Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Ge mig ett bud eller så byter jag gärna mot något kul till serie II:an 🙂
Det sitter en multikontakt till strålkastaren, sedan är det löst kablage inne i huset.
Hittar du ett el-schema kan du koppla på dig före multikontakten och via ett relä driva rampen.Annars kan man ju dra en kabel inne ifrån lamphuset men det är inte rätt 🙂 Också via ett relä då
Bra tips, med lite mer beskrivning så kunde detta vara ett vettigt bidrag till RoverLand 🙂
2021-01-13 kl. 11:01 som svar på: Discovery 1 , 2000 varv på tomgång , samt ingen värme i kupen #77833Har du kylvätska i motorn,?
Som Ray skriver vilken motor är det?
Några andra fenomen?Vad menar du med signal vid tändning?
Ja spjällmotorer är vanliga problem på Disco 4/4, RRS och FFRR, men behöver ett diagnos verktyg för att se vilken, alternativt gissa, i ditt fall högst troligt blandningsspjället för passagerarsidan då det är den sidan som strular.
Locken bytte vi på en kampanj, men jag minns inte hur det såg ut innan. Locken passar alla, Defender som Disco 2, skulle tro att innanmätet (hårdvaran) är samma men programvaran skiljer.
Ser fram emot att se mer om detta 🙂
Prisvärd Defender? Tyvärr är det nog dåligt med det oavsett motor och framförallt 90″ kostar en bra slant
Hej Martin,
I ditt fall kommer inte ett nytta batteri att hjälpa då spänningen i batteriet är ok, men 0,8v spänningsfall är för mycket. Absolut max är 0,2v, så det är bara till att ta fram multimetern och se vart det försvinner 🙂
Roger,
Med gamla batteriet är dina värden gränsfall. Kolla med det nya batteriet. Att montera ett extra batteri i en range rover blir väldigt komplicerat pga plats, och det ska inte behövas. Det kan vara så att även om du testar med ett extra 100ah batteri med startkablar så kommer du ändå inte att få det att fungera pga spänningsfallet.Någon som vet vart det finns ett elschema på nätet till 2011 L322 ? Hitta inget bra när jag sökte?
Jag är inne på ditt spår Ray, i spåren av Corona och högkonjunktur så kommer nog många att bli tvungna att ge upp något och det är dyra leksaker som går först. Så vi ser nog priserna sjunka till hösten eller kanske tidigare
Från fabrik sitter det inget extra batteri. Både skärmen och värmaren är de första att stänga av om batteri spänningen är för låg. Efter det så lägger ljud systemet av. Även om spänningen stiger under körning så måste man starta om för att det ska komma igång igen.
Mät spänningen med allt avstängt, slå på och mät, starta och mät.
Mät både på batteriet och matning till komponent, kan vara att du har bra spänning i batteri men dålig jord eller spänningsfall till säkringsbox.Hur stort batteri har du monterat, är det tillräckligt?
Hrmm, ja tittar man på övriga besiktningsprotokoll så skulle det ju kunna stämma. Den som är intresserad får helt enkelt syna bilen noga.
Har den gått så lite så är den nog inte helt fel prisad. Hade jag haft råd hade jag gärna haft en Td5 Stationsvagn med låga mil, som varat livet ut med lite vård 🙂
Den på KVD, tycker mig ha sett en varning på facebook at den hade gått 31500mil 2009 enligt besiktningsprotokoll? Hittar ej tråden nu så kan ha varit en annan, men grön Defender stationsvagn med 4000mil är det inte många till salu…
Den du såg Denis var väl en 2016 Heritage (?), så det är liiite samlar värde i dem och släpet var riktigt snyggt. Men för oss vanliga hade det ju varit trevligare om prislappen var under hälften 🙂
Hej,
Jag har helrenoverat min motor för ca 10 år sedan. Har småbarn så tyvärr ingen tid att hjälpa dig göra jobbet men hjälper gärna med tips.
min var fylld av vatten så fick borra den 0.60 största överdimension och på den tiden efter finanskrisen var det lurigt med vissa delar då underleverantörer gick i konkurs. köpte kolvar från federal mogul, väldigt mycket snyggare än Britpart… Kostade nog dubbla slanten men är belagda på samma sätt som moderna bilars kolvar med antifriktionsbeläggning och vid vägning vägde de i princip samma allihop. Har hört att britpart kolvar kan det skilja mycket i vikt.
Jag jobbade ihop med ett par galningar som trimmade Lancia delta integrale och Ford Cosworth, så blev inspirerad och lättade således vevstakarna en del. polerade bort gjutskägg och viktade dem. Då fanns det tid men begränsad budget, så då vevaxeln var bra och ekonomin begränsad så gjordes inget vid den, men optimalt skulle man ju balanserat den.
Jag portade även toppen, många timmars slipande men tycker motorn går himla fint. Skulle vara kul att prova en standard renoverad bara för att jämföra om det verkligen gjort någon skillnad 🙂Köp inte britpart packningar, eller köp en renoverings sats och kolla igenom den noga, en del packningar och alla o-ringar/packboxar är värda att ersättas med bättre kvalité. Tänk på att ett kit innehåller packningar till ett antal motorer så allt måste inter ersättas, det blir över 🙂
Framförallt de till bakre vevlagret och den bakre vevaxeltätningen (packbox) måste vara original eller liknande, britpart läcker innan montering. När den monteras så är den som 2 halvor som sitter ihop i botten, man trär den över axeln och sedan limmar man skarven, lägg ändå skarven uppåt och se till att fjädern ligger rätt. Lite pul med detta.
Taiming av kamkedja är också lite knepigt men man gör det steg för steg som boken så går det bra.Så oavsett om du finner möjlighet att göra det själv eller får hjälp så är det bara att fråga, säkert fler som renoverat dessa motorer som kan ge lite tips också.
Då det gäller 7″ ljusinsatser så finns det en hel djungel att välja på, dessa passar ju även andra off road fabrikat, tänker dock inte nämna någon men googla på den amerikanska hittepå tillverkaren 🙂 Finns en del tester på youtube bla där de mätt ljus styrka, jämför kvalité på material och hur skarp ljuslinje , ströljus osv
- FörfattareInlägg