Dieselvärmare

Forum TEKNIK Range Rover Range Rover L322 (2002-2012) Dieselvärmare

  • Detta ämne har 14 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2020-12-12 19:15 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #75933
    Roger H
    Deltagare

      Hej
      Jag har en 2011 tdv8 med orginalmonterad dieselvärmare.
      Dieselvärmaren fungerar om jag har en batteriladdare påkopplad, om inte så dör den efter några minuter.
      Har satt i ett nytt batteri men det blev ingen skillnad, det skumma är att även mittendisplayen slocknar och går inte att få igång igen om jag inte startar bilen.
      Det räcker inte med att slå av och på tändningen, mittendisplayen startar inte utan att jag startar bilen, känns som att spänningen blir för låg till den displayen.
      Det har hänt ibland att radion inte fungerar när jag startar bilen, jag måste slå av och starta igen för att den ska fungera.
      Tips på lösning???

      #75939
      Håkan Edberg
      Deltagare

        Nu vet jag inte hur det är på L322an… men har varit ute för att det kan sitta ett extra batteri för värmaren!! Ibland väl gömt… på nån bil satt det under förarstolen!!

        #75975
        Peter Hansson
        Deltagare

          Från fabrik sitter det inget extra batteri. Både skärmen och värmaren är de första att stänga av om batteri spänningen är för låg. Efter det så lägger ljud systemet av. Även om spänningen stiger under körning så måste man starta om för att det ska komma igång igen.

          Mät spänningen med allt avstängt, slå på och mät, starta och mät.
          Mät både på batteriet och matning till komponent, kan vara att du har bra spänning i batteri men dålig jord eller spänningsfall till säkringsbox.

          Hur stort batteri har du monterat, är det tillräckligt?

          #75976
          Roger H
          Deltagare

            Monterat ett nytt Bosch 100Ah batteri, så det borde räcka. Har haft det på laddning över natten för att vara säker på att det är fullt, ska köra ut bilen i kylan strax och låta den stå ett tag och prova igen.
            Provmätte med dieselvärmaren på med gamla batteriet och då hade jag 12.2 volt på batteriet och 11.95 volt med diagnosverktyg när den slog av värmaren.
            Försökt kolla alla jordpunkter jag kommer åt, får ta och kolla en gång till, ska även mäta i säkringsboxen under huven, säkringen till dieselvärmaren sitter där.

            #75977
            Roger H
            Deltagare

              Går det att montera ett extrabatteri i L322?

              #75989
              Martin
              Deltagare

                Jag har ungefär samma problem på min Defender. Värmaren går med laddare inkopplad. Batteriet är ok (12,65 V fulladdat efter vila), generatorn laddar som den ska och det är inget spänningsfall mellan komponenterna. Däremot mätte jag 12,05 volt på batteriet och Webasto-interfacet (mjukvaran) meddelar 11, 25 volt under drift, så det försvinner 0,8 volt någonstans. Orkade inte hålla på mer så jag har egentligen inte kommit längre. Det enklaste är väl att bara tro att batteriet inte är tillräckligt bra. Men det stämmer inte riktigt tror jag…

                Nu kommer jag inte ihåg på rak arm vilka säkringar som går till vad i säkringshållaren men det sitter tre säkringar där. En till värmaren och en till pumpen och någon till. Kan ju vara pumpen som kärvar och drar för mycket ström. Eller när reläet drar till att starta kupéfläkten. Värmaren är ju riktigt känslig för låg spänning för att säkerställa att man kan starta bilen.

                /Martin

                #75990
                Anders Odegran
                Moderator

                  Kan det vara cirkulationspumpen som inte får ström eller stannar. Värmaren stannar pga överhettning nästan direkt om inte kylarvattnen snurrar runt. Bara en tanke…

                  #75994
                  Michael Hands
                  Deltagare

                    Have you considered fitting a new heater, I just fitted one in my 90 cost around 100EU on Amazon, cheaper than a new batery. Best upgrade I have made and it uses very little bower.
                    Mud do a nice box to fit under the cubby box.

                    All the Best Michael

                    #75995
                    Michael Hands
                    Deltagare

                      Here is how I set up my heater. I have no connection with the company, by the way.,

                      #75999
                      Roger H
                      Deltagare

                        [quote quote=75990]Kan det vara cirkulationspumpen som inte får ström eller stannar. Värmaren stannar pga överhettning nästan direkt om inte kylarvattnen snurrar runt. Bara en tanke…[/quote]

                        Cirkulationspumpen är ny.
                        Laddat det nya batteriet över natten, haft lös jordanslutningar från batteriet, haft isär kablaget till värmaren (och där var det lite ärgat)och nu verkar allt fungera.
                        Ska låta bilen stå ute i natt och prova i morgon när allt har fått bli kallt så får vi se.
                        Hoppas detta löste problemet.

                        #76019
                        Anders Odegran
                        Moderator

                          Gött. Då håller vi tummarna.

                          #76038
                          Peter Hansson
                          Deltagare

                            Hej Martin,

                            I ditt fall kommer inte ett nytta batteri att hjälpa då spänningen i batteriet är ok, men 0,8v spänningsfall är för mycket. Absolut max är 0,2v, så det är bara till att ta fram multimetern och se vart det försvinner 🙂

                            Roger,
                            Med gamla batteriet är dina värden gränsfall. Kolla med det nya batteriet. Att montera ett extra batteri i en range rover blir väldigt komplicerat pga plats, och det ska inte behövas. Det kan vara så att även om du testar med ett extra 100ah batteri med startkablar så kommer du ändå inte att få det att fungera pga spänningsfallet.

                            Någon som vet vart det finns ett elschema på nätet till 2011 L322 ? Hitta inget bra när jag sökte?

                            #76039
                            Roger H
                            Deltagare

                              [quote quote=76038]Hej Martin,
                              I ditt fall kommer inte ett nytta batteri att hjälpa då spänningen i batteriet är ok, men 0,8v spänningsfall är för mycket. Absolut max är 0,2v, så det är bara till att ta fram multimetern och se vart det försvinner ?
                              Roger, Med gamla batteriet är dina värden gränsfall. Kolla med det nya batteriet. Att montera ett extra batteri i en range rover blir väldigt komplicerat pga plats, och det ska inte behövas. Det kan vara så att även om du testar med ett extra 100ah batteri med startkablar så kommer du ändå inte att få det att fungera pga spänningsfallet.
                              Någon som vet vart det finns ett elschema på nätet till 2011 L322 ? Hitta inget bra när jag sökte?[/quote]

                              Martin, det funkar nu med det nya fulladdade batteriet, ca 0.2 v spänningsfall och precis som du skriver det funkade inte med startkablar från ett annat batteri.

                              #76050
                              Martin
                              Deltagare

                                Har fiffilurat lite till. Jag har Webastos mjukvara uppkopplad och det som drar iväg rejält vid uppstart är när glödstiftet värms. Då går spänningen ner under 10 volt och där går brännaren i felläge som den ska. Har provkört alla andra komponenter var för sig via mjukvaran och ingenting sticker ut. Om jag har laddaren på vid värmarstart (8 Amp, 14 Volt konstant) så är det precis att spänningen håller sig över 10 volt. Batteriet håller fulladdat, tillräckligt hög spänning efter en natts vila för att anses vara friskt. Ett glödstift är väl hyffsat digitalt? Funkar eller funkar inte? Kanske är batteriet i alla fall då… Lite konstigt ändå, hyffsat välskött kvalitetsbatteri sedan 2018. Har väl haft misstankar på att generatorn inte alltid laddar som den ska men inte kommit vidare med att prova en annan heller.

                                EDIT Kl 1442
                                Så, då har den lille hemmaelektrikern lärt sig det uppenbara. Alla elektriska prylar behöver ju bra plus och bra minus. Om man då skiter i att kolla bra minus så går det ju också mindre bra. Jag drog en 2,5 kvmm jordkabel direkt på minuspolen på batteriet från brännarens jordning och vips så blev brännaren på bättre humör. Morgondagens begränsade projekt blir att dra ett ny jordpunkt från ramen till brännaren, extraljusen och förstärkarsatsen till strålkastarna och ta bort råttboet som sitter där nu. På plussidan är allt föredömligt draget med rätt dimensionerade kablar och egen säkringsbox till allt extra. Det uppenbara är sällan långt bort…

                                • Det här svaret redigerades för 3 år, 10 månader sedan av .
                                #76171
                                Martin
                                Deltagare

                                  Tänkte fylla på tråden eftersom dålig jord alltid är dåligt. Så här gjorde iaf jag när jag fixade till en bra jordpunkt för Webaston, extraljusen och ljusförstärkarsatsen till strålkastarna. Framför vänster stötdämparben fanns redan hål i båda innerskärmarna som jag borrade upp till 10,5 mm. Ur en gammal platon-bit sågade jag ur två brickor och isolerade en M8-skruv. Från M8:an ner till ramen drog jag en 10 kvmm kabel med lödade kabelskor, i ramen borrade och gängade jag ett nytt hål för bra jord mot ramen. Allt rikligt insmort med batteripolfett. Nu snurrar brännaren så fort jag skickar mitt sms 🙂

                                  • Det här svaret redigerades för 3 år, 10 månader sedan av .
                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.