Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Tack Martin för bra tips !
/Denistips någon ?
Tack,
nejdå…vi ger inte upp så lätt…hoppas vi ses i sommar på någon trevlig tillställning 🙂
vänligen
Denis & Liselotteser lite mörkt ut…vi kan tydligen inte få ihop antalet njutningslysta Afternoontea besökare till Österlen…synd…men välkomna in på en ”titt” i vårt Galleri Öhman (utmed väg 9) på Kivik under påskhelgen !
Denis & Liselotte
mmm är vi 10 pers nu ? vi behöver bli fler…här på Österlen knoppas frukträden, påskliljor i blom på sina ställen…blåklockor och vitsippor är utslagna så det kan bli en riktigt fin vårhelg att uppleva i samband med Afternoon tea på Svabesholms kungsgård !
afternoontea…jesss men vi behöver bli 20 anmälda för att kunna avnjuta denna härliga företeelse…lika Brittisk som våra Land Rovers !
välkomna till Härliga Österlen !
Denis & LiselotteHej och välkomna till Österlen och Afternoon Tea på Svabesholms Kungsgård, Svinaberga (Kivik) den 27/4 kl 15 !
Vi behöver bli minst 20 personer för att vi skall få njuta av Afternoon Tea på anrika Svabesholms Kungsgård med närhet till Stenshuvud Nationalpark och andra begivenheter…te.x. som sista helgen på konstrundan.
Afternoon Tea kostar 275:-/persnågra andra idéer ? trodde det var ett vanligt återkommande ”fel”…
jo jag glömde… ”fjäderstålet” kan bytas ut mot lämplig ”straps” eller ”spiralen” i en radialtätning i lämplig dim.
mmm… har nu bytt styrlederna igen…bara pga att damaskerna spricker…ombyggnadssatsen innebär som jag kan se…att ”styrleden som sitter i armen” byts till liknande som sitter på staget ? ser att armen är tillverkad för detta och att en ”plåtbit” samt klammer ingår i satsen…vad de gör för nytta vet jag ej…och som sagt vridningen i staget innebär att styrlederna är i sitt ”ändläge” och följaktligen påverkar livslängden på damaskerna…fler erfarenheter kring detta ?
visserligen S2A 109, 5 sittplatser inklusive för förare och en gång i tiden lastbilsregistrerad…men efter 30 års gränsen då fordonen är skattebefriade, antar jag att det är möjligt att registrera om till fler platser om så önskas utan problem ? nyare än 30 år är ju skatten av betydelse…nära hälften om lastbilsregistrerad.
Vi tidigare fråga vid besiktning och försäkring gäller det att man får bara ha så många passagerare som fordonet är registrerat för…men försäkringen gäller för samtliga passagerare förutsatt att säten och säkerhetsbälte finns (med undantag…om jag minns det rätt fordon före årtal när bälte inte var ett måste).
Lastutrymme…kan åxå diskuteras…några Defenders är reg.besiktigade för 4 passagerare trots lastbilsreg. Nyare lätta lastbilar med synligen mindre lastutrymme (typ strömlimjeformade kåpor över flaket) är ofta registrerade för 4 passagerare…har funnits någon regel för hur stort utrymmet för passagerare skall vara i något förhållande till lastutrymmet ?Gråsoner antar jag precis som när det gäller släpvagnars vikt i förhållandet med fordonets vikt…gick tidigare att registreringsbesiktiga fordonet för färre passagerare och därmed få dra tyngre släp ?
Är det något vi alla borde kämpa för är det just möjligheten att få dra tyngre släp med ”samma” körkort…inte rimligt som jag ser det att en Defender med skivbromsar runt om och med kraftig ram och hyggligt vridmoment endast får dra 750Kg släp jämfört med te.x. en Freelander 1, och andra mindre SUV ar får dra 1500Kg släp ( Freelander 1 har skivbromsar fram och trummor bak och väger 1480kg)
jo det är ju utanför detta ämne förstås…Tja 20-30 sekunders ”glödning” behövs på vår S2A-71… i alla fall nu på vintern (även höst och vår)…ta i trä…vi har i alla fall inte ”bränt” något ännu 🙂
vi får se om någon har andra erfarenheter ?Tack Jim !
det funkade 🙂
vänligen
DenisVilket trevligt arrangemang !!! Dessvärre kan vi inte komma då familjens ägare till LR Serie 2A 109 fyller jämnt denna helg…hurra hurra !
Vi gillar både Hunden och Herdens produkter som Land Rovers av olika slag 🙂
vänligen
Denis & Liselotte
på KivikHur gick det ?
- FörfattareInlägg