Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
https://www.expressen.se/noje/jan-emanuels-lyxkop-det-hande-en-grej/
Ohyggligt informativt…
Jepp. ”Jag” bytte genom att lämna in bilen på Autoropa i Malmö. De bytte alla sex när de ändå bytte alla remmarna vid 16000 mil. Skitdyrt naturligtvis.
Dock var det inga problem att få loss allihop. Jag hade läst alla skräckhistorier så jag pratade med verkstaden innan kring alternativen. De var rätt övertygade om att det skulle gå. Då var ju bilen typ 7 år gammal. Det är väl skillnad om den är drygt 10 år och har gått en bra bit till kanske? Du kan väl känna på dem. Om de inte lossnar rimligt lätt så låt de sitta och ta de som lossnar… Och de som inte lossnade får väl ha växelvis värme, kärlek, tålamod och krypolja som Thomas skriver.http://www.disco3.co.uk/forum/easy-glow-plug-removal-176847.html
/M
- Det här svaret redigerades för 2 år, 10 månader sedan av .
Som svar på din ursprungliga fråga, om du nu inte kör på Nanocom-varianten, så är en ”original” Td5 varvräknare svindyr. Du kan sätta in en vanlig, något billigare, VDO också och koppla in den som vilken annan som helst på generatorn. Dock får du öppna generatorn för att koppla in dig på W om jag har förstått det rätt. Jag var nära att sätta in en VDO men sen hittade jag en Nanocom så då blev det den lösningen. Min larmade också men precis så som Max beskriver. Bifogar fyra bilder eftersom det inte funkar att ladda upp tex PDF:er.
Två länkar till guldgruvan:
https://www.offroadservice.de/p/drehzalmesser-td5-vdo
/M
- Det här svaret redigerades för 2 år, 10 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 2 år, 10 månader sedan av .
Den heter ju STC50519. Finns lite överallt enligt Google.
Har inte Landyman?ACE fluid
Where ambient temperature falls below -20° C (-4° F), use only Texaco cold climate power assisted
steering fluid PSF 14315. Where ambient
temperature remains above -20° C (-4° F), use either Texaco cold climate power assisted steering fluid ,
Dexron 11 or Dexron 111 non-synthetic fluid./
- Det här svaret redigerades för 3 år, 1 månad sedan av .
- Det här svaret redigerades för 3 år, 1 månad sedan av .
Mitt tips för vad det är värt:
1. Ge bilen lite kärlek och en B-service med extra allt. Då har du ju satt ett bra utgångsläge för vidare felsökning. Om det inte är några andra konstigheter och fortfarande allmän trötthet finns det absolut enkla metoder för att hitta anledningar. Forumet är en fantastik källa till kunskap men att byta lite delar på måfå och att göra flera åtgärder samtidigt gör det logiska kunskapsläget begränsat. Köp dina prylar hos LRparts.net eller hos Landyman här på forumet (han är väl lättare att hitta på FB-gruppen).2. Fel på bränsleblandning kan bland annat bero på fel på luftmassemätaren, MAP-sensorn, brustna slangar efter turbon, kärvande wastegate, läckande grenrör, fullsketen intercooler etc etc Finns hur mycket information som helst på var och en detalj. När servades bromsarna senast som Håkan skriver? Inklusive trumbromsen till handbromsen bakom växellådorna. Är tanken full med skit och alger? Kom ihåg, en åtgärd åt gången,
3. Olja i kablaget ger sannolikt fler oförklarliga och konstiga åkommor men är lätt att kontrollera.
4. Börja inte på pkt 2 och 3 utan att ha genomfört punkt 1.
Lycka till!
/Martin
Diverse bra-att-ha-länkar:
- Det här svaret redigerades för 3 år, 1 månad sedan av .
Har aldrig varit där men förstår att de är duktiga. Donerat och klart.
Ashcroft menar att det finns alternativ. Inte för att jag har titta närmare på deras emperi men den torde vara något mer omfattande än de flestas.
What oil should I use in my R380 gearbox?
The oil recommended by Land Rover is MTF94. However we have recently found this oil to give better results ATF
https://www.ashcroft-transmissions.co.uk/frequently-asked-questions/r380-faq-s.html
[quote quote=90245]efter några hundra mil efter bytet till MTF 94 kan jag bara konstatera att vid kall motor/växellåda upplever jag eventuellt något lite lättare att växla till tvåans växel…men totalt trögare att växla, samtliga växlar, vid varm motor (tex. efter flera mil på E6 i 110-120+) ändå så markant så att jag nu funderar att byta tillbaka till Castrol…och samtidigt eller före bytet byta kopplingshuvudcylindern…kan dock inte se läckage och inget ”slirande” eller att den drar när kopplingspedalen länge är nedtryckt med växel i…
många förespråkar MTF 94 därav bytet… några med andra eller liknande erfarenheter ?
Defender Td5 som går som en dröm med Mastaz och +20psi…nåja…knock on wood ?[/quote]Sitter det en värmare i den?
Fråga 1
Här finns det mesta kring FBH. https://www.disco4.com/wiki/Fuel_Burning_Heater.Fråga 2
Svaret på frågan är nej. Inte utan extern ström men då kan du väl lika gärna ha en elfläkt. Eller ett släp fullt med batterier. Värmaren är en tillsatsvärmare och en del har även klimatkontrollen inkopplad. Syftet är en mer lättstartad bil, imfri miljö, snabbare arbetstemp etc. Om du vill kunna värma bilen en hel natt alternativt ett tält eller nåt sånt är det rimligen mer lämpligt med en luftvärmare som går över en termostat och eget batteri. Att driva den inbyggda brännaren och därutöver kupéfläkten på ditt 95 Ah batteri funkar i en timme eller nåt beroende på ditt batteris kondition. Brännaren stoppar när spänningen blir för låg och du kan knappt starta bilen. En tumregel är att du ska köra bilen lika långt (i tid) som brännaren har gått./
Nope, men jag köpte en Autel MAXI AP200 på Amazon. Funkar kanon till min Disco sport men kass till Minin. Köper du på annat ställe än i Sverige får du ingen support från den svenska importören. Strular lite med BT:n ibland. Funkar bra för service, återställning, EPB etc.
/Martin
[quote quote=87548]Hej
Jag har fyra blästrade och vitmålade Wolf. 3250 kr för alla fyra. Finns mitt i Skåne någon vecka till. Hämtas.
/Martin[/quote]- Det här svaret redigerades för 3 år, 4 månader sedan av .
Hej
Jag har fyra blästrade och vitmålade Wolf. 3250 kr för alla fyra.
Finns mitt i Skåne någon vecka till. Hämtas./Martin
Här är serviceschemat.
https://www.defender2.net/forum/topic72436.html?view=previousOm du inte vet någonting kring hur den är servad kan det kanske vara idé att byta alla oljor och filter, köra 300-400 mil och byt allt en gång till. Vätskor kanske bara behöver spolas igenom tills det blir rent, som ex broms- och styrservo. Börja med att suga ur det du kan ur behållaren, fyll på nytt och töm i andra änden. Då bör du ha fått ut en hel del skit. Är den misskött tidigare så kan effekten bli att den börjar läcka eftersom du spolar ut just tätande skit. Är den skött så är det inga problem och du vet att allt är bytt och nytt. Häll inte i massa mirakelmedel, byt oljor oftare istället. oavsett så kommer ju en Land Rover att börja att läcka förr eller senare… Här finns lite tips.
Själv kör jag max 1500 mil på samma motorolja/filter/luftfilter och max 5000 mil på samma växellådsoljor. Oavsett bil och vad tillverkarna säger. Oljor och filter är billigt och förbrukning. Betala sjuka pengar för en brittisk traktor som inte tillverkas längre och sedan snåla på service och förbrukning får jag inte ihop.
Lycka till med Deffen!
/Martin
- Det här svaret redigerades för 3 år, 4 månader sedan av .
- FörfattareInlägg