inköp av en discovery 2 Td5 -03

Forum TEKNIK Discovery Discovery II (1999-2004) inköp av en discovery 2 Td5 -03

  • Detta ämne har 3 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2023-03-08 17:46 av .
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #116579
    Anonym

      tjenare!
      jag har en längre tid vart sugen på att införskaffa mig en LR Discovery 2 TD5. jag har aldrig tidigare ägt en bil av märket landrover och därför vänder jag mig till er här inne, för jag har en del frågor som jag undrar över.

      Jag har kikat på några Disco 2or på blocket och behöver upplysning på vad/var jag ska hålla ett extra öga på vid köp av bilen.

      var de främst förekommer ouppskattad rost?
      bättre med manuell änn automat?
      även hört på en hel del forum att elfel är ett vanligt problem med dessa bilar.

      #116589
      Steffen Gyhrs
      Deltagare

        Hoppas du har mek erfaring. Disco från 05 hade många problem, Forlorat dragkraft, el problem, bränsle tillförselsproblem, broms problem och för att göra listan komplet trans problem. MEN, i och med att bilen är till års, kan ju en del ha åtgärdats, men fråga specifict efter dessa fel och pruta stenhårdt. Discos finns det massor av och får inte kosta skjortan, det skall jo finnas pengar till rep och reservdelar

        #116635

        Manuell eller automat är säkert en väldigt personlig åsikt. Jag avskyr automat oavsett vilken bil det handlar om. Manuell ger lägre bränsleförbrukning, jag kan själv bestämma vilken växel som är ”bäst” för tillfället och ev. reparationer blir generellt både enklare och billigare. Sen kan det finnas situationer eller brukarförhållanden som ändå motiverar automat (i mitt liv och min körning har jag dock aldrig upptäckt något sådant :-).

        ”Elfel” är något som alla Discoverys och Range Rovers drabbas av regelbundet (Seriebilar och tidiga Defenders är underbart befriade i det avseendet). Har inte haft mer än ett par Disco 2 och drabbades under den tiden inte av något elfel så det kan ju gå bra också! Vatten kan läcka in och hamna i någon styrenhet. Olja kan läcka från motorn via spridarkablaget till styrenheten.

        Standardsvagheter som jag känner till är rost i balkar, mest från bakaxeln och bakåt samt trösklarna (innanför all plast och lite svårt att se), ofta hål under A- och B-stolparna. Ramnumret brukar också lätt ”försvinna” så det bör kollas att det är synligt. Ovanför vindrutan är ett annat klassigt rostställe. Se till att det inte är hål där.
        Takluckor läcker ofta (p.g.a. igensatt dränering) och kan ge tråkiga säten mögel, rost i golv etc. så bil utan takluckor är ett säkrare köp.
        Bränslesystemet är känsligt för luft. Finns en bränsletrycksregulator som har lätt för att paja. Inte så dyr men lite pillig att byta. Och har man fått luft i systemet verkar bränslepumpen lätt gå sönder. Startar den lätt och det inte hörs ett tjutande/vinande ljud är det nog lugnt på den punkten.
        Som förstagångsdisco2 skulle jag rekommendera en manuell 99-02 utan takluckor. Men du får säkert andra åsikter på detta forum…

        Mvh Stefan

        #116692
        Håkan Edberg
        Deltagare

          [quote quote=116589]Hoppas du har mek erfaring. Disco från 05 hade många problem, Forlorat dragkraft, el problem, bränsle tillförselsproblem, broms problem och för att göra listan komplet trans problem. MEN, i och med att bilen är till års, kan ju en del ha åtgärdats, men fråga specifict efter dessa fel och pruta stenhårdt. Discos finns det massor av och får inte kosta skjortan, det skall jo finnas pengar till rep och reservdelar[/quote]

          05??? nu är det väl inte en D3 utan en D2 an funderar på!! och det skiljer väl ganska mycket på dom!! D3 kan du ju hitta ganska billiga!! men tycker det värkar som om D2an börjar stiga i pris!!
          Stefan har ju listat en hel del av dom vanliga problemen med D2… kablaget till insprutarna bör man byta ibland!!
          kan krypa olja ända in i ECUn annars!! men inte så dyrt att köpa nytt kablage!!
          om du köper en tidig så kolla om blockpackningen är bytt!! sitter plaststift som ska hålla toppen i läge!!
          brukar va bytt till stål om packningen bytts!! och dom nyare facelift har det från fabrik!!
          aut.lådan kan va bra att kolla upp om du köper en sån!! vet att flera bytt till lådan från en v8!! den är tydligen kraftigare!!
          iallafall turbinen!!
          men sen får jag väl erkänna att jag mest skruvat D1 finns dom som har betydligt bättre koll på D2!!
          men har ju ett gäng D2 som ska fixas vartefter!! så har ju läst på lite!! 😉

        Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.