Får bara höra dåligt om discovery, köpråd?

Forum TEKNIK Discovery Discovery 3 (2005-2009) Får bara höra dåligt om discovery, köpråd?

  • Detta ämne har 19 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2023-08-15 19:05 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #121177
    bonden
    Deltagare

      Hej!
      Jag tittar på en dicovery 3. Men alla jag talar med varnar – köp inte. De bara krånglar osv. Ni har säkert hört det förut.
      Men den enda jag känner som har en discovery är otroligt nöjd. Han bilar upp från Frankrike varje år, med familj och har inga bekymmer. Iof så har han nog själv aldrig öppnat motorhuven annat än bara för kul.

      Är det mest bränsleförbrukningen som är boven?
      Är det alltid små fel här och där eller stora dyra fel osv?
      Är fördelen att bilen är lätt mekad, så ok om det händer saker, men jag kan då laga det mesta själv?(jag har maskinhall, traktorer m.m som jag underhåller)

      Tacksam för råd! Vågar inte köpa när jag tycker att alla bara klagar på bilmärket. Alternativa suvar blir ju då Touareg, något japanskt, koreanskt osv. Men jag letar i 70-150tkr klassen, så vad får man? Bilen ska gå företrädesvis på somrarna, när barnen kommer hem å snor de andra bilarna.

      #121178

      Hur långt är ett snöre…
      Discovery 3 är ganska gamla nu, de nyaste är runt 15år, vilket givetvis innebär att delar blir slitna och prylar går sönder. Är du beredd på det och kan sköta underhåll och rep själv alternativt har en kunnig verkstad inom räckhåll så funkar det.
      Jag köpte en D3 V8 2006 i höstas med 32000 mil, har nu rullat på ytterligare runt 1000mil. Har så här långt bytt bakbromsar, en bakvagnsbussning, rengjort spjällhuset samt såklart full service. Nästa jobb blir bromsrör bak. Vi har tidigare haft en en annan D3 och en D4 i mer än 10 år, så givetvis är vi nöjda. Svårt att hitta en mer praktisk bil.

      #121193
      bonden
      Deltagare

        Tack!
        Ja, det är ju så såklart. Hur mycket tycker jag är normalt slitage på traktorn?.. beror ju på hur mycket den fått arbeta och med vad också. Fick mess precis från en vän som har erfarenheterna, 30-50 tkr/år i reparationer och nu senast fick elsystemet bytas ut. Ska höra vad han menar, men tror det är en nyare bil han har tillgång till via företaget han arbetar på.
        Jag tänker att en bil som då är äldre och har en mängd bil på mätaren kanske redan fått det mesta utbytt, men håller då delarna? Att byta elsystem efter några år kan ju kännas sådär. Som sagt, bilens utseende, praktiska utrymmen osv är ju väldigt tilltalande.
        Kan det vara en del måndags ex och några som bara fungerar?

        #121196

        Att byta hela elsystemet låter märkligt, däremot är det inte ovanligt att kablage skadas av nötning eller fukt, men det lagar man ju genom att byta det som är dåligt.
        Det finns fantastiskt mycket information på nätet om de här bilarna, nästan allt som kan hända har någon annan redan råkat ut för och lagt upp en video om hur det fixas. Manualer och elscheman går att få tag på också. Delar finns till rimliga priser om man letar runt lite.
        Men räkna med ca 20-30tkr/år i service och reparationer om du gör jobbet själv, mer om du anlitar verkstad. Blir det mindre ett år får du fondera till den dagen motorn eller automaten ger upp 🙂

        #121213
        bonden
        Deltagare

          Ja, det om elsystemet verkar kanske mer som frustration. Men 20tkr-30tkr/år låter som många delar? Jag vill göra jobbet själv och ha bilen som sommarbil och kuska runt med vår Buster (båt) på släp. De pengarna i reparation, är det rimligt, även om bilen är gammal? Det låter dyrt om man ska tänkt på skatt, försäkring och soppa som grädde på moset?

          #121218
          Håkan Edberg
          Deltagare

            En lastbils reggad D2?? lite enklare elektronik att laga… lite enklare även mekaniskt… hyfsat bekväm…
            och lite bättre egenskaper i terrängen!!

            #121219

            Jag har inte haft någon D3 eller D4 så jag kan inte uttala mig av egen erfarenhet. Har dock haft Seriebilar, Defender, D1 och D2 och är av den bestämda åsikten att ”ju äldre desto mindre krångel”. Har aldrig varit i närheten av 20-30 tkr/år i underhåll (däremot tendrar utrustning av ”vill ha-karaktär” att dra iväg…) på dessa bilar så den summan låter ju avskräckande i mina ögon/öron. Om du ska kuska runt lite och dra lite båt kan jag tycka att en icke sönderrostad D2 skulle vara ett bra mycket ”säkrare” val än en D3.
            Om du annars tittar åt något annat SUV-aktigt är väl en Freelander 2 betydligt roligare än en Touareg eller opersonlig japanare. Denna Land Rover har ju förhållandevis gott rykte och skatten är överkomlig jämfört med D2 och D3 dieslar.

            Men har du fastnat för D3 p.g.a. utseendet är det ju inte så mycket annat att göra än att köpa en och hoppas på det bästa 🙂

            /Stefan

            #121224
            Håkan Edberg
            Deltagare

              nackdelen med Freelandern är väl om han har en tung båt… bilen är godkänd för 2 ton… sen kan det ibland va lite mindre för dragkroken!! annars är jag helnöjd med den jag har!! funkar utmärkt som vardagsbil!!
              men D1orna och D2orna är roligare!! 😉

              #121230

              För att förklara 20-30tkr/år så kanske man kan se det så här
              Du har en del planerat underhåll:
              Första året byter du bromsar runt om, landar på kanske 10tkr (skivor, belägg, backar, ok, slangar osv)
              Nästa år byter du länkarmar/bussningar, samma där 10tkr
              Tredje året är det dags för underhåll av luftfjädringen, kompressor och något ventilblock eller bälg, 10-15tkr
              Fjärde året, nya däck 10tkr
              Femte året kamremsbyte, vattenpump och pumprem osv, 5-10tkr.
              Sedan är det kanske dags att börja om med bromsar igen 🙂
              Till det ett par tusen i service för oljor och filter varje år.

              Sedan kommer alltid oplanerade reparationer på en gammal bil t.ex. generator, startmotor, AC kondensor, hjullager, glödstift, drivaxel, styrväxel, spridare osv osv. Att sätta av 10tkr per år för det tror jag är rimligt i det långa loppet. Då har vi inte räknat in några större fel i drivlina eller elektronik.

              Såklart kan man köra på en tight underhållsbudget och hoppas på det bästa, men risken är att det blir jobbigt en dag när allt rasar samtidigt.

              #121231
              bonden
              Deltagare

                Tack för svaren!
                Det är ju aldrig lätt eller säkert med en äldre bil. Som jämförelse kan jag inte göra mig av med vår gamla gräsklippare. En Partner från 2001 med 107 cm klippbredd. Vi har kört hårt med den, åtgärdat skogstomt, kört rakt ut i sly och högt gräs många gånger. Vi har köpt en ny ”märkesmaskin” eftersom vi förväntar oss att den gamla ska gå sönder, men den är faktiskt bättre än den nya på flera punkter. Så, ?.vad håller och vad håller inte?

                Är det något speciellt att hålla koll/titta på när jag bedömer skicket på en d3a?

                #121235
                Ray.S.
                Deltagare

                  Jag har inte heller ägt någon D3 eller D4……..Men vår förra granne hade båda. Kollapsad luftfjädring, Elfel, Elektronikfel. Lyfta ut motorn för att byta glödstift, ( vem fan kom på en sådan idiotkonstruktion? ) och fan vet vad. Bilarna var inte gamla. D3:an var bara 1 år när den köptes. D4:an köptes ny. Dom där två tillbringade mer tid på verkstaden än på vägen. Grannarna fick definitivt nog efter några år. Efter att ha sett detta kan jag bara säga:
                  Run for your life!

                  mvh. Ray.S. nr. 86.

                  • Det här svaret redigerades för 1 år, 1 månad sedan av .
                  #121240
                  bonden
                  Deltagare

                    Huj.. det där kändes ju inte bra. Finns det något positivt innan jag kastar mig utför å köper en d3?..? Är det verkligen så illa? Det finns ju många som verkar nöjda, hur kan det då vara så?

                    Blir lite rädd, men trodde jag skulle övertalas positivt här. Reparationer är jag inte så rädd för, men något som krånglar hela tiden. Det känns inte bra såklart.

                    #121241
                    bonden
                    Deltagare

                      [quote quote=121235]ny[/quote]

                      Vet du vilket årtal de var på bilarna?

                      #121246
                      Ray.S.
                      Deltagare

                        Kommer inte ihåg årsmodellerna. Förvisso kan dom ju ha haft rejäl otur som lyckats få tag i två riktiga måndagsexemplar. Likväl finns det antagligen bilar som fungerar hur fint som helst. Men det här var vad jag betraktade under deras ägotid. Man ska inte döma, men jag fick inget bra förtroende.
                        Därav uttrycket ”Run for your life”
                        mvh. Ray.S. nr. 86.

                        • Det här svaret redigerades för 1 år, 1 månad sedan av .
                        #121248
                        Håkan Edberg
                        Deltagare

                          Ja det finns ju måndagsexemplar av alla bilar… träffat på både Toureg X5 och ML som krånglat mycket!!
                          Det är ju stora tunga tekniskt avancerade bilar .. så finns ju mycket som kan krångla!!
                          Personligen föredrar jag långmilare!! Då kan man ju va ganska säker på att det inte är nåt måndagsexemplar!!
                          Visst får man byta lite slitdelar.. men priset brukar ju va därefter också… Och är man fattig och snål bonndräng som jag så… ?
                          Valde skälv mellan Freelander och D4… blev Freelander… har ju ändå ett gäng D1, D2 och Classic så… Och där är ju som tur är lite mindre med elektronik!!

                        Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.