Johan Karlsson

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: Vinterprojekt – TD5 #38508
    Johan Karlsson
    Deltagare

      Här slits man mellan hopp och förtvivlan!

      Uffe hade ju lovat att försöka ha grejerna balanserade och klara innan helgen (och han jobbar inte fredagar) så jag hade räknat med att hämta grejerna i morrn efter jobbet. Hinner bara posta förra inlägget så ringer han. Perfekt, tänker jag, han är redan klar!

      Så är inte alls fallet. Istället förklarar han lite uppgivet att han stött på problem. Jaha tänker jag, är någon av delarna inte i ordning? Nej istället förklarar han att han behöver bobvikter för att balansera vevaxeln, och han har bara 4! Till råga på allt är karln han beställer sånt av i USA och kommer hem om tre veckor. Vill det sig illa tar det sen två månader till att få fram verktygen. Till saken hör att jag frågat just om det när jag lämnade in veven och han trodde inte det skulle behövas.

      Nåja, han lovar kolla med Gunnar, mer känd som ”Professorn” i motorkretsar om han har vad som krävs för att fixa det. Bara ett litet tag senare ringer han igen och låter nu betydligt gladare på rösten. Professorn kan balansera åt mig, men hinner inte innan helgen. Nästa vecka är dock inga problem!

      Snabb tur in till stan, hämta grejerna hos Ulf och lämna hos Professorn. Som vanligt en lång pratstund men Uffe. Jag gillar ju att veta inte bara att man gör saker utan även varför och Uffe svarar gärna ingående på alla frågor. Man får känslan att han tycker det är kul att jobba med något annorlunda. Man kan ju tänka sig att den absolut största delen jobb rör Volvo, V8 och tunga maskiner.

      Kolvar och kolvbultar har Ulf viktat in var för sig så att jag kan blanda hur som helst när jag monterar. Stakarna har jag slipat bort ”skägget” från smidesprocessen på. Efter det satte jag dem i svarven och svarvade bort ca 35 g runt storändan. Tanken var att balansera dem själv men när jag insåg att det var rätt mycket pyssel att få till en jigg för att kunna väga ändarna var för sig nöjde jag mig istället med att vikta dem. Sen fick Ulf ta hand om balanseringen. Lite intressant var att vikten på stakarna från början varierade inom 5,5g. Efter slipning och svarvning hade den skillnaden krympt och jag gav mig när vikten låg inom 0,1g. Ändå fick Ulf ta bort 6g från stakarna under balanseringen. Det hade varit intressant att veta hur mycket obalans som fanns där från början.

      Inlägget slutar iaf tillbaka på hopp och i slutet av nästa vecka kan jag nog börja montera ihop bottendelen om allt går som det ska. 🙂

      som svar på: Vinterprojekt – TD5 #38480
      Johan Karlsson
      Deltagare

        Dags för uppdatering!

        Så här snyggt vart blocket i lutbadet. Borrat till överdimension, henat och planslipat. Nu börjar det roliga. 🙂

        Även här krävs lite julledigt.

        Svänghjul och koppling från Rakeway. Ulf på motorslip ville ha alla bitar som sitter på vevaxeln för balanseringen då det blev en resan dit med svänghjul, tryckplatta, kamdrev, remskiva och tillhörande bultar. ”Fan, det ser ju ut som till en lastbil!” utbrister Ulf när han ser delarna.

        Blocket tillbaks på stativet. Plåten mellan motor och växellåda var rejält hanteringsskadad så jag beställde en ny. Nya frostpluggar monterade och alla pressade pluggar till oljesystemet har tagits ut och ersatts med gängade dito. Ett lager färg och det börjar redan likna nåt. 🙂

        som svar på: Serviceverkstad Malmo-omradet #38332
        Johan Karlsson
        Deltagare

          Kolla om det är tryck i kylsystemet när motorn är kall. Inte ovanligt att toppackningen far. Starta många gånger. Klickar det måste startmotorn renoveras. Kolla så det inte läcker olja från krängningshämmarn.

          som svar på: Vinterprojekt – TD5 #38266
          Johan Karlsson
          Deltagare

            Inte så mycket nytt under solen men idag kom det faktiskt ett litet paket från Turner Engineering. Inte ett topplock som kartongen ger sken av men massor av nya delar till motorn.

            Jag som först inte alls hade tänkt röra bottendelen och tvekade länge innan jag lyfte toppen sitter helt plötsligt med ett mycket större projekt. Nya kolvar, kamkedja, oljepumpkedja och drev. Kamkedjestyrning, bultar, packningar och lager.

            På insidan av blocket har en massa gjutskägg tagits bort. Började blästra det utvändigt men färgen satt så hårt och blästerskåpet jag hade tillgång till fungerade inte alls så bra som jag önskat så jag gav upp. Åkte till Biltema och köpte en flaska färgborttagare. Penslade på och färgen mjukades fint upp. Kompisen med blästerskåpet har dock flunsan så han sa ingen garagetid i veckan. Ville inte förlora til så jag tog blocket som det var och åkte till Uffe på  Motorslip i Umeå och bad honom blästra färdigt åt mig. ”Det gör jag inte” svarade han, ”men jag kan syratvätta det! Titta här ska du se så bra det blir.” Kände mig lite dum som kämpat så i blästerskåpet när lösningen var så enkel…

            Vi resonerade länge om vad som var vettigt att göra och inte och kom fram till att han skulle mäta upp vevaxeln åt mig och se om den behöver slipas. Sedan borrar han och planar blocket, viktar kolvarna och balanserar veven. Balansering av stakarna ville jag gärna göra själv så jag fick lite tips om hur man går till väga. I morgon eftermiddag får jag en offert på jobbet och vet om jag behöver beställa en ny omgång lager i underdimension eller om jag klarar mig med std jag köpte.

            som svar på: Senaste Nytt #38265
            Johan Karlsson
            Deltagare

              Tack Mats och Jonathan för utförliga svar! Intressant att veta mer om både anledningen till bytet och valet av nya plattformen. Ser fram emot de nya funktionerna och håller tummarna för att fler medlemmar hittar hit igen.

              som svar på: Senaste Nytt #38240
              Johan Karlsson
              Deltagare

                Jag hängde faktiskt inte med i diskussionerna som föranledde byte av forum. Vad jag hört/läst/upplevt här och på andra forum som drivits genom egetforum.se var att det var en instabil plattform. För några år sen upplevde jag ofta att forum kraschade i samband med storhelger och eftersom alla tekniker var lediga kunde man får vänta flera dagar innan helgen var över och någon körde igång igen. Sen vet jag att man hade en funktion där man betalade för att hålla forumet fritt från reklam. Summan korrelerade med antalet medlemmar och när man blivit många började det bli dyrt. Rejält dyrt.

                Sen hörde jag någonstans att företaget bakom hade ekonomiska svårigheter och att man helt enkelt riskerade gå i putten med allt vad det kunde innebära för forumets innehåll. Har också förstått att man vägrade släppa databasen, inte ens mot ersättning utan hävdade att det var tekniskt omöjligt. Jag är inte så datakunnig men det låter minst sagt märkligt och jag tror snarare svaret var att man inte ville släppa kassakor i form av forum som betalade (tio?)tusentals kronor årligen för att slippa reklam.

                Vad låg bakom valet av plattform för det nya forumet? Vad jag förstått drevs egetforum.se med samma plattform som många andra forum. Här är ett par exempel som verkar använda samma system:

                http://forum.savarturbo.se/
                http://www.vauxhallviva.com/forum/

                Enkelt och lättöverskådligt!

                Observerat att detta inte alls är menat som kritik mot Tobias eller Jonatan utan tvärtom tycker jag att dessa gjort ett hästjobb i att försöka bringa ordning på det tekniska.

                som svar på: youtube moments… #38236
                Johan Karlsson
                Deltagare

                  [quote quote=35946]Finns då galningar till allt!

                  <iframe src=”https://www.youtube.com/embed/KAhR1MLGYNU?feature=oembed&#8221; name=”fitvid0″ frameborder=”0″ allowfullscreen=””></iframe>

                  [/quote]

                  Det står ett par Golftreor här på gården. Hmm… ???

                  som svar på: Körteknik: Vinterväg #38145
                  Johan Karlsson
                  Deltagare

                    Intressant. Det ska provas i natt på väg hem från jobbet. ?

                     

                    som svar på: Vinterprojekt – TD5 #38106
                    Johan Karlsson
                    Deltagare

                      Dags för uppdatering. Det visar sig att projektet blir lite större än jag först hade tänkt mig. Det måste ju vara första gången någon underskattar en arbetsinsats på en Land Rover, hrm…

                      Rent och snyggt under ventilkåpan. Ska man verkligen riva mer än så?

                      Remskivan krävde ett egentillverkat verktyg och det lååånga dragskaftet för att komma loss.

                      Nåja, spridartätningarna vill man ju byta och specialverktyget för att rycka ut spridarna är okristligt dyrt så jag tyckte det var enklast att lyfta bort kamaxeln och
                      överfallet.

                      Efter en hel del funderande åkte iaf toppen av. Inte alls så snyggt som jag hade hoppats på. Betydligt mer koks än i motorn jag bytte toppackning på i somras.

                      Ettans cylinder såg väl sämst ut. Förmodligen kom det in nån droppe vatten när jag tvättade motorn.

                      Visade sig vara rätt beslut att lyfta toppen. Styrstiften till packningen har verkligen sett sina bästa dagar. Trodde att det skulle sitta stålstift här men det var samma plast som i min gamla motor.

                      Den berömda bulten till oljepumpen. Ingen gänglåsning här inte!

                      Delar på bänken. Upplagda i nån sorts ordning som jag hoppas jag kommer ihåg när det ska ihop igen.

                      Rent och snyggt här också!

                      Efter lite pyssel kom kolvarna upp ur blocket. Ska rengöra lite och sen bestämma om det blir nya kolvar eller bara byte av kolvringar.

                      • Det här svaret redigerades för 7 år, 6 månader sedan av .
                      • Det här svaret redigerades för 7 år, 6 månader sedan av .
                      • Det här svaret redigerades för 7 år, 6 månader sedan av .
                      • Det här svaret redigerades för 7 år, 6 månader sedan av .
                      • Det här svaret redigerades för 7 år, 6 månader sedan av .
                      som svar på: Testar bilduppladdning #38046
                      Johan Karlsson
                      Deltagare

                        Testar i mobilen. Bilden är för stor och min arbetskamrat kastar arga blickar ? Vore fint om bilderna skalades automatiskt.

                        som svar på: Testar bilduppladdning #38044
                        Johan Karlsson
                        Deltagare

                          Mycket märkligt. Det är alltså bara för mig det inte fungerar? ?

                          som svar på: Testar bilduppladdning #38021
                          Johan Karlsson
                          Deltagare

                            I Internet Explorer:

                            som svar på: Testar bilduppladdning #38019
                            Johan Karlsson
                            Deltagare

                              I inlägget ovan har jag kopierat texten som står i boxarna och lagt till under kodsnutten som kommer upp i rutan när jag klickar ”infoga i innehåll”. Exakt som i dina skärmdumpar.

                              Igen men med filformat .png

                              som svar på: Testar bilduppladdning #38016
                              Johan Karlsson
                              Deltagare

                                Just så gjorde jag i inlägg 37982 men bilden syns inte i inlägget. Jag provar igen:

                                attachment file=”test.jpg”

                                attachment file=”test2.jpg”

                                som svar på: Testar bilduppladdning #37991
                                Johan Karlsson
                                Deltagare

                                  Test igen.
                                  Laddat upp bilden som bilaga och postat inlägget. Sen redigerat inlägget och högerklickat på bilagan. Valt ”kopiera länkadress” och lagt in den under ”källa” på ”Infoga/redigera bild”.

                                  Verkar fungera?

                                  • Det här svaret redigerades för 7 år, 6 månader sedan av .
                                  • Det här svaret redigerades för 7 år, 6 månader sedan av .
                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)