Sune Cullberg

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 47 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • Sune Cullberg
    Deltagare

      Off topic (utrikiska för att vi glider från ämnet) så ska knutkorsen sitta ”fel” på framkardan till RRC sedan start 1970 och förmodligen alla äldre LR med stel framaxel. Det beror på att pinjongaxel och utgående axel ur fördelningslådan inte är i samma plan (lutning mot marken). Skrev en artikel i roverland för längesedan som dessutom gått i repris som är en översättning från engelsk tidning. Artikeln förklarade varför LR kompenserade eller åtminstone dolde vinkelfelet med att ställa knutarna fel. Nyare modeller har man löst detta med en dubbelknut i ena ändan på kardan.

      som svar på: Reservdelar D II #116878
      Sune Cullberg
      Deltagare

        Hej!
        Detta finns fortfarande kvar i förrådet. Ingen intresserad?

        som svar på: Luftfjädring #105488
        Sune Cullberg
        Deltagare

          Jag har nya Contitech liggande, se min annons under säljes.

          som svar på: Automat som varnar M S #95527
          Sune Cullberg
          Deltagare

            Kommer felkoderna tillbaka efter du nollat dom? Felkoderna kan vara felaktiga, men det finns andra felkoder för xyz-switchen.
            Det kan vara idé att kolla så inte kablaget till lådan har skaft mot något, klipset som håller kablaget ovanpå lådan brukar vara där det kan skava.

            som svar på: ny vdo vattentempmätare, vad kan hända nu? #92472
            Sune Cullberg
            Deltagare

              Ja original tempmätare är inte kopplad till sensorn utan till motorstyrningen. Och mätarn har i princip 3 lägen, kall, normal och för varm. Sätt tillbaka original sensor och koppla in, motorn kommer inte att gå som den ska om motorstyrningen inte vet hur varm motorn är. Din nya tempmätare och sensor kan du använda , men får hitta på ett sätt att montera givaren, Mats lösning med slangadapter är enklast.

              som svar på: Servoolja?? #92263
              Sune Cullberg
              Deltagare

                Det funkar, men på de RRC och D2 jag haft så läcker styrsnäckan när det blir kallt med dextron2/3. Med den rekommenderade så läcker dom inte. Jag har använt Ravenols motsvarighet till CCF-oljan.
                Kanske syntetisk atf funkar men har inte provat.

                som svar på: Såld-Discovery 2 Td5 Aut -03 #87045
                Sune Cullberg
                Deltagare

                  Hej.
                  Ramen är fri från rost, nyligen haft ner tanken och kollat och rostskyddat. Besiktigad till september.
                  AC fungerar och övrig el.
                  ACE pumpen urplockad i förebyggande syfte pga rören bak och fördelningslådan läcker är felen på bilen.

                  som svar på: Såld-Discovery 2 Td5 Aut -03 #86438
                  Sune Cullberg
                  Deltagare

                    Nu har jag hittat något annat som lockar, plus att en Freelander 2 har blivit vardagsbil, så TD5 discon är till salu.
                    Kom med ett bud lite kvickt så kan det bli affär. Det mesta om bilen står i första inlägget.
                    Finns utanför fjärås, söder om Kungsbacka.

                    som svar på: Hjälp med nanocom #83501
                    Sune Cullberg
                    Deltagare

                      Låser den alla dörrar när du låser?

                      som svar på: Akut hjälp med imobiliser #82035
                      Sune Cullberg
                      Deltagare

                        Tänds innerbelysningen när du öppnar förardörren? Får du kvitteringen när du ska nyckla EKA-koden? Det kan vara kabelfel eller fel på switcharna i dörrlåset. Om centrallåset reagerar på nyckeln åt bägge håll är nyckelswitcharna ok, då borde eka fungera. Larmmottagaren är samma för alla d2 i europa. YWY000080 heter den, har nyss bytt på min.

                        som svar på: Akut hjälp med imobiliser #81908
                        Sune Cullberg
                        Deltagare

                          Jag vet att det går med Nanocom, har inte erfarenhet av Hawkeye. En förutsättning är dock att att bilen är avlarmad med EKA-koden innan man kan modifiera inställningarna. Man kan stänga av larmet och startspärren helt om man vill, eller välja att nyckeln kan stänga av.
                          Felet är antagligen mottagaren för nyckeln som sitter i taket. Den kan bytas utan att man behöver programmera något.

                          Sune Cullberg
                          Deltagare

                            Kolla lite kan du ju göra och kanske få en ledtråd till felet. Det läcker antingen genom bränsletrycksregulatorn eller att en eller flera spridare hängt sig i öppet läge (mekaniskt eller elektriskt). Borde synas på tändstiften om en eller flera är blöta. Inte bra med så mycket bensin för katalysator, har antagligen spätt ut motoroljan också.

                            som svar på: Td5 startar inte #75170
                            Sune Cullberg
                            Deltagare

                              Jag hade lite sporadiska problem som pekade på vevaxelgivaren. Den här killlen kan leverera ett nytt kablage från vevaxelgivare till ECU.
                              https://www.ebay.co.uk/str/landroverconnectors det är inte listat på hemsidan men mejla honom och fråga efter CPS Harness. Mycket gediget gjort och löste mitt problem.

                              • Det här svaret redigerades för 4 år, 4 månader sedan av .
                              som svar på: Discovery 2 V8 aut -01 SÅLD! #74636
                              Sune Cullberg
                              Deltagare

                                Nybesiktigad idag.

                                som svar på: Discovery 2 V8 aut -01 SÅLD! #71811
                                Sune Cullberg
                                Deltagare

                                  Ja, den finns kvar.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 47 totalt)