Stefan Granström

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 49 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: Byte av swivellager, ny metod ? #126474

    Har bytt både på Serie 2 och Defender. Seriebilen vandrade över vägen i sidled. Kunde flytta sig 50-100 cm i sidled utan att man rört ratten. Det var läskigt. Svivellagren för ena hjulet var totalt slut. Defendern hade kraftiga vibrationer i ratten vid 90-100 km/h. Orsaken var stort glapp i ena hjulets swivellager.
    Det stora jobbet var att få loss alla skruvar, vissa rätt rostiga och satt som berget. Och sen blir man extremt kladdig av gammal olja/gammalt fett. När man väl fått loss swivelhusen upplevde jag inte själva lagerbytena som speciellt svåra. Återmontering med digital fiskvåg gick bra (skulle INTE ge mig på att göra det ”på känn”, vågen är betydligt bättre och enklare).
    Slutsats: många timmars jobb p.g.a. fastsittande skruvar (90% av arbetstiden) men egentligen inte särskilt komplicerat och väl värt besväret. Båda bilarna blev oerhört mycket trevligare att köra.

    som svar på: Termostathus, övre del till Serie 2/3 HITTAT! #126125

    Hej Johan
    Tack för info. Jag har precis fått höra från Lars Råhlander att han hittat ett hos sig. Eftersom han bor närmare kollar jag det först. Återkommer om det blir aktuellt.
    Tack än en gång.
    Stefan

    som svar på: Kopplingsproblem #125435

    Baserat på egen statistik från Disco 1:or säger jag som Thomas. ”Kulpinnen” trycker hål i kopplingsgaffeln, det sker plötsligt och pedalen stannar i golvet. Jag har haft tre Disco 1 och aldrig haft problem med hydrauliken. Däremot har två kopplingsgafflar gett upp.

    som svar på: Får bara höra dåligt om discovery, köpråd? #121219

    Jag har inte haft någon D3 eller D4 så jag kan inte uttala mig av egen erfarenhet. Har dock haft Seriebilar, Defender, D1 och D2 och är av den bestämda åsikten att ”ju äldre desto mindre krångel”. Har aldrig varit i närheten av 20-30 tkr/år i underhåll (däremot tendrar utrustning av ”vill ha-karaktär” att dra iväg…) på dessa bilar så den summan låter ju avskräckande i mina ögon/öron. Om du ska kuska runt lite och dra lite båt kan jag tycka att en icke sönderrostad D2 skulle vara ett bra mycket ”säkrare” val än en D3.
    Om du annars tittar åt något annat SUV-aktigt är väl en Freelander 2 betydligt roligare än en Touareg eller opersonlig japanare. Denna Land Rover har ju förhållandevis gott rykte och skatten är överkomlig jämfört med D2 och D3 dieslar.

    Men har du fastnat för D3 p.g.a. utseendet är det ju inte så mycket annat att göra än att köpa en och hoppas på det bästa 🙂

    /Stefan

    som svar på: Koppling #120032

    Hej Carl
    Som Jim redan sagt angående bilderna ser den övre ut att passa serie 3, den undre tidiga serie 2 (och 1). Jag har tidigare haft en serie 2A 1970 och upplevt samma problem som du. Fick uppgift om att den undre skulle passa men det gjorde den ju inte. Det finns dock en tredje variant som var den enda som funkade på min bil (se bifogad bild på tryckplatta). Den har en platta i centrum som urtrampningslagret ska trycka mot och som då ger rätt avstånd. Utan den centrumplattan blir det inget tryck mot fjädertungorna och det går inte att trampa ur.
    Vad satt där från början på din bil? Ta en likadan. Om det är okänt får du nog lyfta ur motorn och sedan mäta hur långt fram urtrampningslagret kommer när du trampar ur. Stämmer det måttet med övre bildens tryckplatta kan du nog använda den (om du har en sådan), fattas det ett antal mm är det ”min” tryckplatta du ska ha.

    Jag har också haft ett annat problem. Tryckplatta, urtrampningslager och hydraulik var OK men sprinten i ett skarvstycke hade gått av. Fullständigt ”osynligt” men till slut fann jag felet. Vet inte alls om du har en sådan arm (se bild) med skarvsstycke (se bild) men om du har det kan det vara värt att kolla att allt rör sig som det ska. I mitt fall: armen rörde sig men skarven stod stilla.
    Rent allmänt känns det som om Land Rover experimenterat rätt friskt med olika lösningar på allt möjligt vilket gör att verkligheten ofta inte stämmer med handböckerna.

    Lycka till!
    Stefan

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 7 månader sedan av .
    som svar på: Discovery vad är skilnaden #119575

    Instämmer med föregående talare… Har du en Disco 1 som inte rostat sönder ska du behålla den. Förutom en trevlig bil med de fördelar Thomas nämnt är det rimligen också en modell där priset/värdet ÖKAR med tiden till skillnad från modernare varianter som är svindyra från början men snabbt tappar i värde.
    Lycka till!
    Stefan

    som svar på: vinterdäck #118789

    Hej igen
    Tyvärr inte riktigt vad jag sökte.
    Mvh Stefan

    som svar på: vinterdäck #118763

    Hej Kjell
    Undrar ungefär samma sak som Peter: Fabrikat, dimension och mönsterdjup?

    Mvh Stefan

    som svar på: Landrover S3, 109 STW, Bensin, -76 säljes billigt #118762

    Hej Anders
    Var i landet finns bilen ifall man skulle vilja kika? (Du nämner Gävle Galvan men det betyder ju inte att bilen måste finnas där…)
    Finns det någon bild?
    Hör gärna av dig, här på forumet, via mail landroverstefan@gmail.com eller telefon 070 5755779.

    Mvh Stefan

    som svar på: inköp av en discovery 2 Td5 -03 #116635

    Manuell eller automat är säkert en väldigt personlig åsikt. Jag avskyr automat oavsett vilken bil det handlar om. Manuell ger lägre bränsleförbrukning, jag kan själv bestämma vilken växel som är ”bäst” för tillfället och ev. reparationer blir generellt både enklare och billigare. Sen kan det finnas situationer eller brukarförhållanden som ändå motiverar automat (i mitt liv och min körning har jag dock aldrig upptäckt något sådant :-).

    ”Elfel” är något som alla Discoverys och Range Rovers drabbas av regelbundet (Seriebilar och tidiga Defenders är underbart befriade i det avseendet). Har inte haft mer än ett par Disco 2 och drabbades under den tiden inte av något elfel så det kan ju gå bra också! Vatten kan läcka in och hamna i någon styrenhet. Olja kan läcka från motorn via spridarkablaget till styrenheten.

    Standardsvagheter som jag känner till är rost i balkar, mest från bakaxeln och bakåt samt trösklarna (innanför all plast och lite svårt att se), ofta hål under A- och B-stolparna. Ramnumret brukar också lätt ”försvinna” så det bör kollas att det är synligt. Ovanför vindrutan är ett annat klassigt rostställe. Se till att det inte är hål där.
    Takluckor läcker ofta (p.g.a. igensatt dränering) och kan ge tråkiga säten mögel, rost i golv etc. så bil utan takluckor är ett säkrare köp.
    Bränslesystemet är känsligt för luft. Finns en bränsletrycksregulator som har lätt för att paja. Inte så dyr men lite pillig att byta. Och har man fått luft i systemet verkar bränslepumpen lätt gå sönder. Startar den lätt och det inte hörs ett tjutande/vinande ljud är det nog lugnt på den punkten.
    Som förstagångsdisco2 skulle jag rekommendera en manuell 99-02 utan takluckor. Men du får säkert andra åsikter på detta forum…

    Mvh Stefan

    som svar på: Ratt #116308

    Hej igen
    Hur har det gått med ratten? Om du fortfarande letar och du har 48 splines har jag ett par idéer jag skulle vilja bolla lite. Har försökt mejla men matrikeluppgifterna var fel och ringa har inte gått bättre. Hör gärna av dig om det fortfarande är aktuellt.
    Stefan Granström 070 5755779 landroverstefan@gmail.com

    som svar på: Ratt #115613

    Jag är lite svag för trärattar och kommer förmodligen att sätta en sådan i min Serie 3 när den blir färdig. Har spanat in denna firma i UK:
    https://www.ebay.co.uk/str/vintagewarehouse65/Land-Rover/_i.html?store_cat=317676018&_pgn=2
    Annars tycker jag nog att originalratten har sin charm…fast om den är sliten och skabbig är det ju kul att hitta något finare.
    Exmoor Trim har ju också några rattar men huvva vad de är dyra.

    Lyckat till!
    Stefan

    som svar på: Bromsrör LandRover 109 Serie 3 #114320

    Hej igen Anders

    Jag har ett antal bilder med lite text och pilar. Tyvärr verkar forumet ha stora begränsningar i vad som kan bifogas. Hör av dig till mig så kan jag skicka mail istället.
    landroverstefan@gmail.com

    Mvh Stefan

    som svar på: Bromsrör LandRover 109 Serie 3 #114268

    Hej Anders
    Ska försöka ta någon bild när det inte regnar och är mörkt (kan ta någon dag innan det inträffar). En kort verbal beskrivning så länge. Från kopplingsstycket går det ett rör från främre och ett rör från undre anslutningen framåt längs insidan av högra rambenet. Det kan ev. sitta någon klamma både bakom och framför motorfästet. När rören kommer till baksidan av främre tvärbalken (kylarbalken) går det ena röret ut under höger balk till höger framhjul. Det andra röret följer baksidan av tvärbalken, gör en böj över vevhålet och sedan ut under vänstra rambalken till vänster framhjul. Är inte helt säker på att dragningen på min bil är original mellan kopplingsstycket och främre tvärbalken…många har varit där och pillat tidigare.
    Återkommer med bilder.

    Mvh Stefan

    som svar på: Problem med ljuset på Defender #112968

    Enligt min erfarenhet (Defender -98, 300tdi) finns det TVÅ saker som spökar när det gäller belysningen:
    1) Ljusspaken. Den blir dålig för att all ström till strålkastarna alltid går genom den. Lösningen är att göra som Denis och Palle beskriver ovan. Låt all belysning med större effekt (halvljus, helljus, extrastrålkastare) gå via relä så att spaken bara styr reläna.
    2) Svarta lådan = halvljusautomatiken = EB706. Den har orsakat de mest kuriösa fel på min bil. En av anledningarna är att den bl.a. styrs av generatorns tillstånd (laddningsförmåga) vilket i sin tur kan bero på varvtal, belastning, kol/regulatorstatus m.m. Den lösning jag varmt rekommenderar är att helt ta bort denna låda och sköta ljuset manuellt. Jag har gjort det på min Defender och har sedan dess aldrig haft några problem.

    Kombinerar man de två problemen kan man få beteenden som saknar all logik och man blir vansinnig. Men det är ju faktiskt ganska lätt åtgärdat tycker en motströmsgubbe som tycker att ALLT ska vara manuellt, inte automatiskt, på en Defender.

    Mvh Stefan

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 49 totalt)