Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Nanocom funkar också.
[quote quote=126551]en utmaning är det dock…ser ut att vara lika 12 kant hylsa till skruvarna för att lossa swiveln från axelröret som till all lossa bromsoken…men hylsan är alldeles för lång för att ens prova…specialverktyg antar jag ?[/quote]
Ringnyckel 9/16” med förlängare, lägg gärna lite värme på så går det mycket lättare.
[quote quote=126551]en utmaning är det dock…ser ut att vara lika 12 kant hylsa till skruvarna för att lossa swiveln från axelröret som till all lossa bromsoken…men hylsan är alldeles för lång för att ens prova…specialverktyg antar jag ?[/quote]
Ringnyckel 9/16” med förlängare, lägg gärna lite värme på så går det mycket lättare.
Har du kollat lufttrycket, 2,5 bar är lagom.
Polisen säger såhär:
”Registreringsskyltarna måste vara läsliga
Registreringsskyltar ska vara väl synliga från alla vinklar och får inte vara oläsbar på grund av skada, smuts, is, snö eller liknande. De får inte vara vinklade eller sprejade med reflexsprej, ligga dolda i fönstret eller ha ändrade siffror och bokstäver. Det är olagligt att köra ett fordon med en svårläst registreringsskylt. All form av försämring av läsbarheten är ett lagbrott, oavsett om det sker avsiktligt eller inte. Är dina registreringsskyltar skadade och oläsliga, ska du beställa nya hos Transportstyrelsen.”
Jag har min på vänster sida fram, det har inte varit något problem på bilprovningen eller annars. Har passerat en av trafikpolisens stationära kontroller med en nitisk besiktningsman ua, kan vara att segelbåten som var 3,09 meter bred och 10 meter lång på trailern tog lite fokus från just nummerplåten.
Ansök om en liten skylt fram. Jag har en liten skylt fram, min 90:à är registrerad med det. Det finns en enklare väg att gå, beställ en bakskylt som råkar hamna fram… den zonen är väl mörkgrå.
Hej,
Jag har en D1, V8 3,9 EFI 1996 års modell i hyfsat skick.
Du kan ringa så berättar jag mer.
Om vi börjar med lager, reservdelsnummer STC4382 för enskilt lager, jag rekommenderar dock en sats som heter DA2381, passar ALLA DEFENDER såväl bak som fram från chassinummer LAXXXXXX och framåt. Finns att köpa både i England och här, Paddock, LRparts mfl, googla och du får träff. I Sverige har tex Landyman i Täby eller Bodins i Uddevalla.
Moment. Du skall ha två halvmuttrar att hålla lager på plats, drag den inre till 50Nm, kolla så hjulet löper fritt utan spel, lossa 90 grader och drag åt till 10Nm. Applicera ny låssbricka och och låsmutter, drag låsmuttern till 50 Nm. Lås med vikbrickan. Klart.
- Det här svaret redigerades för 1 år, 11 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 1 år, 11 månader sedan av .
Jag bor mellan Kungälv o Marstrand, antar att bilen går och att det är dublettnyckeln som skall programmeras. Det är väl enklast om du kommer hit. Vi hörs över telefon så bestämmer vi en tid. Med vänlig hälsning,
- Det här svaret redigerades för 2 år, 1 månad sedan av .
Jag kan hjälpa dig.
Man skall undvika API GL5 i gamla lådor, den är aggressiv mot gulmetall. Nu vet jag inte om det är det i din växellåda, men bara som ett allmänt hållet råd, det finns säkert någon här som har bättre koll på det. Jag hade hällt i GL4.
Med största sannolikhet kabelbrott mellan Astolpe och dörr. Sirrer ett kontaktdon innanför gummit i Astolpen, pilla ut och drag i den röda och den blå kabeln, går den av har du hittat felet.
[quote quote=103355]Tack för bra tips! Det är monteringen av pumpen (som jag kallar tankarmaturen) som är mitt problem. Det var den som hade lossnat och läckte diesel vid full tank. Nu sitter (hänger i sina slangar) pumpen kvar under flaket och tanken har jag monterat bort och rengjort. Nu ska tanken tillbaks och slangar, rör och pumpen ska monteras. Jag har inga större problem med avluftningen eller tankröret. Problemet är att få pumpen rätt i sitt fäste mot tanken så man kan dra åt ringen. Ringen som ska dras åt måste även komma i rätt läge mot tankens ”fästring”. Allt detta ska göras i ryggläge under bilen utan att man ser vad man gör! Gör jag rätt? Eller kan pumpen monteras på tanken innan jag återmonterar tanken (ink. pump)?[/quote]
Pumpen är riktigt kinkig att få dit, tror inte du klarar det med pumpen hängandes i sina slangar och tanken på lösa boliner på väg upp. Antingen lossar du pumpen från slangarna och monterar den innan du lyfter upp tanken, funkar men är lite riskfyllt, knäcker du någon av slangarna har du skaffat dig problem… eller så lyfter du av flaket, jag har gjort det med en god vän, det tar max en timme om man är två. Åtkomsten blir formidabel och du kan även passa på att rostskydda det som man inte kommer åt annars. Eller så tar du upp en lucka i flaket, funkar på en stationsvagn men tråkigt på en pickup tycker jag. Hade det varit min bil hade jag lyft av flaket.
Det framgår inte om det är påfyllningen eller avluftningen som läckte, men det spelar inte så stor roll. Skruva fast slangarna vid tanken och försök få de i hyggligt rätt riktning. Avluftningen kan vara kite kinkig, den träs upp under flaket ovan ramen, det är lite trångt där. Upp med tanken, akta de fyra plaströren till pumpen, de är sköra och sen det sista så trär du på både påfyllningsslangen och avluftningen på själva tankröret. Du behöver inte lyfta flaket.
[quote quote=101299]Detta är kanske inget nytt fenomen! Jag misstänker att det är ECU:n som tappat fattningen. Billen har inget larm men jag har fått EKA kod så imobilliser, startspärr verkar det finnas. Jag har kollat reläer, säkringar, vevaxelsensor, krockbrytaren, jordpunkter och jag har även försökt att låsa upp den med EKA koden. Det verkar inte komma någon signal till bränslepumpen. Ett svagt tickande / surrande ljud kan höras från ECU: Kanske en mus?;) och det glimmar lite från glödgningslampan. Bränslepumpen går direkt jag sätter ström på den vid reläet. Bilen levererades ny utan larm och utan fjärrdosor så det har aldrig funnits. Nu tänkte jag skicka in ECU:n till Ateck2 för reparation men då vill dom ha med startspärr och fjärrdosor. Vart sitter startspärren? och kan det vara något annat fel ? Jag har sett liknande fall på olika forum men inget riktigt svar på vad jag borde göra här näst. Detta är min första Defender så jag har inte lärt känna den riktigt ännu. Hoppas någon kan ge mig ny inspiration![/quote]
Kolla jorden till ECU, det sitter en mutter precis nedanför ECU med 2 svarta kablar. Lossa gör rent och återmontera.Kolla även reläsocklarna till bränslepumpens relä, det kan vara ärg där. När du fixar det kommer den att starta till en kostnad av 0:-
- Det här svaret redigerades för 2 år, 7 månader sedan av .
- FörfattareInlägg