Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Nu så går den igen!? Fick tillbaks ECU:n från Atech2, pluggade i den och och vred på nyckeln och den startade direkt efter att stått stilla i 3 år Phuu! Då var det bara ABS lampan som lyser men slocknar när man kör lite och ABS verkar funka som den ska samt nytt motstånd till kupefläkten. Besiktning är bokad till 7 juni så har nån tips vart jag ska börja rota för att släcka ABS lampan?
[quote quote=102701]Men du hade bytt soppapumpreläet?[/quote]
Jag har kollat reläét och bytt med ett annat lika relä men utan resultat.
Det kommer ingen signal till relät.
Idag har jag fått tillbaka ECU:n så ikväll får vi se om det händer nått!
Återkommer om den hoppar igång nu.MVH
Henric
[quote quote=101576]Kan ju vara i nån sk header Loom joint det blivit grillfest kanske. Min td5 2000 brukar krångla med immoblizer ibland men då går alltid bränslepumpen i tanken. Den klipper soppa till motorn och startmotorstart. Sen slår man in ekakoden med dörrn och nyckel. I min har det brunnit i kopplingarna under instrumentpanelen och allt går väl genom dem? För min del var det strömmatning till lyset som blev lidande pga nån lagt på extraprylar som sätesvärme på den ledningen. Vad händer om du matar pumpen i tanken med 12v samt försöker starta?[/quote]
Hej! Vet inte om jag provade att starta samtidigt som jag körde pumpen. Tror inte det men det kanske vore en idé. Jag har försökt med EKA koden men det händer inget? Och vad jag förstått så är det ganska vanligt att man måste skicka in ECUn för återupplivning. Eller blir jag lurad då det kostar ju ändå 5600 kr?
Antar att det är startspärren som jag hittade bakom hastighetsmätaren? Lite förvirrande när det står ABS på den men något säger mig att det namnet på plasten ?
[quote quote=101416]
Detta är kanske inget nytt fenomen! Jag misstänker att det är ECU:n som tappat fattningen. Billen har inget larm men jag har fått EKA kod så imobilliser, startspärr verkar det finnas. Jag har kollat reläer, säkringar, vevaxelsensor, krockbrytaren, jordpunkter och jag har även försökt att låsa upp den med EKA koden. Det verkar inte komma någon signal till bränslepumpen. Ett svagt tickande / surrande ljud kan höras från ECU: Kanske en mus?;) och det glimmar lite från glödgningslampan. Bränslepumpen går direkt jag sätter ström på den vid reläet. Bilen levererades ny utan larm och utan fjärrdosor så det har aldrig funnits. Nu tänkte jag skicka in ECU:n till Ateck2 för reparation men då vill dom ha med startspärr och fjärrdosor. Vart sitter startspärren? och kan det vara något annat fel ? Jag har sett liknande fall på olika forum men inget riktigt svar på vad jag borde göra här näst. Detta är min första Defender så jag har inte lärt känna den riktigt ännu. Hoppas någon kan ge mig ny inspiration!
Kolla jorden till ECU, det sitter en mutter precis nedanför ECU med 2 svarta kablar. Lossa gör rent och återmontera.Kolla även reläsocklarna till bränslepumpens relä, det kan vara ärg där. När du fixar det kommer den att starta till en kostnad av 0:-[/quote]
Hej ! Jag tycker att jag har kollat alla jordpunkter nu utan resultat. Slipat rent jordkabeln till växellådan både den som går från batteriet och via ramen. Det sitter 3 st skruvar med jordkablar i botten på lådan under sätet, jag antar att du menar en av dessa? Jag drog fram 3 nya jordkablar dit så där finns det jord. Nu har ja plockat ur startspärren under instrumentpanelen och tänker nog skicka in den med ECU:n för lite service. MVH Henric Larsson
Ok Tack! Jag kollar hur det ser ut bakom hastighetsmätaren om det sitter en startspärr där.
Det låter annars som en god idé att byta till en omprogramerad ECU. Minns du vad den kostade och då är det som dom kallar det Plug and play!
Eller behöver man något instrument och programmera om för att bli kvitt startspärren?
Det ska kosta ca. 5600 kr inkl. moms att ”renovera” den gamla så det kanske skulle löna sig att uppdatera byta ut den istället.
Nu fick jag lite inspiration att gå ut i garaget till kvällen.MVH
Henric- FörfattareInlägg