Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Om du kan ta dig till Falkenberg så finns ju Kastells där.
Vid 16800 mil. Läs i bifogad tråd.
- Det här svaret redigerades för 3 år, 8 månader sedan av .
Det beror på att kamremmen ska bytas vid 16800 mil. Kamremmen sitter fram och pumpremmen bak. Är inte [u]oljepumpen[/u] bytt sedan tidigare så ska den bytas samtidigt. Har du aldrig bytt glödstiften så kan du passa på när all skit ändå är av, i alla fall de bakre. Har du inte bytt filter och olja i lådan innan så ska du göra det också. Är oljan aldrig bytt kan du lika gärna spola den. I övrigt lägger du på en B-service.
Inte helt lätt-mekat och någon som inte hart gjort det förr kommer att ha en utmaning, men det gäller egentligen bara pumpremmen. Resten är ju inget speciellt om din verkstad är magisk. Du har ju hittat till rätt UK-forum där det finns massor av tips och instruktioner.
Lycka till.
- Det här svaret redigerades för 3 år, 10 månader sedan av .
Värmeanläggningarna i D3:orna är nog behäftade med lite lustigheter. Vår D3:a funkade finfint i Skåne men på vintersemestrarna norrut hängde inte fläktautomatiken med riktigt. Du kan ju alltid prova en ”Hard-reset” och se om det hjälper. Kommer inte ihåg proceduren i detalj men den hittar på disco3-forumet (som är ett helt fantastiskt kunskapsfyllt forum)
Hittar senaste protokollet från feb-20. Kommer det något eller? Jag kanske söker fel?
Tänkte fylla på tråden eftersom dålig jord alltid är dåligt. Så här gjorde iaf jag när jag fixade till en bra jordpunkt för Webaston, extraljusen och ljusförstärkarsatsen till strålkastarna. Framför vänster stötdämparben fanns redan hål i båda innerskärmarna som jag borrade upp till 10,5 mm. Ur en gammal platon-bit sågade jag ur två brickor och isolerade en M8-skruv. Från M8:an ner till ramen drog jag en 10 kvmm kabel med lödade kabelskor, i ramen borrade och gängade jag ett nytt hål för bra jord mot ramen. Allt rikligt insmort med batteripolfett. Nu snurrar brännaren så fort jag skickar mitt sms 🙂
- Det här svaret redigerades för 3 år, 11 månader sedan av .
Kul!
Det trista svaret är att det gör man inte. Forumet är välvårdat men tyvärr helt förkastligt när det gäller att söka. Antingen trålar du igenom varje kategori och hoppas på napp eller googlar du helt enkelt på frågan och lägger till SLRK i sökfältet. Det mesta går ju att hitta på YouTube dessutom. Har du tur så hinner någon i klubben se ditt inlägg innan det försvinner i vyn utifrån någon helt oklar lokal algoritm.Har fiffilurat lite till. Jag har Webastos mjukvara uppkopplad och det som drar iväg rejält vid uppstart är när glödstiftet värms. Då går spänningen ner under 10 volt och där går brännaren i felläge som den ska. Har provkört alla andra komponenter var för sig via mjukvaran och ingenting sticker ut. Om jag har laddaren på vid värmarstart (8 Amp, 14 Volt konstant) så är det precis att spänningen håller sig över 10 volt. Batteriet håller fulladdat, tillräckligt hög spänning efter en natts vila för att anses vara friskt. Ett glödstift är väl hyffsat digitalt? Funkar eller funkar inte? Kanske är batteriet i alla fall då… Lite konstigt ändå, hyffsat välskött kvalitetsbatteri sedan 2018. Har väl haft misstankar på att generatorn inte alltid laddar som den ska men inte kommit vidare med att prova en annan heller.
EDIT Kl 1442
Så, då har den lille hemmaelektrikern lärt sig det uppenbara. Alla elektriska prylar behöver ju bra plus och bra minus. Om man då skiter i att kolla bra minus så går det ju också mindre bra. Jag drog en 2,5 kvmm jordkabel direkt på minuspolen på batteriet från brännarens jordning och vips så blev brännaren på bättre humör. Morgondagens begränsade projekt blir att dra ett ny jordpunkt från ramen till brännaren, extraljusen och förstärkarsatsen till strålkastarna och ta bort råttboet som sitter där nu. På plussidan är allt föredömligt draget med rätt dimensionerade kablar och egen säkringsbox till allt extra. Det uppenbara är sällan långt bort…- Det här svaret redigerades för 3 år, 11 månader sedan av .
Jag har ungefär samma problem på min Defender. Värmaren går med laddare inkopplad. Batteriet är ok (12,65 V fulladdat efter vila), generatorn laddar som den ska och det är inget spänningsfall mellan komponenterna. Däremot mätte jag 12,05 volt på batteriet och Webasto-interfacet (mjukvaran) meddelar 11, 25 volt under drift, så det försvinner 0,8 volt någonstans. Orkade inte hålla på mer så jag har egentligen inte kommit längre. Det enklaste är väl att bara tro att batteriet inte är tillräckligt bra. Men det stämmer inte riktigt tror jag…
Nu kommer jag inte ihåg på rak arm vilka säkringar som går till vad i säkringshållaren men det sitter tre säkringar där. En till värmaren och en till pumpen och någon till. Kan ju vara pumpen som kärvar och drar för mycket ström. Eller när reläet drar till att starta kupéfläkten. Värmaren är ju riktigt känslig för låg spänning för att säkerställa att man kan starta bilen.
/Martin
Att bilarna kan ha högt K-värde är välkänt. Att felsöka genom att göra flera åtgärder samtidigt är ju förkastligt men att ta värdet från underkänt 5,0 till 0,6 kan ju trots allt förtjäna att beskrivas. Gränsvärdet är väl 3,0 om jag inte missminner mig.
Utgångsläget är en Td5:a med större LLK, om-mappad, årligen välservad med olja, filter etc, saknar det mesta som bromsar flödet mellan luftfilter och bakre ljuddämpare. Resultatet vid besiktning var K-värde 5,0. Det är ju dåligt. Dessutom hos de suraste besiktningsgubbarna i bygden.
Efter det skvätte jag i Tri-Pak dieselbooster (trots att jag misstror allt annat än diesel i tanken) från de trevliga gastarna på Mekonomen, tankade fullt, körde på rimligt höga varv (ca 2750) i totalt 5-6 mil på en vecka, laddade in original mappning och körde till en mycket trevligare station. Resultatet blev 0,6.
/Martin
Bytt relä? Inga andra liggande fel?
?
Fast tanken är rätt lätt att få ner. Synd att skära hål i bilen ?
Luftmassemätaren kopplar du bara ur. Märker du skillnad så är den kass. Eller kan du mäta upp den så här: https://www.youtube.com/watch?v=JzrP1saTm9A- Det här svaret redigerades för 4 år sedan av .
Hoppas att du menar 2018… Om du köper en ny Webasto motorvärmare med montering så landar priset där. Köper man en luftvärmare från Kina och monterar själv så är det en annan sak. Inte nödvändigtvis sämre.
Det finns hur många tips som helst på nätet. Bara att googla undan.
https://www.defender2.net/gallery/albums/userpics/10269/Puma%20%20Webasto%20Installation%20-%20Part%201%20-%20Introduction.pdfhttp://slrk.egetforum.se/fjarrstyra-webasto-t18176.html
https://www.ebay.co.uk/p/647045231?iid=303579219081
Det billigaste är att hitta en komplett begagnad Webasto eller liknande (dvs värmaren, luftrenare, vatten- och dieselpump, avgasslang, reläer och kabelstam) Köp inget som inte är komplett, då blir det dyrt i slutänden. eBay i Tyskland is your friend, eller en skrot. Få hjälp av en duktig lokal bilmek eller rekommenderad alternativ LR-verkstad Det är ju inte raketforskning att koppla in värmaren men kunskap är ju bra. Webastos manualer är informativa men det krävs nästan en diagnosutrustning för att bli effektiv i felsökning om det inte funkar som det ska. Monterad bör det ju landa in under 10 papp om du inte gör jobbet själv.
- Det här svaret redigerades för 4 år sedan av .
- FörfattareInlägg