Ray.S.

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 250 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: 22.57:- Dags att tanka? #112636
    Ray.S.
    Deltagare

      ”Plocka ut bilen” Har du ställt in den för vintern? Jag brukar använda seriebilen tills man börjar salta vägarna. Då tankar jag fullt med 98 oktan. Sedan får den stå tills saltningen upphör.

      mvh. Ray.S. nr. 86.

      som svar på: Gamla ägare S2 1970 DHN 263 #112531
      Ray.S.
      Deltagare

        Provade med Biluppgifter på min bil. Det var en glipa mellan 1973 och 2009 !! Varför då? undrar man……

        mvh. Ray.S. nr. 86.

        som svar på: Köra Defender TD5 i -30° till +40°? #112484
        Ray.S.
        Deltagare

          Jag avsåg vattenburna extravärmare med fläkt.

          mvh. Ray.S. nr. 86.

          som svar på: Gamla ägare S2 1970 DHN 263 #112439
          Ray.S.
          Deltagare

            Det går ju tydligen att få fram ägarhistorik via Riksarkivet. Tänkte själv prova att söka på min S III.
            Trevlig helg till dig också!

            mvh. Ray.S. nr. 86.

            som svar på: Köra Defender TD5 i -30° till +40°? #112388
            Ray.S.
            Deltagare

              kollade lite, och hittade en ny på ebay. Men12.000:- Då får man behålla skiten. Finns en hel del kompakta värmare på nätet för runt 3.000:-

              mvh. Ray.S. nr. 86.

              som svar på: Instrumentbräda S2(a) #112378
              Ray.S.
              Deltagare

                Du kan ju också göra en helt egen som påminner lite om den i S2- S2a. Räkna bara med att det kan ta längre tid än förväntat.

                mvh. Ray.S. nr.86.

                som svar på: Köra Defender TD5 i -30° till +40°? #112374
                Ray.S.
                Deltagare

                  Jo, Smiths gjorde ju flera modeller,b.l.a. den runda som brukar sitta i S2-S2A. Men även den rektangulära som sitter i LWT,militärbilen. Det var ju länge sedan jag hade den värmaren. Har nog även tillverkats av andra fabrikanter. Nu har jag inte kollat, men det borde finnas sådana i sortimentet bland de större reservdelsfirmorna på öriket.

                  mvh. Ray.S. nr. 86.

                  som svar på: Köra Defender TD5 i -30° till +40°? #112328
                  Ray.S.
                  Deltagare

                    För övrigt……….En hyffsat vettig metod för att minska kondensen i Series & Defender, är att isolera alla nakna plåtytor med ex.vis Armaflex.
                    Förr fanns den i 1/2″. Numera är det 13 eller 19mm. man har att välja på. Säljs på rulle, c:a 120 cm. bred.

                    mvh. Ray.S. nr. 86.

                    som svar på: Köra Defender TD5 i -30° till +40°? #112324
                    Ray.S.
                    Deltagare

                      På 90-talet hade jag en 109:a STW, där jag tog bort mittsätet och monterade en Smithsvärmare, samma som sitter i LWT modellerna. En rektangulär sak som blåser åt två håll. 2-stegsfläkt var det också. Resultatet blev den bästa värme jag någonsin upplevt i en Land Rover, inkl. många andra bilfabrikat.
                      25 minus var inga som helst problem i den bilen. Tror nog att det så småningom blir en sådan i 88:an också.

                      mvh. Ray.S. nr. 86.

                      som svar på: bakaxel passande S2a 109 -71 #112014
                      Ray.S.
                      Deltagare

                        Men koiia så att det inte bara är splinesen vid axelns ytteända /medbringaren.som är rensade. Men det kanske du har gjort.

                        mvh. Ray.S.

                        som svar på: bakaxel passande S2a 109 -71 #111975
                        Ray.S.
                        Deltagare

                          Gissar att du har skjutit en drivaxel.

                          mvh. Ray.S.

                          Ray.S.
                          Deltagare

                            Finns på Blocket . Såg det för5 min.sedan.

                            mvh. Ray.S. nr. 86.

                            Ray.S.
                            Deltagare

                              Mitt svar var skrivet lite med glimten i ögat. (vilket du säkert förstod) 90 eller 110 är en smaksak och beror väl också på vad man kräver, utrymmesmässigt. Man kan säga att 90 är bättre i svår terräng, b.l.a. beroende på kortare överhäng & hjulbas. 110 är riktningsstabilare i ex.vis snömodd beroende på längre hjulbas. o.s.v o.s.v. Betr. de kriterier du ställt, så gissar jag på en 110 07-12 med 2,4l.Har en kompis som köpte en ny 2007, & den har varit krångelfri fram tills för något år sedan, då den lades på sidan och blev inlöst. Men så är det ju som Stefan skrev,i en annan tråd, att olika personer har olika erfarenheter av samma fabrikat och modell. Så man kan aldrig tvärsäkert säga att ”så här är det”

                              mvh. Ray.S. nr. 86.

                              Ray.S.
                              Deltagare

                                Inte överensstämmande med dina motorkriterier,men …..here comes: 90 HT. 300 TDI. Aningen fetare plåtfälgar med valfria M/T däck.
                                När det gäller lite mer allmän brainstorming,skulle det bli en tidig 90 med en Volvo B23A motor. ( 112 hk.) med en vridkam.

                                mvh. Ray.S. nr.86.

                                som svar på: Köpråd …. igen #110913
                                Ray.S.
                                Deltagare

                                  Vad jag läst mig till här på forumet, så verkar man i vissa fall ha glömt gänglåsning på bultarna som håller oljepumpen. Det medför att pumpen lossnar, vilket resulterar i stor-caramba i motorn. (haveri)

                                  mvh. Ray.S. nr. 86.

                                Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 250 totalt)