Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Ett sätt att undvika att olja kapillärt förflyttas från motorn ner till ECU:n är att kapa kabelstammen upp vid/på högra hjulhuset i motorrummet.
Därefter förbinda alla elkablarna i kabelstammen medelst en kopplingsplint – typ flerpolig ”sockerbit”.
Härigenom förhindras oljan att förflytta sig till ECU:n.
Kopplingsplinten blir en effektiv ”oljespärr”.
Inte så snyggt kanske, men billiggare och bättre än att byta kabelstammen.Hej 3779, och alla andra, och välkommen till Sandlycke nu på Annandag jul.
Bommen öppnas 9 och stängs 16 (normalt).
Kanske – vet inte säkert – kan man få få fortsätta ett tag till och testa extraljusen under mörkerkörning?
Hur som helst så är det annars som vanligt = 200:-, fika och nygrillade korvar och hamburgare med gott om tillbehör.
Varför inte en sen ”offroadfrukost” för hela familjen?
Finns alltid spår för alla = noviser och dem med winschabstinens.
Gillar man lera så finns flera ”Mudrace-spår” som är ovanligt välfyllda!
Kom när du har lust och lämna när du fått nog.God jul på er alla!
Jag kan ”bre på” med erfarenheterna av att försöka sälja en RRC V8 manuell 74.
Försökte våren 2011 medelst annons på SLRK:s forum under några månader sälja ovanstående bil för 1.000:-.
Bilen var ”Ej gatlegal” = varken skattad eller besiktad.
Efter sista ”utgångna besiktningen” brukad som ”gårdsbil”.
Varför den inte besiktats kunde föregående ägare inte svara på – det hade bara inte blivit av – den funkade ju på hästgården ändå!
Således fullt fungerande = startade o s v.
Satte in en annons på 4x4sweden för 1.000:-.
Flera napp direkt.
2011-06-29 blev en lycklig person ägare till bilen.
Den var i mycket gott skick.
Silverfärgen på huven hade lossnat delvis, enda yttre defekten.
T o m bakluckan och bakrutan var felfria.
Oklanderlig inredning med träratt och annan snobbutrustning.
Fina obetydligt slitna terrängdäck.
Takräcke och ett antal fungerande extraljuslampor.Jag frågar mig fortfarande?
Varför var ingen på SLRK-forumet intresserad, när flera på 4x4sweden omedelbart hörde av sig när annonsen kom ut.
Bara delarna så som hjulen eller bakluckan och bakrutan värda mer än vad jag begärde i annonsen.
Var 1.000:- för mycket begärt för en fungerande RRC?Upplysningsvis så prutade inte köparen!
- Det här svaret redigerades för 4 år, 4 månader sedan av .
Apropå rubriken!
2011-10-05 sålde jag min Defender 90 på drygt 4.000 mil för 125.000:-.
Påkostad 4″ fjäderhöjning med nya skiftnycklar fram + nya ”böjda” länkarmar bak + längre bromsslangar + nedflyttat Panharstagsfäste + skydd parallellstag + skydd styrstag + skydd främre diffhus + skydd bakre diffhus(släde) + stora ljuddämparen bytt mot passbit ( för att öka markfrigången) + eftermarknadsfälgar + 33/10″ BFG MT-däck + rockrails + ”swing away + militärkofångare + bumperettes bak + ”Dakarkapell” + låsbara lastlådor på bakre hjulhus + 33″ Abarth-ratt + låsbar specialcubbybox + 230 volt-uttag + dubbla brandsläckare + Hi Lift + ”wåfflor” m m.2015-10-06 sålde jag min Defender 90 SVX på dryga 4.000 mil för 180.000:- (bjuden 110.000: – 120.000:- vid inbyte till annan medelstor ”SUV”).
Påkostad 2″ fjäderpuckar + kombinerat skydd för parallellstag, styrstag & diffhus(som inte höll) + egentillverkat (bättre) skydd för parallellstag, styrstag & diffhus fram + egentillverkat (bättre) diffhusskydd av typen ”släde” som även skyddar sist knutkorset + passbit i stället för stora ljuddämparen + ”arméfälgar” + Toyo 33/10″ MT-däck + annan framkofångare + bumperettes bak + egentillverkad hållare av eloxerad aluminium bak för 20 lit Vattendunk m kran & 20 lit Gerrycann för bränsle & Hi Lift & wåfflor & brandsläckare m m.Jag erhöll några mejl från SLRK-medlemmar som ansåg att jag ”förstörde marknaden” med mina (låga) priser.
Men varför köpte de inte själva då(och gjorde en ”god” affär).Samma prisbild har jag erfarit på några ”ickebilar” (Jeep Wrangler TJ -05 & -06).
Båda påkostade analogt med ovan beskrivna ”Deffar”.
Den ena TJ:n dessutom ARB ”luftdiffar” fram och bak samt ARB ”stötisar” fram och bak samt stor winsch fram(á 18.000:- 2005).Måste erkännas att alla ovan relaterade bilar var använda på det sätt som jag tror tillverkaren hade avsett att de skulle brukas, och var följdaktligen inte helt fria från från kontakt med skogens allt för fasta innevånare = välförtjänta skönhetsmärken.
Min åsikt är att priserna på ”Deffar” och ”ickebilar” är mer än ohemula.
Samma gäller ”veteranmoppar”!Vissa annonsörer verkar ha mer pengar än förstånd – eller kan det vara så att priserna endast är önskepriser?
Hur som helst så verkar inte http://www.bilpriser.se gälla längre!På de flesta pelar-/flaskdomkrafter av ”NIKE-typ” finns det en gummiplugg.
Pilla ut den och kolla om det finns olja.
Om inte – fyll på med hydraulolja och tryck tillbaka gummipluggen.
Fungerar den så – voila!Tack för svar.
Den här satsen är hel nya.
Komplett med bussningar.
Men, om de är ”kompenserade”(castervinkel) för höjning är obekant.Det gjorde du helt rätt i, Stefan.
Reagerar även på när ”folk” kallar Gerrycan för Jeepdunk.
Basta cosi!- Det här svaret redigerades för 4 år, 7 månader sedan av .
[quote quote=71350]Jag har lite svårt att tro att annonsörerna får vad som begärs. Jag menar….priserna är ju rent löjliga. När det kommer ut en bil på ex-vis Blocket till vettigt pris, blir den såld inom någon vecka. De med fantasipriser står i regel ofta kvar tiden ut.
mvh. Ray.S. nr. 86.[/quote]Jag vet ju inte säkert om jag fått flera intressenter, eller rättare sagt att fler spekulanter hört av sig om jag avvaktat med att sälja.
Båda Deffarna såldes till icke SLRK:are.
Båda såldes och levererades inom ett dygn.Helt o t så försökte jag för några år sedan i flera månader att sälja en RRC för 1.000:-
Bilen var i utmärkt skick och påkostad en del, bl a fina MT-däck, som bara de borde renderat 5 – 10.000:-.
Klarlacken på huven hade delvis börjat släppa, men det var enda defekten.
Bakluckorna var i mycket god kondition, och bara de tillsammans värda mer än tusenlappen.
Den var DÅ nyligen avställd och således belagd med körförbud, men fullt körbar.
Kördes från platsen av köparen.
Inte ett svar från någon SLRK:are.
Gick till en på 4x4sweden.Varför är SLRK:are så ovilliga att köpa prisvärda bilar – men begär så ohemult mycket för sina långmilare?
Alla kan väl inte vara (o)ekonomiska självplågare.Min erfarenhet av Land Rover-verkstäder i Stockholmsområdet är att du ska undvika generalagentens/importörens verkstad och i stället anlita PIKAB i Bredäng.
Ett förslag är att med kontaktlim fästa liggunderlag av den tjocka typen direkt på den väl rengjorda undersidan av motorhuven.
Har jag ett flertal gånger gjort på ickebilar med mycket gott resultat.
Dämpar inte bara buller utan i någon mån även stomljud.
Brandsäker och icke hygroskopisk.
Kan med fördel även limmas på dörrarnas insida av ytterpanelerna.
Läggas lös under ordinarie golvmattor.Ett annat STORT fel är att många kallar en ”Gerry Can” för något annat, närbesläktat med benämning på ickebil = underdimensonerat fortskaffningsmedel för damfrissor och pizzabud.
Sensmoral: Köp ALDRIG en bil som är besiktad hos Carspect!
[quote quote=69528]Har aldrig haft problem med min Disco3 som har en ARB winch bumper. Besiktigar alltid på Carspect värmdövägen[/quote]
Just det jag skrivit: Besikta hos Carspect = aldrig några anmärkningar!
I princip inte tillåtet på en helbilsgodkänd bil.
Max framaxelbelastning kan överskridas.
Men i o m att besiktningsmonopolet upphörde, och utländska profitörer etablerade sig, så har konkurrensen tvingat fram ett beteende att allt fler besiktningsorgan underlåter att underkänna i hopp om att inte bli kända för att inte ”släppa igenom olagligheter”.
Swedac underlåter att utöva tillsyn över att ackrediteringskrav följs.
En allmänt slappare myndighetsövervakning, tyvärr.Men bra för oss som moddar bilarna.
Så nog ingen risk att montera winsch.
Besikta helst hos Carspect, och undvik ASB – om du vill ”ha igenom” någon moddning.Mobiltelefon + telefonnummer till PIKAB!
Även SLRK matrikel kan vara hjälpen i nöden.
Spelar ingen roll hur mycket verktyg eller reservdelar du har med.
Det som behövs/saknas och har man ALDRIG med.- Det här svaret redigerades för 4 år, 9 månader sedan av .
- FörfattareInlägg