Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
några andra erfarenheter någon ?
fortsätter spåna för mig själv med förhoppning att vara ev till någon nytta…inte kopplingsfel…MTF 94 fungerar som tidigare…dvs när inte växellådan blir riktigt varm, då fungerar Castrol bättre åtminstone på vår gamla Defender Td5:a 🙂
kan inte utläsa om MTF 94 är helsyntetisk…Castrol är helsyntet…enl någon ”guru” med gott renome´ klarar generellt helsyntetiska oljor högre yttryck…kanske det som märks ? vet inte…spånar bara…
efter några hundra mil efter bytet till MTF 94 kan jag bara konstatera att vid kall motor/växellåda upplever jag eventuellt något lite lättare att växla till tvåans växel…men totalt trögare att växla, samtliga växlar, vid varm motor (tex. efter flera mil på E6 i 110-120+) ändå så markant så att jag nu funderar att byta tillbaka till Castrol…och samtidigt eller före bytet byta kopplingshuvudcylindern…kan dock inte se läckage och inget ”slirande” eller att den drar när kopplingspedalen länge är nedtryckt med växel i…
många förespråkar MTF 94 därav bytet… några med andra eller liknande erfarenheter ?
Defender Td5 som går som en dröm med Mastaz och +20psi…nåja…knock on wood 🙂
tips;
hoppas du bytt båda oljefiltren, både centrifugal som patronfiltret och en bra helsyntetolja 5W40…egen erfarenhet med 19000 mil på mätaren…och inte svart olja efter så kort tid…byt igen och håll koll kan rekomenderas…
rökpuff vid gaspådrag speciellt om bilen är mappad för högre effekt är ok…glömde lägga till vår är en Td5 -2000Lycka till !
som jag ”ser det” är det huvudcylindern…om slavcylindern läcker visar det sig under bilen vid växellådans högra sida…
just det Ray…men inte ”så mycket” elektronik i alla fall före 2001…inga ”amigos” 🙂
Grattis till din Defender…sista modellåret innan elektroniken tog över !?
Enklast att byta och slippa hona cylindern och ”fibbla” med packningssats som förhoppningsvis passar och inte lagrats utsatt för UV osv… Lite snärjigt med luftningen ibland…personligen tycker jag att ”tryckmetoden” (låta ett däcks tryck sköta saken) fungerar väl…dvs sätt oljebehållaren under tryck meddelst bromsluftare som kan köpas ”lite varstans”
Lycka till !undrar hur ovanligt det är med gamla Defenders utan ”klonk” i bak/framaxel 🙂 ?
finns de som svetsat axel/medbringare…antagligen för glappets skull, vi upptäckte det när vi bytte skivor/ok och vi monterade därför ny axel, lager, ”hub” och medbringare såklart…det var troligen ursprungsproblemet med skev bromsskiva åxå…även när vi bytte till ny axel, medbringare och ”hub” finns glapp om än litet…”skönhetsproblem” kanske, med tanke på hur ”grovt tillyxade” delarna är…men hållbara trots allt…och ganska lätt ”operation” att byta grejorna…
ett tips, kan vara slavcylindern…kolla efter läckage från densamma…
Tack Magnus !
Blir att beställa hos Landyman (igen…han fixade cappings nu senast, som var svåra att få tag på iaf galvade)
Och och vilken motorcykel du har !!! Kunde dock inte se vilket fabrikat… iaf Brittiskt såklart 🙂 Urläcker !!!undrar var man kan köpa MTF94…som jag har för mig att även tidigare rekommenderats till Defenderägare med liknande problem…
fler tips,
monterade Volvos framstolar från 850 liknande grå kulör som resten av inredningen, hittade fina till överkomligt pris…lite fix med underredet bara…bra komfort !
och till vår Serie 2A monterades Peugots framstolar i svart skinn (liknar Jaguars från 60-70-tal) och min hustru klädde därefter om ett par Defender framstolar med liknande utseende i svart skinn som monterades i stället för baksätet ”soffan”, bra komfort !Massor av ljudisolering därtill och ecu från Mastaz gjorde Defender Td5:an till en bekväm och pigg…nåja…trevlig vardagsbil 🙂
Massor av ljudisolering och byte av motorupphängning (hade önskat mjukare /mer dämpande gummiklossar bara) gjorde tillsammans med stolarna vår Serie 2A ännu roligare…någon med tips om mjukare/vibrationsfriare motor växellåds upphängningar ?
för min del gäller linolja i balkar och hammarlack utvändigt på balkar, samt zink på aluminium…skall komplettera med Ray.S tips om zinkanoder mellan stål/aluminium…
undrar om reglerna kring detta kommer att ändras ? en del lätta lastbilar (japanska) med ”liten” kåpa är tydligen godkända för fler passagerare ?
och hur är det med >30 år gamla STW ?Ser fram mot att läsa RoverLand när den ”dimper ner” på våra breddgrader 🙂
Härligt att läsa att Du är på bättringsvägen !- FörfattareInlägg