DOJjan, 88" SIIa 1971, bensin

Forum ALLMÄNT Din Land Rover DOJjan, 88" SIIa 1971, bensin

  • Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2017-12-06 16:21 av .
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #20504
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by Mezzner]

      Så blev det en lillebror till Ville of Sweden.
      Påställd och besiktad. Skicket är på håll fint, och på lite närmare håll så är det en relativt ompysslad 88, inte restaurerad till toppskick, utan sannolikt köpt i halvdant skick och därefter fixad och underhållen genom åren, så att den numera är i ett ganska trevligt skick. Det mesta är säkert isärtaget, iordninggjort eller bytt till bättre begagnade delar. Samtidigt är det förstås så att i princip allt skulle kunna göras om, ifall man vill ha nyskick.
      Nu är dock detta inte planen, utan bilen ska få rulla, och möjligen åtgärdas ett eller annat efterhand, men troligen inte mer än vad som ändå krävs för att den ska rulla vidare.
      Bild

      Faktiskt… så behövdes en liten insats inledningsvis. Det var kontinuerlig 4wd. Dvs hög gick bara att lägga i om man samtidigt tryckte ned gula knappen. Det satt "ny" låda i bilen eftersom 2:an inte alltid låg där man lagt den i den tidigare lådan. Men den nya lådan hade väl stått orörd länge och 4wd-väljar-axelns tapp hade rostat i sin kåpa. Det är nu åtgärdat, och eftersom det även ingick ytterligare en 67:a samt ungefär ytterligare en bil, men i delar – så kunde jag montera en kåpa över axeltappen som var fräsch och tät. Den som satt på, ska lagas eftersom den var lite lätt perforerad.
      Bild
      Nu rullar det dock som det ska. Frihjulsnav, overdrive, safaritak samt mycket prydliga säten var väl å andra sidan på pluskontot, om nu lådan var lite på minus.

      #20505
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by Mezzner]

        Bild

        Det blev en liten utflykt för att fira kamraten som är 1 år yngre, men som besiktades igår, för första gången på 17 år om jag minns helt rätt. Den gick igenom blankt papper. I någon mån kan det berott på att besiktningsmannen var lite lätt förundrad och direkt erkände att han aldrig kört en sån bil, vid provkörningen. Den överlevde även ett litet lopp på bromsprovmaskinen, efter att besiktningsmannen frågat om den var 2wd. Och det var den ju, just då.

        #38149

        Länge sedan någon uppdatering.

        Med bilen har dock inte heller hänt så mycket i och  med att den är förhållandevis ”klar”. Den har fått sin S3-grill bytt till en riktigt ”malteser cross” nätgrill, med rätt emblem.

        Den har också fått en del justeringar av framvagnen. Det viktigaste var nog faktiskt att det s k styrreläet var löst och nu sitter fast ordentligt. Den har original styrdämparefäste i ramen, men saknade dämpar och fäste på styrstaget, detta är åtgärdat samtidigt som det blev lite nya styrleder, så nu går styrningen trögare. Tveksamt om detta var en positiv åtgärd, bilen körs knappt i terräng, och den hade inga högfrekventa wobbeltendenser på landsväg. Men, eftersom den haft dämpare från börja kändes det rätt.

        Den har besiktats sent nu i höst, med blankt papper. Körsträckan är ju rätt begränsad, men på ca 200 mil så var alla vätskenivåer fortfarande perfekta, och det är i alla fall drygt ett år sen detta kollades och och i några fall oljor byttes.

        Bilen ska få några nya glödlampor i instrumentet, den som visar kall motor saknas, och helljuskontrollampan är lite väl svag.

        Har kollat ram och torped lite extra nu, sen jag arbetet med rostlagning av en annan bil, och kan konstatera att både ram och torped är i förvånansvärt fint skick på denna bil. Utriggarna är lite klumpigt men rejält lagade, men i övrig är det få/små lagningar och inga hål eller rosthärdar.

        Jag har förresten nu fyra fälgar som är blästrade och lackade i Limestone, men saknar passande däck. Har letat efter Michelin XZL, eller andra med ”rätt” mönster, men det är ont om bra alternativ. Här är väl utseendet egentligen överordnat prestanda. För närvarande rullar den på 15″ Whitespokes, med däck som är lite bredare, men har ganska rätt höjd. Troligen går den bättre med dessa hjul än  med de som kommer att monteras, men det känns inte OK med Whitespokes…

      Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.