Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
För att en förbränningsmotor, Otto- eller Diesel-, ska fungera optimalt krävs en idealisk blandning av luft och bränsle.
För lite bränsle. liksom överskott av bränsle, leder till effektminskning.
I ditt fall GISSAR jag på bränsleöverkott, eftersom motorn upplevs som kraftlös och dessutom svartryker.
Således bör insprutningssystemet kontrolleras och eventuellt justeras/renoveras.[quote quote=69023]Hade tyvärr inte möjlighet att närvara. Hur var dagen?[/quote]
Mycket lyckad enligt min mening.
Men det får andra uttala sig om då jag var både ”försnackare” och Trail-leader.
God blandning mellan bilar och ”ickebilar”
Uppskattningsvis 40-talet bilar.Jag räknade antalet öppna motorhuvar.
Land Rover ”vann” med 4 öppna huvar.
Jeep på andra plats med 2 öppna huvar, varav 1 var en gammal Willys krigare.
Niva och Suzuki på jumboplats med 0 öppna motorhuvar.
En Niva klarade även muddracespåret, utan ”snöre sista biten”.(Vilket inte alla ”bilar” gjorde)Två besvikelser:
1. En Volvo XC 90 klarade även av ”norra fältet”. (Vilket vare sig en Defender eller en Wrangler gjorde för 3 veckor sedan)2. I s m att jag skulle dra loss en Ford Ranger så kopplades stroppar mellan bilarna.
Jag frågade om det var en ryckstropp.
Ja svarades det.
Det var det inte.
När jag ryckte så lossade dragöglan, och lite mer från ramen, + högra delen av bakbumpersen.
Surt!!!!!
Och jag som med ryckstropp dragit loss flera Defender och Wrangler med min bil.[b]Så var noga med, när ni hjälper andra, att använda DEN EGNA RYCKSTROPPEN!!!!!![/b]
[quote quote=67986]Hur gick det med Defendern som inte startade? Kultur annars? fint område, lite väl igenvuxet kanske.[/quote]
Undrar samma sak?
Var det ”återställningsknappen” under huven på torpedväggen som inte kollades?Vi ses väl igen söndagen 19:e denna månad – epilogen på SOT!
Då är det ÄNNU mer igenvuxet med ”milda lövträdsgrenar som smeker karosserna”!
Och då ska vi skilja agnarna från vetet genom liiiite mer utmanande spårval – om ni vill.Impad av ”Frillen” som klarade sig bättre än vissa välutrustade ”Deffar”!
För det var väl bilarna det hängde på – eller?????Ser fram mot träffen!
[quote quote=67108]Jag bytte idag ut min mellandämpare på min td5a mot ett utbytesrör, vad besviken jag blev. Ingen ljudskillnad alls, min 99a morrade riktigt gott utan den dämparen,[b] vad är skillnaden på motorerna mellan 99 och 04a? [/b]Egr ventilen som sitter kvar kan väl inte strypa ljudet så inni den?[/quote]
Min första Defender var en 3.000 mil begagnad Td5 90 ”Storm” av 2004 års modell.
Varför jag köpte just en -04 var råden på bland annat detta forum angående ”Stormen”.
Före -04 påstås cylinderlocken och avgasgrenrören spricka, oljepumpens impeller lossna med förödande följder = i regel ”totalras”, kablaget mellan cylinderlock och ”datorn under passagerarstolen” penetrera in olja i sagda dator så att den för dyra pengar måste bytas ut, funktionen hos den ”elektriska gaspedalen” var mindre driftsäker med fler saker.
Som bekant så är ju ingen teknisk tingest så bra som under slutet på sin levnad = sista tillverkningsåret för bilar.
Av ovan uppräknade brister drabbades min ”Storm” endast av att potentiometern till gaspedalen sa upp sig och byttes ut.
”Stormen” sjunger fint, men ”Puman” är ”en helt annan bil” – till det bättre.
Enda problem jag hade med ”Puman” var EGR-ventilen.
Men vid varje kontrollbesiktning ”skötte sig” EGR-ventilen temporärt
Tycker jag som ägt och kört båda. ”Puman” var en SVX 90(med vedervärdig, men snygg, sufflett).Har gjort samma sak = ersatt stora ljuddämparen med en ”passbit”.
Men inte för att bullra mer, utan för att öka markfrigången, eftersom denna ljuddämpare är bilens lägsta punkt.
Förklaringen till att det inte bullrar mer, tack och lov, är att turbon ”hackar sönder” avgasljudet.
Med stöd av ovanstående kan man fråga sig varför den ”stora” ljuddämparen över huvud taget är monterad?
Enda akustiska skillnaden är när man släpper gaspådraget i samband med växling.
På/under ”strypet” uppkommer ett ljud som påminner om det ljud som långtradare alstrar vid växling.
En, för mig, inte oangenäm skönsång som man kan lyssna på tills man får örsprång av att med öppen sidruta luta sig ut och njuta av sången.Före stetoskopet använde äldre erfarna bilmekaniker en hammare för att identifiera missljud och deras placering.
Skaftet mot motorn och slaghuvudet mot örat.Är det svänghjulet som låter illa?
Speciellt vid start och vid växling.
L R-verkstaden i Johannelund hörde inget, trots att vi gjorde sällskap på provkörningsrunda, då JAG hörde ljudet.
ALLA andra med ”motoröra” hörde det störande ljudet.En fråga: Har Puman samma svänghjul i Land Rover som i Transit?
Vill tipsa om att det samtidigt är Terrängtouring/offroadträff på Sandlycke nu på lördag(alltid sista lördagen i månaden).
Finns många fina greenlaningspår som passar för originalbilar med standarddäck – dock bättre med mera mönster.
Krogen i skogen erbjuder hamburgare, grillkorv, fika, läskeblask och lite godis.
200:- per bil. (Kostar inget att bara komma och ”kolla läget” och inmundiga något)
Kom när du vill och lämna när du har lust.
Välkommen att testa dig själv på grusvägar och skogsspår(och i mudracespåren för den modige).
(Bilen behöver du inte testa – den är testad!!!)- Det här svaret redigerades för 4 år, 10 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 4 år, 10 månader sedan av .
Att det ”hjälper” med att montera ett par extraljus på winschbumpern är nytt för mig.
Att montera extraljus på ”känggurustaketet” däremot är allmänt accepterat av bilprovningen, och renderar i allmänhet inte regbes.I princip heller inte tillåtet att montera extraljus över ordinarie strålkastares höjd över underlaget.
Eller att montera extraljus lägre än 30 cm över underlaget. Alla spoilerljus???????I princip otillåtet utan regbes.
Intyg på att max framaxelbelastning inte överskrids krävs från importören.
Nuvarande max framaxelbelastning framgår av Transportstyrelsens fordonsdata.
Regbes m anl av ändrade fordonsdimensioner och vikt.
I praktiken så bryr sig inte vare sig Bilprovningen eller deras nya konkurrenter om att det finns winsch numera.
Konkurrensen dem emellan tillåter inte att man tillämpar bestämmelser ordagrant.
Bättre se mellan fingrarna och göra sig kända för att vara ”hyggliga”.
Annat var det när jag för närmare 20 år sedan ville montera winsch på min dåvarande offroadbil.
Importören, Olle Olsson, vägrade intyga att framaxelbelastningen kunde överskridas med närmare 25 kg.
Räkna ihop vikt på winschbumper, winsch, kablage och kanske större batteri.
Beakta även att belastningen hamnar framför framaxeln och blir då ”mera värd”.
Ett tips, som inte jag men andra tillämpat, är att vid regbes inställa bilen med en liten 12 v winsch från Ö&B á 495:-, som returneras efter vägningen.
Har man väl fått in det magiska tillägget ”winsch” i transportstyrelsens fordonsdata så är det fritt fram att, efter samvete, byta winschbumper och winsch.Klart du ska ha fegsnöre – om inte annat som impometer!
Vi hade tur med vädret.
Flera RR deltog i ”safarin”.
Runt södra fältet, före hamburgarna, förlöpte allt som väntat, förutom att en ickebil blev av med ena sidans ”fotsteg”, och behövde fältmässig åtgärd.
Efter hamburgarna, runt norra fältet, som var blötare än man kunde tro efter så lite regn sista tiden,, var det bara några ickebilar som behövde dras loss respektive winschas.
Själv hade jag tur och råkade denna gången inte ut för någon punktering.
Förra gången fixade ju SLRK-gänget hjulbytet år mig.
Tack än en gång.Vill slå ett slag för Toyo Open Country M/T 255/85-15″.
Under halva ljudtrycksnivån(3dB(A)) jämfört med STT och KM2.
Således bättre som landsvägsdäck ur akustik komfortsynpunkt.
Något bättre som vinterdäck – men inte godkänt som det – jämfört med STT och KM2.
Minst lika bra, om inte bättre, i ”spenaten” än STT och KM2.
Dock något sämre livslängd/slitstyrka än STT och KM2.
Rundare och bättre tillverkningskvalitet än STT och KM2 = betydligt mindre balanseringsvikter(med Land Rover original Militär-/Armé-fälgar).
Min och några andras erfarenheter.- Det här svaret redigerades för 5 år sedan av .
- Det här svaret redigerades för 5 år sedan av .
Låter trevligt med en L R-träff.
Mitt L R-innehav ser ut som följer.
5 svarta + 1 grön.
3 med hasselnötsbruna ögon + 1 med svarta ögon = nuvarande.
1972 Lotta
1981 Shiba
1998 Ronja
2004 Storm
2009 Puma
2012 Xantia
Endast 1, Ronja, champion, fågeljakt, viltspår och utställning.
Alla 6 lika goda i terrängen.
2 st,, Storm & Puma, mindre bra i djupt vatten.
Ser fram mot gemensam L R-träff.När jag för drygt ett decennium sedan stod i begrepp att köpa min första Land Rover Defender (den enda sanna/äkta/riktiga Land Rover:n enligt mig) konsulterade jag bl a detta forum.
Fick då rådet, beträffande Defender, att inte köpa äldre är 2004 års modell.
Detta avhängigt problemen med spruckna topplock, spruckna avgasgrenrör, lossnade drev/impeller till oljepumpen, kablaget mellan motorn och ”elcentralen” under höger framstol samt 3 Amigos.
Lydde rådet och köpte en Storm 90 -04 som under mitt ägande endast renderade verkstadsbesök beroende på illasinnade fasta föremål i naturen.
När det gällde nästa Defender, en Puma SVX 90 -09, litade jag i stället på hjärtat.
Det sa ”klick” – därmed basta.
2 problem hade jag med den:
Blixtlåset till ”bakdörren” havererade första vintern. Men nu finns det inte så många SVX 90 så risken för dig är minimal. Annars den snyggaste Land Rover:n alla kategorier(enligt min uppfattning).
EGR-ventilen strulade/spökade – men inte vid de årliga besöken hor Bilprovningen. Tack[b] SV[/b]arta[b] X[/b]ara för det.Avvaktar med spänning inbjudan till provkörning av nya Deffen från återförsäljaren.
(kanske före denna officiella provkörning ”en sväng i spenaten” på hemlig ort redan nästa månad?????)Min erfarenhet av Defender.
Vilken Land Rover suktar du efter?En annan rekommendation är att PIKAB är flera gånger bättre än den ”auktoriserade” LR-verkstaden i Vällingby/Johannelund. Torbjörn är en klippa!
- FörfattareInlägg