Service verkstad i Stockholmstrakten?

Forum TEKNIK Discovery Discovery 3 (2005-2009) Service verkstad i Stockholmstrakten?

Etiketter: ,

  • Detta ämne har 10 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2022-06-08 18:53 av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #70644
    hklahr
    Deltagare

      Hej,
      Jag har en Disco 3 -08 som under en längre tid stått still pga diverse fel…
      Nu har jag lite nått vägs ände med egen felsökning och undrar om det finns någon som känner till en bra verkstad man kan vända sig till för konsultation och hjälp.
      Problem jag har haft är att bilen går in i Limpmode när jag gasar på lite, indikerar både turbo och HPFP fel.
      Även växellådan visar F ibland…

      // Hans

      #70648

      Hej
      Ett tips är att titta på hemsidan och under Om klubben / Distrikten / Stockholm. Där finns en del verkstäder uppräknade.
      [url]https://vps.slrk.se/stockholm/[/url]

      #70742
      hklahr
      Deltagare

        [quote quote=70648]Hej Ett tips är att titta på hemsidan och under Om klubben / Distrikten / Stockholm. Där finns en del verkstäder uppräknade. https://vps.slrk.se/stockholm/[/quote]

        Tack, den infon hade jag missat.
        Någon som har erfarenheter från någon av dessa när det är komplexa/svårhittad fel?

        //H

        #70788
        4557
        Deltagare

          Min erfarenhet av Land Rover-verkstäder i Stockholmsområdet är att du ska undvika generalagentens/importörens verkstad och i stället anlita PIKAB i Bredäng.

          #70789

          Jag själv skulle rekommendera GroundZero4WD i Altuna, mittimellan Fjärdhundra och Heby.
          Sedan finns CAAR i Vällingby/Vinsta som jag och andra har haft goda erfarenheter av.
          Det är mina 5 ören.

          Vad är det för felsökning du har gjort själv?

          //Niclas

          #70792
          hklahr
          Deltagare

            Vad är det för felsökning du har gjort själv?

            Tack för input.
            De fel jag haft är.
            DPF full – Rengjord och nu ok
            Luftfjädringen långsam – Bytt kompressorn, fortsatt inte helt ok, troligen litet läckage som jag inte hittar
            Felkod på Turbo, HPFP och växellåda när jag kört en stund och gasar på, dessa är de jobbiga… både dyra om det är ett verkligt fel men om inte, vad är det då…

            Jag har igår bytt bränslepumpen i tanken för att se om det kan tänkas göra skillnad, filtret såg inte allt för fint ut så det skall bli spännande att se när jag fått tillbaks all på sin rätta plats och fyllt i med lite fräsch diesel igen…

            // Hans

            • Det här svaret redigerades för 3 år, 11 månader sedan av .
            #71520
            hklahr
            Deltagare

              Hej,

              Nu har jag fått in en ny bränslepump i tanken och blev av med felkoden för HPFP, men helheten är inte löst än så det får bli en runda till verkstan. 1 down 10 to go…

              // H

              #76247
              MU
              Deltagare

                Jag skulle rekommendera Brav Verkstad på Artellerigatan 33 på ö malm i Stockholm.

                Snabb och kunnig, bilen klar samma dag!

                #103648

                [quote quote=10850][Originally posted by Bigrr]
                Jag har haft bilen inne hos dem några gånger på grund av olika fel. Vid varje tillfälle har jag fått fel ”diagnos” och det har kosta mig många tusen.
                Det har sluta med att jag själv använt mig av RAVE och olika forum för att lösa problem, som samtliga gånger har haft helt andra orsaker än vad verkstaden har sagt.
                Konstigt nog har det alltid varit väldigt dyra reparationer som har föreslagits. Det finns flera saker som har varit under all kritik men det behöver jag inte skriva om. Tror att ni förstår varför jag inte kan ge 5 rattar till Brav.[/quote]

                Är det någon som har liknande erfarenhet av Brav? Jag misstänker att diffen på min FL 2 behöver bytas medan personen på Brav misstänkte snarare att hela bakaxeln behövde bytas ut (”notoriskt för modellen” enligt honom, och ett estimerat totalbelopp på 30-50 k trots att jag aldrig läst att bakaxeln brukar strula, men givetvis diffen). De verkar dock ha bra bemötande och jag har läst andra positiva omdömen om stället.

                #103666
                Håkan Edberg
                Deltagare

                  tror vissa verkstäder kör med sk. utbytesbakaxlar… enligt förra ägaren så ska bakaxeln på min va bytt!!
                  men ska absolut räcka att byta lagret!! men man ska nog helst ha specialverktyget!!

                  • Det här svaret redigerades för 2 år, 1 månad sedan av .
                  #103669

                  [quote quote=103666]tror vissa verkstäder kör med sk. utbytesbakaxlar… emligt förra ägaren så ska bakaxeln på min va bytt!! men ska absolut räcka att byta lagret!! men man ska nog helst ha specialverktyget!![/quote]

                  Tack för detta, Håkan! Bra input i diskussionen med verkstaden.

                Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.