Ray.S.

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 250 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: Byta topplockspackning? #127172
    Ray.S.
    Deltagare

      Tar upp en gammal tråd…….. Jag åker förbi dig flera gånger i veckan, senast idag då vi fällde träd i Sörby-Valåker. Det verkar som om du fått igång bilen igen, eftersom den är i rörelse.

      mvh. Ray.S. nr. 86.

      som svar på: Gångjärn till Catflap #126023
      Ray.S.
      Deltagare

        Jag ska kolla med Mark Hansen om han har. Annars blir det en egen lösning bestående av ladugårdsgångjärn som böjs till i rätt form. Originalet är ju heller inget annat än en sorts omformade ladugårdsgångjärn. Den delen som sitter i taket på insidan finns redan , men tack ändå.

        mvh. Ray.S. nr. 86.

        som svar på: Hardtop med tropiktak till seriebil 88″ #124884
        Ray.S.
        Deltagare

          Bytt & klart.

          mvh. Ray.S. nr.86.

          som svar på: Flytta bak bakaxeln på bladfjäder #124135
          Ray.S.
          Deltagare

            Jo, Tänket är nog inte helt fel. Om man studerar en seriebil från sidan , så ser axel & hjul ut att sitta för långt fram i hjulhuset. Har f.ö. fått frågan flera gånger från andra veteranbilsentusiaster, om vad vitsen med detta är. Visserligen blir bladfjädrar något längre under kompression, men det rör sig ju bara om några futtiga centimeter.

            mvh. Ray.S. nr.86.

            som svar på: Fjädringsfrågor #124119
            Ray.S.
            Deltagare

              Kan det vara så att dina bakfjädrar är gjorda för att gå med några hundra kilo på flaket för jämnan? Vad gäller min bil, så tror jag att jag lyckats få framfjädrar till 109, som ju är tyngre. Köpte dom för c;a 8 år sedan av en firma som skulle lägga ner. Kommer inte ihåg vad dom hette. Verkar som om det finns flera olika hårdheter. Jag har haft tanken att 7 blads från LWT borde funka, men då får man nog kompensera höjden med schackel från 1-ton modellen. Har en sådan uppsättning hemma ( inlindat i original vaxpapper dessutom. )

              mvh. Ray.S. nr. 86.

              som svar på: Smörja mekanismen för vindrutetorkar #123941
              Ray.S.
              Deltagare

                Fick du till det?

                mvh. Ray.S.

                som svar på: Smörja mekanismen för vindrutetorkar #123883
                Ray.S.
                Deltagare

                  Ibland är det inte så illa som man tror. Jag har ägt ett flertal bilfabrikat där torkarna börjat gå trögt. Inte säkert att metoden fungerar på just din bil, men jag har smörjt axlarna söm torkarna sitter i, med WD-40, eller liknande. Axlarna går ju genom en bussning , och där blir det så småningom torrt och korroderat. I ditt fall skulle jag prova innan jag river instrumentbrädan. Hade samma fel på min seriebil förra året.

                  mvh- Ray.S. nr. 86.

                  som svar på: Trög styrning vid låga hastigheter? #122969
                  Ray.S.
                  Deltagare

                    Beträffande gneket….Prova med att hissa upp i fram så hjulen går fria. Be någon vrida ratten fram & tillbaka, samtidigt som du lyssnar varifrån ljudet kan tänkas komma. Kan vara någon torr ( och troligen glapp ) styrled. En tanke bara, men kan vara värt att prova.

                    mvh. Ray.S. nr. 86.

                    som svar på: Trög styrning vid låga hastigheter? #122885
                    Ray.S.
                    Deltagare

                      Vid fullt rattutslag låter det i servons reduceringsventil på i stort sett alla bilar. Inget att bry sig om. Alltså, fullt normalt.

                      mvh. Ray.S. nr. 86.

                      som svar på: Fjädringsfrågor #122027
                      Ray.S.
                      Deltagare

                        Till saken hör att min bil fick en Volvo B18 inplanterad redan på 70-talet, efter att något hänt med original dieselmotorn.. Dieseln väger mig veterligt runt 200 kg. B18 väger 155 kg. Lägg till sisådär 15 kg adapter plus lite div. detaljer, så skiljer det bara c:a 30 kg. så det bör ju inte påverka fjädringen så pass mycket. Jag har provat att köra med reservhjulet på huven, & skillnaden var ungefär + – noll.

                        mvh. Ray.S. nr. 86.

                        Ray.S.
                        Deltagare

                          Hej!
                          Nu har den stått på Blocket i 1 månad utan att ha blivit såld, vilket antyder att priset är för högt. (den hade varit såld annars)
                          Åk dit och pruta lite.

                          mvh. Ray.S. nr. 86.

                          som svar på: Får bara höra dåligt om discovery, köpråd? #121445
                          Ray.S.
                          Deltagare

                            Jo, du……. Jag har haft några amerikaner som arbetsbilar. Samma skit ungefär,men utan luftfjädring, om du frågar mig.

                            mvh. Ray.S.

                            • Det här svaret redigerades för 1 år, 5 månader sedan av .
                            som svar på: Får bara höra dåligt om discovery, köpråd? #121246
                            Ray.S.
                            Deltagare

                              Kommer inte ihåg årsmodellerna. Förvisso kan dom ju ha haft rejäl otur som lyckats få tag i två riktiga måndagsexemplar. Likväl finns det antagligen bilar som fungerar hur fint som helst. Men det här var vad jag betraktade under deras ägotid. Man ska inte döma, men jag fick inget bra förtroende.
                              Därav uttrycket ”Run for your life”
                              mvh. Ray.S. nr. 86.

                              • Det här svaret redigerades för 1 år, 5 månader sedan av .
                              som svar på: olje byte pump #121238
                              Ray.S.
                              Deltagare

                                Kolla på firmorna som säljer båttillbehör. Vi har en sådan pump till oljebytena på vår snipa.

                                mvh. Ray.S. nr. 86.

                                som svar på: Får bara höra dåligt om discovery, köpråd? #121235
                                Ray.S.
                                Deltagare

                                  Jag har inte heller ägt någon D3 eller D4……..Men vår förra granne hade båda. Kollapsad luftfjädring, Elfel, Elektronikfel. Lyfta ut motorn för att byta glödstift, ( vem fan kom på en sådan idiotkonstruktion? ) och fan vet vad. Bilarna var inte gamla. D3:an var bara 1 år när den köptes. D4:an köptes ny. Dom där två tillbringade mer tid på verkstaden än på vägen. Grannarna fick definitivt nog efter några år. Efter att ha sett detta kan jag bara säga:
                                  Run for your life!

                                  mvh. Ray.S. nr. 86.

                                  • Det här svaret redigerades för 1 år, 5 månader sedan av .
                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 250 totalt)