Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Hej,
Skull du vilja lägga upp bilder?
Pick up eller stationsvagn?
Vart i sverige finns den?Helt rätt Håkan
Jag har bara erfarenhet av automatare, 5st totalt 🙂
Första 4a var firmabilar och gick 3000mil, följt av 2000mil för de andra 3. samtliga bensinare med automat. Mycket bra inga fel som väntat på nya bilar.
Sedan snart 3år har jag privat en begagnad Td4 HSE automat som hade gått 16000mil vid inköp.
Vid 18000mil bytte jag olja i lådan som ren service. Har nu kört 21000mil.
De enda felen jag haft är
1 hjullager
torkare för bakre ruta pga läckande 3e bromsljus
dörrlås förar dörr.
bakre torkarblad (de främre var bytta vid köp och håller än, helt otroligt!!)Jobbade med LR i 15 år och ja det är en anledning till att jag kör Freelander 2, de bara går och skulle något behövas så är mycket likt Volvo XC60 samt Ford Kuga så billiga slitdelar.
Är det bara för kupen så är en luftvärmare snabbare och enklare att installera, drivs med diesel som en vanlig vatten värmare. Finns både hos eberspächer och Webasto.
Kolla med STS de är väldigt bra på värmare och kan säkert ge dig tips om vilken storlek som är lagom
Bilsport och MC kräver att bilen står i låst garage över natten och gäller endast när ägaren kör. Dock verkar de inte ha någon begränsning på körsträcka. Lite märkligt men de räknar väl inte med att man kör så mycket med en entusiastbil 🙂
Det är en salig blandning på fälgar och det finns ju alltid en risk att någon köpt äldre fälgar till vinterdäck som sedan kom att användas som sommar fälgar eller vad det nu är.
Så alltid värt att lägga 5 min på att googla, och som redan nämnts så är dessa avsedda att användas med slang. sen är de bara täta så går det att köra utan.Det är inte helt ovanligt, brukar vara jord mellan chassi och kaross som är dålig så jordas allt via handbromsvajern som inte riktigt är dimensionerad för detta och smälter. Kolla denna också så att den inte bränt och går av efter ett tags användning.
Är väl mest småfix, där är rätt mycket småfix, oljeläckage, broms läckage, mätare som fungerar ibland och ibland inte osv, Men det är ju oftast bara att få tid att göra det (3 små barn begränsar) men är ju sällan man har något problem som man inte finner lösning på, så det är nog därför det är tunt här
Kolla numer på fälgarna, kolla alla och om olika meddela alla olika artikel nummer så kan vi nog hitta dem och se om de är för slang eller utan 🙂
Har beställt från Paddocks nyligen (och många gånger förr), skickade beställningen den 25 Augusti och det kom igår, 13 arbetsdagar inkl frakt, tycker det är helt ok. Fördelen med Paddocks är att de har i princip allt på samma ställe och är där något strul löser dem det.
Har beställt mycket från John Craddock tidigare och tycker leveransen till en början var bra, gillade att de hade mycket NOS delar förr och bra service, men något har hänt, sist tog det 6 veckor att få hem delar och ingen uppdatering om status.
Har även beställt en del via eBay, det går ofta snabbt men kostar frakt för varje del. senast beställde jag av Powerful UK (billigre del på eBay än webshop…) Ett paket kom på en vecka och nästa lite större kom efter 2 veckor, men dyr frakt och de samfraktar inte vilket jag tycker är lite dumt… Så i slutändan skulle jag nog lagt en order i deras webshop
Det svarta gegget är inte nödvändigtvis bakterier.
Det har gjorts analys på det på ett par bilar för en herrans massa år sedan av ett bränslebolag som blev anklagade för att ha skit i dieseln, där kom det fram att det var sot från förbränningen.
Hur hamnar det i tanken då? Jo det läcker lite (ibland mycket) via spridartätningen mot toppen, så kompression går ut i dieseln och med returen tillbaka och samlar sig som ett svart slem i pumpen.
Läcker det mycket blir där luft i systemet och motorn svårstartad tills man luftat så går det ett tag till.
Det brukar räcka med pumpbyte, lufta ett par gånger efter bytet, tändning till och pumpa 5 ggr snabbt på gaspedalen så ska pumpen starta, kan behöva repeteras och då slår man av tändning och pumpar 5 ggr igen.Lite dåligt av verkstaden du lämnat in till att inte fortsätta felsökning och kolla ovan nämnda punkter 🙂
Svartrök kan vara bränsle överskott, men bränsle överskott kan också bero på för lite luft. ex Turbo. EGR ventiler som hänger sig ger också svart rök, liksom stopp i Intercooler eller större luftläckage som sprickor i slangar. Hörs det annorlunda, pyser?
Kommer felet direkt eller bara ibland? Har haft Turboslangar som spricker, men bara det inre lagret, ibland vid laddtryck så smiter luften emellan yttre och inre lagret och då blåser det inre upp som en ballong och stryper all luft tillförsel med mycket svartrök och ingen ork i motorn. för att kolla måste alla slangar demonteras och göras rent invändigt och nogrant inspekteras. Man kan känna lite på dem innan man tar av dem för att se om någon känns misstänkt.Det sitter ju en Webasto original på dem, är det inte bättre att lägga pengarna på ett tidur och få både motor och kupé varm?
eller importbil utan Webasto?
Nyare (ja från slutet på 90-talet alltså) LR är landskodade, så att styrenheterna fångar upp en kort bit kod som säger Sverige, det betyder t.ex. automatiskt halvljus, cold climate m.m.
För Mellan östern betyder det ingen immobiliser eller larm eftersom stölder är i princip obefintliga och det är ytterst retsamt med larm som står och tjuter hela tiden.Så ändra marknaden till ex. saudi Arabien (ev. GCC på din bil) så kodas det automatiskt bort.
EKA beskrivs i instruktionsboken 🙂
- FörfattareInlägg