Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Antar att det är fullt flöde i kylsystemet med en fungerande/ny termostat och påfyllt kylsystem. Ett bra trick att tömma luft i systemet är att i en rimligt stor rondell hålla tillräcklig fart för att luta ordentligt. Kör några varv, det ger en märkbart högre temperatur i luftutblåsen och lägre temp i motorn… Tyckte att min Td5:a klarade värmen ganska bra. Hade en Nanocom inkopplad över tid och såg inga jättehöga temperaturer när allt lirade. K&N luftfilter, större LLK, ingen EGR, ingen kat, ingen mellandämpare och en bra bit över steg 1 i mjukvaran. En ny original kylare hjälpte också till.
/
På fråga 1 kommer du att få lika många svar som bilägare. Den enklaste referensen är instruktionsboken.
Fråga 3 (delvis)
https://slrk.egetforum.se/fjarrstyra-webasto-t18176.html/
https://www.biltema.se/bil—mc/elsystem/strombrytare/batterifranskiljare-pa-pol–2000044927
Inte helt ovanligt om man vill skilja bort batteriet.
/
Jodå. Det finns på tidigare modeller också. Jag har en 2017 med adaptiv farthållare. Fungerar förträffligt. Däremot verkar det inte vara helt vanligt i paket. Sensorn sitter nedanför nummerplåten i gallret och syns tydligt. Du ser funktionen i ratten också. På höger sida hanteras farthållaren. Till höger och vänster om ”Res” knappen i mitten justeras avstånd. Inga avståndsknappar = ingen ACC.
/Martin
- Det här svaret redigerades för 2 år, 2 månader sedan av .
Fantastiskt roligt att träffen är igång igen.
Sorry, men jag har 1. sålt Deffen, 2. Är annorstädes.Ge järnet!
/
Min 88″ diesel och jag trivs bäst utan tak i 60-70. 7.50-16 i fyran.
/Martin
Hej
Jag har kört en DS 180 från 2017 i ett år nu. Hade en D3:a förut och DS:en ska naturligtvis inte jämföras med den. Hade jag haft ett riktigt behov så hade jag köpt en D4:a…
Men, vi är totalt fem inklusive tre tonåringar+en hund. Det funkar. Har en takbox vid behov. Rymlig innuti och rullar på bra. Skulle nog påstå att 0,6 i jämnt och lugnt landvägstempo håller men med takbox och fullt lass på autobahn så sticker den iväg till knappt 1 liter milen. Kör inte med tyngre släp så där vet jag inte.Det som brukar gnällas på är den 9-växlade lådan som kan kännas nervös. Den har liksom för många växlar att välja på. Jag tycker att man vänjer sig och upplever inga problem, definitivt inte på landsväg. Man kan laborera lite med körlägena (ECO/normal/sport) beroende på last så hittar man rätt. En skräck-upplevelsen är att ryktet säger att motorerna skär ihop. Det är klart att de gör om man kör (diesel-) bilen som en Ford Fiesta med 1,8 km till ICA och tillbaka och servar den en gång var sjätte palmsöndag. Problemet ligger i avgasreningen som beskrivs i en annan tråd här. Uppfattar att det främst var de tidigare motorerna när man bytte från 2,2 Ford till 2,0 LR Ingenium och att tätare olje- och filterbyten hanterar problemet inklusive körning på landsväg. Men visst, konstruktionen är väl inte helt lyckad och vill man vara helt säker får man nog åtgärda det på riktigt. Å andra sidan finns det väl ingen EU6-diesel som inte har problem… Eller så köper du en tidigare DS med just 2,2 motorn.
Upplevde att det var lite svårt att få grepp på utrustningsnivåer och paket. I alla fall från -17 och framåt så att jämföra är bra. Just min bil hade Webasto-värmare och den större navigatorn vilket jag uppskattar. Dock ingen backkamera men med el-dragkrok, men så är det som begagnatköpare.
Kort sagt, jag kan inte säga att jag är missnöjd på något sätt. Förhållandevis billig att äga. Trevlig att köra. Enkel att serva. Känns som en LR – men det är ingen stor Discovery på drygt 2,5 ton med Queen-känsla 😉 Och det är framför allt ingen Volvo. Kan varmt rekommendera den.
EDIT 2022-06-08
Efter 101 mil över nordeuropeiska motorvägar med en medelhastighet strax under 110 km/h (enligt färddatorn) konstaterar jag en verklig förbrukning på 0,796 liter/mil (0,73 lit/mil enligt datorn). Skapligt kan jag tycka med tanke på en vardag genom Tyskland där man växlar frekvent mellan 140+ och kö med 40 km/h. I 150 km/h snurrar motorn 2000 rpm. Antar att hela avgassystemet är urbränt nu…/
- Det här svaret redigerades för 2 år, 7 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 2 år, 5 månader sedan av .
Min D3:a var en TDV men hade lite hyss för sig avseende kupévärmen, inte ovanligt. Kanske bättre framgång här, sök runt.
Vid lite googling kommer det här upp. https://www.rrevoque.org/image_processing_module_multi_camera_-3130.html
Uppenbarligen något som rör kameror eller kanske avsakanden av./
En svensk tiger
/
- Det här svaret redigerades för 2 år, 8 månader sedan av .
Du kommer att få lika många svar som LR-ägare. Det finns en spec på din Defender från LR som står i instruktionsboken, vill du använda andra oljor så är det ditt val. Bifogar två länkar med exempel på förteckning på oljor. Det är bara att googla vidare. Utvecklingen på oljor har ju inte stått still sedan -98 så du kan med lite arbete komma fram till dina egna oljeval. . MTF94 gäller växellådan R380 på Td5. När det gäller oljor i axlar och lådor finns det en evighetslång diskussion kring GL4/5 och gulmetall. Så, mitt tips är att utgå från den rekommenderade specen, syna eventuella alternativ och säkerställ att ditt oljeval minst motsvarar LR-specen. Tillverkare och inköpsställe är ganska irrelevant kan jag tycka. Och byt hellre olja oftare än sällan – billigt förebyggande underhåll.
https://www.defender-landrover.co.uk/p/series-one-1600cc-and-2000cc-petrol.html
/
Som sagt, vill du ta bort funktionen kan du göra det men då måste du gå in med ett bättre diagnosverktyg. Det finns säkert någon vänlig själ som kan göra det på ett kick. Dock får du nog bättre respons på FB.
/
Du kan permament koppla bort varningssystemet om du vill. I och med att vi har en lagstiftning i Sverige kring hjulbyte vid vinterväglag så finns det ett undantag från regelverket i EU.
Jag själv kan ju tycka att det kvittar men jag behöver å andra sidan inte gå särskilt långt i familjen för att upptäcka fördelen med TPMS. Det gäller för övrigt slitvarningen på bromsbeläggen också… Slutsatsen sitter väl i att ju större ointresse desto bättre med varningssystem./
- FörfattareInlägg