millenniumfalcon

Forumsvar skapade

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: Service verkstad i Stockholmstrakten? #103669

    [quote quote=103666]tror vissa verkstäder kör med sk. utbytesbakaxlar… emligt förra ägaren så ska bakaxeln på min va bytt!! men ska absolut räcka att byta lagret!! men man ska nog helst ha specialverktyget!![/quote]

    Tack för detta, Håkan! Bra input i diskussionen med verkstaden.

    som svar på: Service verkstad i Stockholmstrakten? #103648

    [quote quote=10850][Originally posted by Bigrr]
    Jag har haft bilen inne hos dem några gånger på grund av olika fel. Vid varje tillfälle har jag fått fel ”diagnos” och det har kosta mig många tusen.
    Det har sluta med att jag själv använt mig av RAVE och olika forum för att lösa problem, som samtliga gånger har haft helt andra orsaker än vad verkstaden har sagt.
    Konstigt nog har det alltid varit väldigt dyra reparationer som har föreslagits. Det finns flera saker som har varit under all kritik men det behöver jag inte skriva om. Tror att ni förstår varför jag inte kan ge 5 rattar till Brav.[/quote]

    Är det någon som har liknande erfarenhet av Brav? Jag misstänker att diffen på min FL 2 behöver bytas medan personen på Brav misstänkte snarare att hela bakaxeln behövde bytas ut (”notoriskt för modellen” enligt honom, och ett estimerat totalbelopp på 30-50 k trots att jag aldrig läst att bakaxeln brukar strula, men givetvis diffen). De verkar dock ha bra bemötande och jag har läst andra positiva omdömen om stället.

    som svar på: Mötas upp på Ulva Veteranbils träff? #102425

    Hej Mattias,

    Fint att du skriver! Jag tänkte försöka komma förbi någon tisdag framöver. Tyvärr inget att ställa ut just nu, men kommer gärna fram och hälsar/skriver till dig innan.

    /David

    som svar på: Köpa Freelander 2 som fjällbil #97157

    Hej,

    Kul att du är intresserad av en FL2. Jag har en från 2007 (TD4) som gått runt 11500 mil som jag är supernöjd med hittills. Adderar/håller med i det Thomas och Calle skriver.

    Försäkring: Jag har den hos Länsförsäkringar. För min del inte nämnvärt dyrare än motsvarande fyrhjulsdrivna bilar på marknaden, dieselskatten är det som tynger min plånbok mest.

    Tänka på innan köp: En driftsäker modell (peppar peppar), men ”vanliga” fel verkar vara diffen och i vissa fall automatlådan. Säljare/många forum tycks hävda att intervallet för kamrem är 24000 mil vilket iaf. jag inte håller med om utan snarare så bör den bytas inom 10 år (eller såklart 24000 mil om det inträffar före). Kostnaden för det var 12k. Jag löste det och hjullager hos den lokala MECA-verkstaden i Stockholm. Funderade på att serva hos märkesverkstäder som PICAB, numera Min bil Sätra, men det hade blivit en betydligt dyrare stämpel. I övrigt verkar det inte vara några direkta problem med delar, men BREXIT och pandemin har gjort att det ibland tar någon dag extra att få leverans.

    Kallstarter: Inte haft några problem med kallstarter hittills (nedåt -20 iaf). Glödstiften är dock ganska nya. Men jag skulle gärna ha motorvärmare 🙂

    • Det här svaret redigerades för 2 år, 8 månader sedan av .
    som svar på: Väcker liv i en 88″ Series 3 #96853

    Röstar (sorry Ray) ändå för den mer tidskorrekta 😉

    som svar på: Väcker liv i en 88″ Series 3 #89215

    Instämmer med Thomas! Kul tråd Calle, det uppskattas att få följa med (och förhoppningsvis kunna ge input någon gång)!

    • Det här svaret redigerades för 3 år, 2 månader sedan av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)