Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
hoppas styrelsen har synpunkter…
Grattis till fina bilen !
Bra att några kämpar på med Forumet, det uppskattas !
Hade hoppats att fler kämpar för ett informativt och bra Forum…den info och lärorika tips som fanns i ”gamla forumet” efterfrågas…kanske inte finns intresse för Forumet i samma utsträckning eller det mesta finns på Fb ?
vänligen
Denisden hammarlack vi använt har varken ”ramlat av” eller ”bidragit” till rost under…när man av någon anledning skrapar bort hammarlacken ser den rostangripna delen lika ut som när man lackade den…hammarlacken behöver åtminstone lätt ytrost för att fästa och sitta kvar…det gör tyvärr inte B-temas, den kräver underlag fritt från rost för att skydda mot densamma…näst intill omöjligt på gamla bilar att skapa den miljön utan noggrann blästring eller syrabad (mina lekmannamässiga erfarenheter)
vad gäller linoljebaserade hålrumsprodukter kan jag inte annat än rekommendera dessa…men kräver ”påfyllning ” vart och varannat år…tror det finn annan tråd om detta…själva använder vi den typ av hammarlack som ”behöver” rost för att fästa ordentligt (ej B-temas fabrikat) och den linoljebaserade hålrumsvätska i balkarna (B.temas fabrikat) org bakbalk på vår Defender -2000, så det funkar ganska bra 🙂
kan tycka att Freelander 1 har varit kraftigt undervärderad och fått utstå mycket spe i motorpressen…oförtjänt…
tyckte att det var en trevlig bil…även om vår första var ett måndagsexemplar så var vår andra så mycket bättre !
Vi har ju även sett positiv prisökning på gamla Defenders…som även den är trevlig och går inte att vara utan 🙂
så gamla Land Rovers kommer vara ”säkra kort” vad gäller värdestegring…gäller förövrigt många gamla bilar från GBhar inga aktuella priser, men för 2-3 år sedan kostade nya skivor, caliprar och klossar ca 6000:-
nya dörrar galvade 6-7000:-, gångjärn ca 1000:-, kanske tätningar när man ändå byter skivor och lager och styrleder mm ytterligare några tusen och dörrtätningslist samt annat smått och gott…några tusen till så kanske kring 20-30 000:- i delar, förutom svetsning av ramen…mestadels tidsåtgång och förutsatt att motor/lådor/axlar inte kräver för mycket insatser…samt lackering, gör det själv inte så kostsamt så helt klart värt det om man jämför prisbilden på en bil i bruksskick…förutsatt att man inte räknar på sin tidsåtgång…
kan inte annat än att hålla med Palle om ett drömprojekt !Lycka till !
LR parts i Danmark…snabba lev.tider…
LR parts i Danmark fungerar bra tycker
Denis & Liselottevi kör samma typ av motorolja på Td5:an som S2A, helsyntet 5W40.
Lådor och axlar precis som Ray rekomenderar, allt inköpt på Biltema, Mekonomen eller ”lite varstans”.
/DenisHärligt Henric !
Kör och njut 🙂När jag själv hade en 2001 Defender så hade jag livliga diskussioner med besiktningsmannen för att övertyga honom om vad Bengt helt riktigt skriver !
/Denis
nja i 70 -75 skulle jag säga, sedan åker Fairy overdriven i (om det inte är uppförsbacke) S2A 109 -71 diesel 7.50 x 16
/Denislika här, inga problem (än så länge) har kört många år nu utan någon konvertering…och gör som Ray…lite blyersättning någon gång emellanåt…
/DenisHej Henric,
den ser iaf lika ut som den startspärr jag ”bryggade över” enl Mastaz instruktion, och som sagt..ecu:n behöver vara ”fixad” så den är utan spärr. Kanske inte fungerar utan att göra båda momenten dvs inte utan omprog. ecu.
Lycka till
Denisvet inte vad som gäller för Defender av årsmodell 2002…men för oss var det mycket enkelt, ecu:n var helt och hållet plug and play…”bara” att skruva bort den gamla och dit med den ”nya” och ”fixa till” startspärren efter Mastaz anvisningar…kostade ca 6000:- snabb leverans och bra rabatt på att göra detsamma med den gamla ecu:n (om man vill ha den i reserv)
kolla med Shane Dyson http://www.mastaz.co.uk finns i Stockport Cheshire.
vänligen
Denis- FörfattareInlägg