Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
hej… du har fått PM…
2023-03-22 kl. 17:00 som svar på: ”Vibrationer i bil vid vanlig körning” vad kan det betyda? #117375jag har problem ganska ofta med vibrationer i jobbarbilen… har typ alltid varit knutkorsen!!
men efter dom milen är det säkert en hel del att fixa med hjulupphängningen som du är inne på…
SDV8an är väl förhoppningsvis bättre än den gamla TDV8an!!
den är ju ökänd för dyra turboras när den sitter i sporten!!- Det här svaret redigerades för 1 år, 8 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 1 år, 8 månader sedan av .
Ja den här är ju en sen… med den bättre elektroniken!
Eller mindre dåliga… ? dock tror jag motorn foder sjunkit som dom gör ibland!! Men står en motor i förrådet!! Så det är nog bara ett motorbyte som behövs. . ?
Softdashen är i bättre skick!! En del klarlacksläpp…
Men i övrigt så tror jag allt funkar… men har stått ett tag nu sen besiktningen gick ut…
Men har ju ratten på fel sida…mms… men det kanske förvann… var skickat 25/12-21
tekniken kan ju strula… 😉
har annars en P38 V8 också… mindre lacklobb men lite mer mekanisk att fixa!! 😉- Det här svaret redigerades för 1 år, 8 månader sedan av .
ja dom där rått……. äter det mesta!! bilarna har klarat sig hyfsat!! en vx.spaksdamask och ett bakre nackstöd… på en sk. ickebil… och alla papper i handskfacket på ett par bilar…
men har snigelgift stående i verkstan… det tycker dom tydligen är mumma!!hej.
min Softdash var inte intressant eller? tänkte bara kolla… eftersom jag aldrig fick svar på messet…
för har ev. planer på att sälja den… så då är det bra att veta!!
Håkan.[quote quote=116589]Hoppas du har mek erfaring. Disco från 05 hade många problem, Forlorat dragkraft, el problem, bränsle tillförselsproblem, broms problem och för att göra listan komplet trans problem. MEN, i och med att bilen är till års, kan ju en del ha åtgärdats, men fråga specifict efter dessa fel och pruta stenhårdt. Discos finns det massor av och får inte kosta skjortan, det skall jo finnas pengar till rep och reservdelar[/quote]
05??? nu är det väl inte en D3 utan en D2 an funderar på!! och det skiljer väl ganska mycket på dom!! D3 kan du ju hitta ganska billiga!! men tycker det värkar som om D2an börjar stiga i pris!!
Stefan har ju listat en hel del av dom vanliga problemen med D2… kablaget till insprutarna bör man byta ibland!!
kan krypa olja ända in i ECUn annars!! men inte så dyrt att köpa nytt kablage!!
om du köper en tidig så kolla om blockpackningen är bytt!! sitter plaststift som ska hålla toppen i läge!!
brukar va bytt till stål om packningen bytts!! och dom nyare facelift har det från fabrik!!
aut.lådan kan va bra att kolla upp om du köper en sån!! vet att flera bytt till lådan från en v8!! den är tydligen kraftigare!!
iallafall turbinen!!
men sen får jag väl erkänna att jag mest skruvat D1 finns dom som har betydligt bättre koll på D2!!
men har ju ett gäng D2 som ska fixas vartefter!! så har ju läst på lite!! 😉tråkig sits!! antar att den motorn för 30´´´ i Linköping är fel!? hade nog varit ett bra alternativ annars!!
vet av erfarenhet att rasad kamkedja brukar dra med sig mycket!! så motorbyte är absolut en bra väg!!
kan det finnas motorer i England??
bokstäverna i motorbetäckningen ska man inte hänga upp sig helt på!! senaste motorbytet jag gjorde
(BMW 502d med kedjeras) var det ett antal bokstäver som inte stämde!! men flyttade över allt elektriskt!!
så då funkade det bara bra!!
så kan kräva lite efterforskningar vilka bilar som har samma motor/motorblock!! nuförtiden delar ju många bilmärken samma motor… sålde en motor från en Peugeot jag skrotat… den sitter i en Volvo V70 nu…
men sen är det ju naturligtvis en avvägning!! vad det kostar kontra vad du får för bilen trasig!!
men tyvärr så står ju inte trasiga bolar högt… och om du byter/renoverar så vet du ju att du förhoppningsvis har en bra motor!!Ja hjullager kan va luriga!! hade ett som var riktigt glapp på min FL2… och inget missljud!!
hej… du har pm…
hej. du har fått pm…
hej. vilken av fäljarna är till Freelander 2 ??
hej.
var i landet finns du?? finns säkert nån i klubben som kan visa hur man använder och även läsa ut koder!!
men tror säkert du fixar det!! tom. jag klarar ju av felkodsläsarna!!
har Nanocom till mina äldre… lär funka bra även till D3… men ganska dyr…
har en Autel av nån dyrare variant… funkar bra till Freelander 2an… dock klarade den inte av att nolla servicen!!
men en liten billig Autel som jag har tog bort den!!
felkoder kan ju ibland komma av en slump känns det som!! då är det ju bara att rensa bort dom!!
(brukar dock spara vad det var) sen kan det ju va fel på nån givare!! då brukar ju bilen funka även om koden kommer och går!!
men hur som så är felkodsläsarna oumbärliga på lite nyare bilar!! blir mycket lättare att avgöra vad som kan va fel!!jag har hört det samma om styrpinnarna!! byttes tydligen till metall på dom senare…
om jag inte minns fel så ska man va uppmärksam på bultarna till oljepumpen!! kan visst lossna!!vad är det för nya regler för lb.reg. du menar?? tänkte om jag missat nåt!! 😉
har du hund?? annars så har väl en pu. fördelen att den är lb. och godkänd för 3 i baksätet…- FörfattareInlägg