Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Använder Britcar https://www.brit-car.co.uk/ , LR Centre/LR parts https://www.lrparts.net/ och Advanced factors https://www.advancedfactors.co.uk/ i fallande ordning. Paddock så sällan det går – typ aldrig, nästan alltid dyrare totalt men bra som referens. Advanced factors främst tidigare till D3:an. Senast jag beställde från Britcar skeppades det ut från Tyskland med Deutsche post. Det är sällan man kan beställa och motta samma vecka tycker jag, beror ju naturligtvis på valt transportsätt. För min del är det inget problem eftersom skruvande sker uteslutande på helger. Beställer jag ena veckan vet jag att prylarna är på plats inför nästa helg. Har köpt en del prylar på eBay också.
Britcar har stor bredd med flera alternativ men det är nästan nödvändigt att använda: http://new.lrcat.com/
LR Centre LR parts är hittills prisvärda./
- Det här svaret redigerades för 4 år, 2 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 3 år, 9 månader sedan av .
Felet med skrikande P-broms beror inte på att den elektriska motorn är kass utan på att underhållet av backarna inne i de bakre skivorna varit obefintligt. Innan du börjar riva i elmotorer och kablar så behöver du plocka ner de bakre skivorna och se till så att backarna är hela, rena och går friktionsfritt. Har du tur så har du inte dragit sönder motorn. Och vad du än gör, dra inte åt P-bromsen som det är nu.
https://media.disco3.co.uk/gallery/albums/userpics/11748/Bodsys_Brake_Bible_V1.4sml.pdf
/
Jag hade inledningsvis stora problem med vobblande bromsar fram på min D3:a. Bytte skivor och klotsar vilket hjälpte föga tills jag rev ner alltihop runt om och renoverade/bytte oken. Då blev allt silkeslent. Efter det plockade jag ner bromsarna minst var 1000:e mil och gjorde rent, motionerade och satte ihop, inklusive backarna bak. Hade inga mer problem överhuvudtaget under de efterföljande 10000 milen förutom byte klotsar då…
Köpte allt i UK. Sannolikt på https://www.brit-car.co.uk/ Körde på Brembo-skivor runt om och några tillräckligt kända klotsar.
/
Jag har en Webasto Thermo Top C som tidigare suttit i en FIAT tydligen… Den vill iaf vara en FIAT.
I mitt fall var det relät som hela kabelhärvan sitter i. I mitt fall är det monterat på torpeden men det kan ju sitta var som helst. Det enklaste är väl att följa +kabeln. Herket får väl ström någonstans ifrån?Jag har en laptop med Webastos mjukvara, Webasto Thermo Test V2,13, som går att ladda ner lite varstans ifrån. Sen har jag möjlighet att att använda Webastos USB-diagnostics Jag har inte provat någon annan variant men det finns en hel del kabelkit på ebay.de för under en femhundring. De gör sannolikt samma jobb. Jag byggde en egen GSM-fjärrstart till brännaren också enligt bifogad länk. Funkar bra men nu verkar spänningen i batteriet vara för låg eftersom brännaren går fint med batteriladdare men inte utan. Har försökt hitta anledningen eftersom jag inte tror att det endast är batteriet som är kass. Misstänker generatorn men har inte hunnit prova med en annan än.
http://slrk.egetforum.se/fjarrstyra-webasto-t18176.html
- Det här svaret redigerades för 4 år, 2 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 4 år, 2 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 4 år, 2 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 4 år, 2 månader sedan av .
Svårt utan felkoder. Tickar pumpen igång då?
När jag monterade en TopC så visade det sig att reläet var kass. Svagt minne men det var nog så att den startade fint med fläkten men sen blev det inte mer. Slutade med att jag lämnade in den för felsökning och ett reläbyte.Nu har jag möjlighet att läsa felkoderna. Webastos manual beskriver rätt tydligt hur logiken fungerar och vilka villkor som behöver vara uppfyllda men som sagt, utan felkoder kan man ju bara gissa.
/Martin
Perfekt Tack!
/Martin
Hej
Jag söker protokollen för våren och sommaren 2020. Protokollet från årsmötet -20 bör väl också komma upp på hemsidan strax men förstår att det skall justeras mm först.
Eller söker jag på fel ställe kanske?/Martin
Om du nu har hittat en fin D4:a så snåla inte på olje- och filterbyten. Vare sig i motor, axlar eller lådor.
ZF rekommenderar olja- och filterbyten och det är ZF som bygger lådorna. LR säljer bilar med ett miljögodkännande och ju mindre spill desto bättre…Jag bytte olja i växellådan var 6000 mil på min D3:a och filter var 12000 mil. Gick som en dröm i drivlinan vid 24000 mil när jag sålde den. Är inte oljan bytt på 14000 mil är det nog dags för både filter- och oljebyte. Vill du göra det bra så kan du ju spola ut all gammal olja. Det är ju bara att titta och lukta på oljan som rinner ut så kan man nog hålla med ZF. Bara att googla påZF HP ? Så får du fram instruktion.
I bästa fall är det någon av slangarna som brustit eller släppt.
Kolla alla slangar, anslutningar och turbon.Ett alternativ är att skriva varan som ”SÅLD” i rubriken. Det löser inte problemet med att ta bort informationen men det blir tydligt iaf.
30 dagar är ganska kort tid tycker jag, men å andra sidan fungerar inte funktionen. Beror väl på vad man säljer men ett skrotningsobjekt kan ju ligga kvar länge. Det är ju ingen Blocket/Tradera-omsättning på köp/sälj så tiden är väl egentligen inget problem men jag kan förstå om man vill plocka bort sin säljes-annons när varan är såld eller om varan inte längre är till salu./
- Det här svaret redigerades för 4 år, 4 månader sedan av .
Du är välkommen med frågorna Bosse. Jag är bara en enkel bilägare och delar gärna den erfarenheten jag själv har.
Försök vara lite specifik i överskriften till trådarna. Det finns rätt många trådar med ”Defender 110 CCPU”. Det säger ju inte så mycket.
Någon gång kanske vårt forum går att använda till något vettigt och då är det bra att vara lite mer specifik så går det att söka med högre träffsannolikhet. Du kan försöka söka något i den basala sökfunktionen som finns eller gogglar du helt enkel din fråga och lägger till SLRK. Då kan du få träffar från det tidigare forumet också. Eller kan du tråla igen forumets avdelning för Defender. Finns en del svar där redan./
Kolla som Håkan skriver om det är olja i kablaget om du uppfattar att den inte går på alla cylindrar.
[u]Om allt verkar bra och den går på alla cylindrar[/u] så är nästa att kolla om den läcker avgaser mellan grenrör och topp. Mer vanligt än ovanligt att grenröret vrider sig. Särskilt om du har mappat, dragit tyngre eller eldat upp för Hallandsåsen i 150 km/h. Då är Td5:an slöare än vanligt på lägre varv. Inga problem att fixa nya pinnbultar, muttrar, avgaspackning och plana grenröret. Du får flytta AC:n lite och lossa en del till turbon också (nya packningar, brickor).
Jag använde den här satsen senast, verkar funka tillräckligt bra:
https://www.lrparts.net/lrc1150-uprated-td5-exhaust-manifold-studs-and-nuts-for-defender-and-discovery-by-wurth.htmlFinns hur många exempel som helst på Youtube. Sök på: exhaust leak td5
/
- FörfattareInlägg