Anders Henriksson

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 46 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: ERP, Series 2a 88" Petrol 1967 #38187

    Jag kan tyvärr inte själv radera denna dubbelpost…

    • Det här svaret redigerades för 6 år, 11 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 6 år, 11 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 6 år, 11 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 6 år, 11 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 6 år, 11 månader sedan av .
    som svar på: ERP, Series 2a 88" Petrol 1967 #38183

    Ramen skulle ju också konverteras från RHD till LHD, och så byttes till sist framändarna av rambenen. Därmed var ramen klar.

    som svar på: ERP, Series 2a 88" Petrol 1967 #38178

    I främre delen av ramen, så behövdes lite lagningar i rambalken i anslutning till remfästen till framaxeln, och lite andra hål på in och utsida av rambenen. Batterihyllans plan byttes till ett nytt. Jag började skära i rambenens framändar för att komma åt att laga dessa, men när jag tagit loss ena fjäderfästet tyckte jag att det kändes som en bra idé att beställa nya delar och byta från frambalken och framåt.

    som svar på: ERP, Series 2a 88" Petrol 1967 #38174

    Uriggaren togs ju loss, och då gick det bra att laga rambalk och även utriggaren, som hade lite tunna hörn. Ett ytterligare ställe som var dåligt på båda utriggarna var det skrymsle som blir där vinkeljärnet som sitter som ett stag snett framåt rambalken sitter fast i utriggaren.

    som svar på: ERP, Series 2a 88" Petrol 1967 #38170

    En av utriggarna hade lite hål i undersidan nära rambalken. Samt ett litet nära sidan av utriggarens infästning mot mitten av rambalken… Det fanns mer att göra när man öppnade den lilla fyrkanten som primärt behövde bytas.

    som svar på: ERP, Series 2a 88" Petrol 1967 #38166

    Det som var uppenbart dåligt var tankfästena. Tydligen hade jag tyckt att det var klokt att köpa nya såna från Paddocks, upptäckte jag när jag packade upp ett paket därifrån. Vid det laget var jag inne på att tillverka egna nya. Jag gillade inte lösningen med plåten som i första han är tänkt att svetsas platt mot rambalken. Men, jag insåg att om jag skar ur istället och stumsvetsade, så löste jag en del andra problem, då det skulle lagas i balken i anslutning till tankfästena.

    som svar på: ERP, Series 2a 88" Petrol 1967 #38160

    Jag insåg tidigt att det var ett tjugotal ställen som skulle lagas på den ”jämförelsevis fina ramen”.

    Dock var det förstås så att när man öppnade vissa ställen, så var det lite fler saker som avslöjades, som inte syntes förrän man öppnade. Utriggarna var i hyfsat skick, men båda behövde nya ändlock. Innanför dessa sitter en kraftig förstyvning, en u-profil, så att torpedbultarna inte ska deformera utriggarna vid åtdragning. Denna sitter svetsad i ändarna, så dessa måste göras om när man byter locken.

    Vid bakaxeln var det på ena sidan lite hål vid det beslag som remmarna som håller kvar axeln vid för stor utfjädring. För att laga det tog jag bort beslaget och skar upp en större bit. Då kunde jag se vad som dolde sig innanför plattan för ”bumpstoppet”. Ett slag med hammaren så gick den genom en dryg cm uppsvälld rostig men rätt hård plåt. Under plåten för stoppet ligger av nån anledning en eller två schimsplåtar, som gör att det blir väldigt fin spaltrost.

    • Det här svaret redigerades för 6 år, 11 månader sedan av .
    som svar på: ERP, Series 2a 88" Petrol 1967 #38157

    Ramen mättes, fixerades, markerades och kapades så att den nya bakänden passade. Bakbalken i det här utförandet kallas 1/4-ram. Det känns kanske som en överdrift med ”kvarts-”, men man får lite nya fästen på rambenen på köpet i alla fall.

    som svar på: ERP, Series 2a 88" Petrol 1967 #38154

    Bakbalken var ”hel” men hade många lagningar, och så många att det inte var nån större idé att göra om dessa. Denna byts istället ut.

    • Det här svaret redigerades för 6 år, 11 månader sedan av .
    som svar på: ERP, Series 2a 88" Petrol 1967 #38152

    Här är ramen blästrad. Det gör ju att de ser prydlig ut. Men det är lätt att både se alla gamla lagningar, och små hål, eller ställen där det rostat så att plåttjockleken minskat. Överlag är det relativt lokala skador. Det är diverse smutsfällor, där man förstår att smuts och fukt samlats, och så har det rostat. När man senare skär i detta, visar det sig ofta att även om det ibland är en aning större skada än vad som syntes är det oftast så att det bara är några få cm från ett hål till full godstjocklek.

    som svar på: DOJjan, 88" SIIa 1971, bensin #38149

    Länge sedan någon uppdatering.

    Med bilen har dock inte heller hänt så mycket i och  med att den är förhållandevis ”klar”. Den har fått sin S3-grill bytt till en riktigt ”malteser cross” nätgrill, med rätt emblem.

    Den har också fått en del justeringar av framvagnen. Det viktigaste var nog faktiskt att det s k styrreläet var löst och nu sitter fast ordentligt. Den har original styrdämparefäste i ramen, men saknade dämpar och fäste på styrstaget, detta är åtgärdat samtidigt som det blev lite nya styrleder, så nu går styrningen trögare. Tveksamt om detta var en positiv åtgärd, bilen körs knappt i terräng, och den hade inga högfrekventa wobbeltendenser på landsväg. Men, eftersom den haft dämpare från börja kändes det rätt.

    Den har besiktats sent nu i höst, med blankt papper. Körsträckan är ju rätt begränsad, men på ca 200 mil så var alla vätskenivåer fortfarande perfekta, och det är i alla fall drygt ett år sen detta kollades och och i några fall oljor byttes.

    Bilen ska få några nya glödlampor i instrumentet, den som visar kall motor saknas, och helljuskontrollampan är lite väl svag.

    Har kollat ram och torped lite extra nu, sen jag arbetet med rostlagning av en annan bil, och kan konstatera att både ram och torped är i förvånansvärt fint skick på denna bil. Utriggarna är lite klumpigt men rejält lagade, men i övrig är det få/små lagningar och inga hål eller rosthärdar.

    Jag har förresten nu fyra fälgar som är blästrade och lackade i Limestone, men saknar passande däck. Har letat efter Michelin XZL, eller andra med ”rätt” mönster, men det är ont om bra alternativ. Här är väl utseendet egentligen överordnat prestanda. För närvarande rullar den på 15″ Whitespokes, med däck som är lite bredare, men har ganska rätt höjd. Troligen går den bättre med dessa hjul än  med de som kommer att monteras, men det känns inte OK med Whitespokes…

    som svar på: Death wobble #37355

    OK,

    Bilen går någorlunda normalt i låga hastigheter, och jag upplever inget glapp. Men nånstans vid 40-50 så börjar man märka att den vinglar, det känns inte som en obalans eller interferens, utan mer som att den svajar och styr, och när man styr emot (vilket man förstås gör hela tiden) så känns den ostadig svajig och vinglig. Har på seriebil haft glapp, som då har känts som rattspel, vilket också innebär att man hela tiden måste parera, men då har jag bytt lite leder osv. Det här liknar mer nåt som fanns på en kompis seriebil, och där rekommenderade jag honom att justera ”styrlagren” på svivelhusen, och då försvann vandrandet över vägen – utan att bilen blev direkt tight eller plötsligt fick väghållning. Man får ju ha rimliga förväntningar. Nåväl, jag ska ta in bilen och kolla vad som känns dåligt i leder och bussningar, beställa lite av varje samtidigt som jag beställer lite schimsbrickor antar jag. Troligen byter jag styrdämparen, även om jag tror att den är mer effektiv mot lite mer typiskt wobbel med lite högre frekvens. Här är ju rörelsen relativt långsam, det känns alltså som att jag kör slalom. Däcken kollade jag okulärt, och de såg ju inte påtagligt opumpade ut. Sån kontroll brukar i och för sig ligga på +/- ett halvkilo.

     

    som svar på: Hur kan jag hänga… #37229

    Det enkla svaret är att takstolarna är dimensionerade för takets egenvikt, samt snölast. Inget mer.

    Sen kan man ju säga att om det inte är snö på taket så tål det ju att belastas i motsvarande grad av andra laster. Skulle dock inte rekommendera så mycket mer än en takboxhiss och några kajaker… För en telfer ska du ju ändå ha en stålprofil, så sätt stolpar i änden av den, telferprofiler ska dimensioneras så att nedböjningen ligger under ett visst antal procent, men om du skaffar en profil så får du säker med anvisningar. Kör du balkvagn för HEB-balk eller liknande, så får du kanske räkna lite istället.

    som svar på: Nya Forumet – Status #36766

    Är detta tråden i vilken vi ska komma med konstruktiva förslag på förbättringar?

    Då kanske den ska klistras nånstans högt upp, långt fram under det närmaste året, så det är lätt att hitta den.

    Hur var det nu, de gamla trådarna är borta, eller bara delvis?? Jag hittar min ena seriebilstråd under Din Land Rover, men inte den andra, som är ett knappt år äldre. Båda är dock skapade i gamla forumet.

     

    som svar på: Nytt DO val #36737

    Det här gäller ju Halland och angår inte mig… men man kanske valde en tid som med tanke på omständigheterna kring just detta DO-val, skulle vara så smidigt som möjligt för den som trots allt ställde upp som DO-kandidat?

    (Och som egen företagare styr man ju mer över sin tid än som anställd, och även om man bruttofakturerar si eller så, så kan man ju inte räkna kostnaderna på en timme som aldrig blev arbetstid – så det är väl bara nettot man går miste om, om man nu inte lägger denna timme nån annanstans… så skitsamma om man är egen eller anställd.)

    Hoppas valet går bra, och även om det verkar ha funnits mycket åsikter om hur själva valet skulle gå till så har jag inte förstått det som att det är nån kandidat som inte fått en rättvis chans att väljas, utan snarare tvärtom; ingen ville – men då ställde nån upp för att täcka upp vakansen.

     

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 46 totalt)