Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Är det samma vred i RR Sport, Babyrange; FFR mfl?
/- Det här svaret redigerades för 3 år, 4 månader sedan av .
Service fortsättning
Har idag bytt olja i transfer-låda, bakaxel och haldexpumpen. Fnns rätt mycket info på youtube fast inte alltid precis för DS, det mesta för Baby Range och då är det fel haldexpump. Tog tyvärr inga bilder men det mesta förklaras tydligt i TOPIX. Det går definitivt att göra jobbet på golvet men en lyft är ju alltid en lyft.
Transferlådan och bakaxeln (eller diffklumparna fram och bak) är inga konstigheter. Töm med bottenpluggen, fyll upp till det sipprar över i påfyllningen, byt kopparbrickor på rengjorda pluggar och stäng. Använder RAVENOL olja enligt bifogat dokument. Bilen har knappt rullat 5000 mil och oljan som kom ur både fram och bak var finfin.
Till haldexpumpen (version 5) köpte jag nya o-ringar från https://www.haldexrepairs.co.uk/. Försökte få tag i här hemma på lite olika ställen men det var svårare (och dyrare) än jag trodde. Vill man så kan man betala dyrt på Volvo under förutsättning att säljaren fattar och vill sälja… En Haldex 5 är ju en Haldex 5 liksom. Oljan från RAVENOL enligt bifogad fil. Finns bra instruxer på youtube fast mest på Volvo. Här är en som förklarar sammanhanget https://www.youtube.com/watch?v=PXpKGfD46og
Min pump var verkligen i behov av ett oljebyte. Enligt TOPIX ska hela enheten rymma 780 ml och det kom ut knappt 350 ml. Oljan var väl inte så illa men silen och huset var fullt av skit. På Haldex ver 5 finns inget separat filter utan man lossar pumpen med två skruvar och kontakten, låter oljan rinna av (var beredd och fånga upp oljan för att mäta mängden), gör rent pump, hus, sil, byte o-ringar och montrar ihop. Därefter fyller man på urtappad mängd på sidan av enheten. Inte trångt och inte svårt att komma åt som man kan tro på youtube. Efter det ska bilen stå med tändningen påslagen i 5 min med ett avslutande ”klick” från pumpen. Pumpen gör väl någon procedur kan jag tänka, hur den nu vet att det är ny olja…? Jag körde för säkerhets skull en sväng, öppnade därefter påfyllningen och det kom varken olja eller något övertryck ur enheten då och kollade en extra gång med samma resultat efter 3 mils körning. Jag fyllde väl lite drygt 350 ml, better safe than sorry… Observera att påfyllningen inte anger rätt nivå. Jag glömde att kolla nivån före jag tappade ur oljan. Det är ju en bra idé att sticka in tex en bockad ståltråd eller nåt så får man ju nivån som den ska vara. Påfyllningspluggen går att skruva av och på för hand istället för en kort skruvmejsel som bara drar sönder plasten.
Summa summarum. Diffarna inga problem. Haldexpumpen bör få oljebyte regelbundet. Eftersom jag ändå byter motorolja och filter vid 1500 mil så blir det väl bra att byta olja i haldexpumpen vid varje 3000 kan jag tycka. Kostnaden är försumbar om man handlar på rätt ställen och jobbet tar 30 min efter första gången.
Edit 221231. Passade på att åter byta olja i haldexpumpen i mellandagarna. Så mycket mjukare i drivlinan. Igen, byt oljan oftare. Köpte reservdelar härifrån den här gången. https://www.lbmautoparts.com/main.aspx
Nästa blir att byta oljan i automatlådan. Enligt JLR vi normal körning = filled for life. Det vet de flesta hur dåligt det blir… Under hård körning oljebyte = 4800 mil. Så det blir en perfekt 5000-milsåtgärd. Har några olika alternativ på lösningar, får se vad det blir.
/Martin
- Det här svaret redigerades för 1 år, 9 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 1 år, 7 månader sedan av .
Min är svensksåld och tänder halvljusen först vid skymning. Fram till dess är det DRL. Brukar tändas när jag kör in carporten…
/Martin
Om du inte får napp här så lägg ut frågan på Svensk Land Roverklubb på facebook istället.
/
Perekt ju! Jag hade lätt gjort en hel vägg bakom 2:a raden för att slippa värma upp en hel buss, få ner ljudnivån och ha nåt att skruva billjudet i. Man kan ju lätt göra en genomlasningslucka för skidorna 🙂
Lycka till!
/
Google säger LR003401 Pentosin CHF202 (WSS-M2C204-A2). Vet du inte säkert vad det är för olja i sedan tidigare tömmer/suger du ur allt du kan och fyller på ny, startar och vrider ratten några gånger ändläge-ändläge och gör om proceduren ett par gånger. Du lär väl se på färgen när du tycker att du har fått ur all den gamla. Det sista du ska göra är att blanda olika typer av vätskor.
/
Köpte också en Autel AP200 när jag bytte Defendern mot en DS. Den funkar fint. Dock kontrollerar den spänningen i systemet och är lite kinkig så batteriet behöver vara i toppform alt extern strömförsörjning när man tex ska sätta EPB:n i serviceläge. Jag kan prova den på en Td5:a vid tillfälle. På en Defender 10P kan man ju ändå inte ladda upp filer till ECU:n.
Hade den diskussionen för flera år sedan. Formellt får inte taket sitta ihop. Å andra sidan finns exempel på just den lösningen där rådet är: ”Don’r ask and don’t tell”. Det lär inte vara någon som säger någonting. Om du dessutom gör en utility eller en variant av den då lär det inte vara någon som förstår. Om du letar i det gamla forumet så har jag en tråd i ämnet där.
Det är ju därför man har en CCPU/DCPU. Fem platser, massor av plats för allt mög man släpar runt på och halva skatten. Iaf fram till 2011. Är man riktigt vass bygger man om sin CCPU till en Utility och håller tyst.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsskatt/Hur-bestams-skattens-storlek/
/
- Det här svaret redigerades för 3 år, 8 månader sedan av .
Jag bytte fördelningslådan till 1,211 och steg 1-trimmade min Defender. Som många andra. Blev perfekt. Orkade inte hålla på och leta lämplig Disco-låda så jag köpte hos Ashcroft. Dyrt men jag fick tillräckligt betalt här hemma för lådan jag plockade av så det blev hyffsat iaf. Du kan ju leta på bildelsbasen. Jag har en LT230 till en D1:a liggande som är till salu.
/Martin
Du har nog större framgång på FB.
Har du kontrollerat så att givarna vid varje hjul rör sig utan begränsningar?
- FörfattareInlägg