Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
ett tips kan vara just startspärren…som jag hade problem med, många gånger t.e.x. vid batteribyte eller annan gång då batteriet av någon anledning kopplades bort då gick startspärren i…och sedan blev ju ”proceduren” med öppna stänga förardörren/vrida startnyckel följden.
När omprogramerad ecu monterades (Masdaz) ”kopplades” startspärren bort med instruktioner från Masdaz och allt blev frid och fröjd med ökad effekt/lägre bränsleåtgång.
Startspärren på Defender från 2000 är monterad bakom hastighetsmätaren…hyggligt lätt att demontera/koppla bort. Vet inte var den sitter på en 2002:a …någon med annan erfarenhet kanske kan tipsa dig.
Lycka till !kanske värt att kolla så kopplingen verkligen fungerar som den skall…läckage eller huvudcylinder med genomläckage ? och går 2:an i riktigt ?
hoppas att någon med erfarenhet av liknande kan vara till hjälp…
Lycka till !tumme upp för RoverLand och alla nyttigheter som delges här på Forum !
med förhoppning om att din Defender går som den skall…hur gick det ?
de som jag hittat på nätet är lite klumpiga…kanske någon som gjort sin egen ? eller finns olika modeller kanske ?
håller med föregående kloka inlägg !
/Denis
på nätet ser man Defenders till salu för kring 200´, just modellerna utan allt för mycket elektroniska finesser kan tilltala en del och med frisk bakstam och fint skick för övrigt med de renoveringar du beskriver kan säljas för betydligt mer…finns säkert medlemmar med tips från egna försäljningar ?
Lycka till !
aldrig fel att prova, själva ”upptäckte” som vi tidigare skrivit…att MTF 94 gav något sämre resultat vid varm motor men något lite bättre resultat vid kall motor (jämfört med Castrol)…men som sagt väldigt små differenser…ska prova ATF som rekommenderas av en del seriösa ”Defender firmor”…
vänligen
Denis & LiselotteHej Ingemar,
har precis skickat meddelande till dig.
/Denisskulle gissa att både stål och aluminium kvaliteterna var bättre förr…om inte annat ”tjockare”…men ändå vilken skillnad …
Tack Per för dina erfarenheter,
låter logiskt, offeranoder där man befarar ständig vatten/fukt…lärde mig svetsa på mina gamla Hundkojor med + jord…undrar varför vår S2A är ”felfri” från angrepp medan vår Defender var på många ställen angripen…nu åtgärdad (blästrad/zinkad)…båda är utsatta för saltade vägar nu i vintertid…
appropå allt annat, vilken bra värme det är i S2:an…mer värmeförluster i gamla dieslar kanske…men ändå 🙂
bra vinterbil S2:an…kan inte ”spinna loss” ens med hela 60+ hästar 🙂nu går vi mott ljusare varmare tider t.o.m. här på Österlen nu med + grader
/Denis
LR parts i Danmark fixade nya och fina !
utan reaktion ingen förändring…sunt förnuft borde råda…bättre bromsar och dragförmåga borde gå före stipulerad vikt…vet ej vad som råder i EU eller i Storbritannien…
”riktigt körkort” innehåller kanske flera bokstavskombinationer 🙂hittade precis hos Craddock…men har någon 4 st fungerande att sälja vore jag tacksam
Denis
Vilken trevlig tråd ”Premiär” !!!
Tack alla som delar med sig !
- FörfattareInlägg