Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Tack Max, just nu så håller jag på med det…meddelst avdragare 🙂
och ja, trotjänaren får stå i garagevärmen i väntan på ”ny” bakaxel som passar…vi får så länge förlusta oss med vår ”omgjorda” Defender som nu mer och mer liknar en seriebil 🙂
vänligen
Denis & LiselotteTacksam för härligt fina inspel !
undrar dock om det är ”samma” axel på 109 och 88… tror jag läste något om detta någonstans (men jag kan ha helt fel såklart)?
jag har letat efter olika lösningar…verkar inte finnas några bakaxlar till salu…attans åxå att inte drivaxlarna går att få ut…går ju då inte att ta ut diffen för ev reparation…finns ju tydligen ”hela innanmätet” till salu…och inga ”reservdels objekt” till salu ?
ja jag har precis kollat, både ”medbringare” och ytterdelen av axlarna och de är ok…men axlarna går ej att ”ta ut”…var lätt som en plätt att byta axlar på vår Defender…men på Seriebilarna (med havererad diff) krävs fler trix än vad jag känner till ?
men hoppas på att någon har en bakaxel som skulle passa till en Serie 2a 109 -71, till salu…ser inte ut att det ev skulle gå att går att renovera den havererade eftersom den inte går att demontera…
antagligen, håller på att demontera Diffen nu…tar lite tid med alla fastsittande muttrar…
ja det är mycket jobb den saken är klar…skära bort fästen för spiralerna och modifiera fästen för bladfjädrarna, ev bygga om för trummorna (om man inte väljer ombyggnadsats för framaxel med skivor) osv…men om utväxlingen inte stämmer…vad har det för inverkan på en S2a med bakhjulsdrift som normal drivning ? förutom att den troligtvis ”går lite fortare”…
ja det är ”sista chansen” om ingen Serie 2a eller S3 axel kan anskaffas…
2022-11-22 kl. 21:05 som svar på: Vilken Defender skulle du helst köra ofta och ibland långt med? #111596tror Johannes har en poäng där med tanke på ev felaktigheter med toppackning/oljepump mm…
mina erfarenheter av 2001 och framåt är att ”de vise männen lyser” dvs elektronikkrångel, ibland tänds 3 varningslampor trots att det inte finns något mekaniskt fel på bromsar mm…dock klarar den inte bilprovningen med dessa varningslampor tända…2022-11-21 kl. 08:45 som svar på: Vilken Defender skulle du helst köra ofta och ibland långt med? #111514finns kanske lika många åsikter som medlemmar 🙂
själv föredrar jag 110:an…tycker den känns stadigare på vägen…men vid sidan om vägen def. 90:an
Td4 och 300 inga problem…tycker dock att Td5:an har mindre vibrationer…undvik nyare årgångar med mycket elektronik är mitt råd…
Lycka till !en undran…av vilken anledning håller inte packningen till toppen ? styrpinnarna är ”väl bara” för att packningen skall vara på rätt plats vid monteringen ?
skruvarna som fäster oljepumpen…saknas låsbleck till dessa ? är de alltså monterade utan någonsomhelst låsning ?
har hittills haft tur…trots högre effektuttag…får hålla tummarna fortsättningsvis 🙂
vilka reparationsböcker rekommenderas ? i min gamla Haynes utelämnas mycket…
håller med om Yokohama däcken…dim. fungerar åxå bra på org fälg till Defendern…upplevs som riktningsstabila, mjuka och tysta…kanske något lite ”törstiga” dvs någon centiliter mer per mil 🙂 jämfört med hårdare varianter och smalare är 235:or…
tycker inte din ide´är korkad…vi (min hustru och jag) använder vår Defender 110 Td5:a som vår ”vardagsbil” och så kommer vi fortsätta…
visst vi har ljudisolerat den (stomljud och luftburet ljud) och kan jämföra ljudnivån med en rätt ny Volva xc 60 och upplever vår Defender som tystare…kanske pga Volvons höga däcksljud med lågprofilsdäck…
lite högre motorljud dock… speciellt när vi accelererar (nåja ökar farten iaf) 🙂mjuk och tyst gång med våra 85 profil däck…och inget krångel med massor av elektronik eftersom vår är en årsmod 2000 (har haft 2001 med just lite krångel med elektroniken hill dec/ABS mm, det var därför vi valde en årsmod 2000)
att köra 30-40 mil i sträck är inga problem då vi har installerat Volvos V70 framstolar
dock är det ingen stadsbil inte…då rekommenderas nya Discovery eller Range Rover som är nästan ljudlösa och har fin fin prestanda…men prisskillnaden är ju mer än en halv miljon SEK … och som mitt lilla barnbarn säger ”jag älskar morfars bil” 🙂
ingen ?
7.50-16 på org fälg…eftersom det är en 109:a så tror jag att det är lika Defenderfälg (har både i svetsat som nitat utförande)
Och ja tungstyrt är förnamnet utan servo 🙂 nästa byte blir till 235 85-16 och det lär inte bli bättre betr tungstyrt, har spacers 30mm vilket förbättrar vändradien iaf…
och ingen servo broms heller…man kan säga att den är väldigt fysisk 🙂 detta till trots vill man inte vara den förutan, startar i alla väder och ingen elektronik som lever sitt eget liv…Mycket trevligt !!!
Antar ”Discons” slutväxel ?Fler med liknande erfarenheter 🙂 och skillnader mellan org turbo och utbytes osv…
Tack för ditt svar !
trevlig optimering !
Antar att byte till effektivare turbo gjorde ”underverk”? funderar själv på en uppgraderad turbo när den ”gamla” behöver bytas…har själv en Mastaz optimerad ecu med bost unit (20psi) ingen kat, blanking kit…och undrar hur mycket mer ger en effektivare turbo ?
Vi kör inte i skogen så Td5:an går ”kallt” som de brukar…bara växellådan som inte tycker om för många mil i ”hög” fart 🙂 ca 120-130 km/h då blir den lite svårväxlad…har provat olika växellådsoljor och funderar på att byta tillbaka till Castrol igen (den fungerar bra med varm motor men lite sämre vid kall…tycker jag)kul att höra era erfarenheter och tips tycker
Denisnyfiken undrar vad steg 2 optimering innebär 🙂
- FörfattareInlägg