- Detta ämne har 19 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2021-09-24 06:12 av .
- FörfattareInlägg
- 2019-09-02 kl. 10:34 #50076
dags för oljebyte växellådor samt fram/bakaxel på vår Td5:a från 2000…kollade på närmsta ”oljedepå”…vilket är Mekonomen som har Castrol Syntrans växellådsolja 75W-90 API GL -4+ någon med erfarenhet ? uppfyller EP ?
vänligen
Denis2019-09-02 kl. 15:55 #50087Skulle rekommendera denna, bättre literpris: https://www.swedol.se/t65-75w-90-20-lof-620006.html
Passar lika bra i Defender som andra lastbilar 🙂2019-09-02 kl. 17:20 #50090låter bra, men hur är det nu med API GL 5 ?
har för mig att GL 4 är snällare mot ”rödmetall”…vet nu inte om någon mässing finns i växellådorna eller axlarna ?2019-09-02 kl. 18:01 #50092För axlarna och fördelningslådan är GL5 ok.
För R380 så är det väl MTF94 eller i nödfall ATF?2019-09-02 kl. 20:30 #50099Japp, växellådan ska ha MTF94. Inte värt att testa något annat, det kommer inte bli bra på sikt.
2019-09-02 kl. 23:38 #50106tackar tackar, MTF 94 i växellådan och GL5 i axlar…eller MTF 94 ”överallt” i lådor och axlar ?
ganska stor prisskillnad mellan olika fabrikat enl sökning…2019-09-03 kl. 09:01 #50124MTF94 i växellådan, 75W90 i fördelningslåda och axlar.
2019-09-04 kl. 19:23 #50203Tackar tackar !!!
gör
Denis2019-09-06 kl. 11:54 #50288/Martin
2019-09-18 kl. 14:03 #50952Då jag fick min Defender 1998 i 2005 var det ATF I växellådan , jag tycker den gick mycket mjukare efter byte till MTF 94 såväl gång och skift. Har kört med 75-90 Syntrax i diffar och har aldrig haft problem
Defender 98 175 00 mil- Det här svaret redigerades för 5 år sedan av .
2019-09-18 kl. 14:03 #50953Då jag fick min Defender 1998 i 2005 var set ATF I växellådan , jag tycker den gick mycket mjukare efter byte till MTF 94 såväl gång och skift. Har kört med 75-90 Syntrax i diffar och har aldrig haft problem
Defender 98 175 00 mil2019-09-20 kl. 13:44 #51051[quote quote=50288]
/Martin[/quote]…och den ständiga följetongen om att ”bara” MTF94 fungerar i lådan ! 😉
/Ingemar
- Det här svaret redigerades för 5 år sedan av .
2021-09-08 kl. 12:23 #90245efter några hundra mil efter bytet till MTF 94 kan jag bara konstatera att vid kall motor/växellåda upplever jag eventuellt något lite lättare att växla till tvåans växel…men totalt trögare att växla, samtliga växlar, vid varm motor (tex. efter flera mil på E6 i 110-120+) ändå så markant så att jag nu funderar att byta tillbaka till Castrol…och samtidigt eller före bytet byta kopplingshuvudcylindern…kan dock inte se läckage och inget ”slirande” eller att den drar när kopplingspedalen länge är nedtryckt med växel i…
många förespråkar MTF 94 därav bytet… några med andra eller liknande erfarenheter ?
Defender Td5 som går som en dröm med Mastaz och +20psi…nåja…knock on wood 🙂
2021-09-09 kl. 06:46 #90286Jag bytte till MTF94 på vår i våras och har upplevt den som betydligt ”mjukare”, men den har inte varit långt från gårdsplanen och jag har inte kört den några riktigt långa turer.
2021-09-09 kl. 16:26 #90314kan inte utläsa om MTF 94 är helsyntetisk…Castrol är helsyntet…enl någon ”guru” med gott renome´ klarar generellt helsyntetiska oljor högre yttryck…kanske det som märks ? vet inte…spånar bara…
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.