Svårstartad och luktar bensin, drar mycket mer per mil än förr

Forum TEKNIK Range Rover Range Rover P38A (1995-2002) Svårstartad och luktar bensin, drar mycket mer per mil än förr

  • Detta ämne har 5 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2021-01-08 14:37 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #76305
    MU
    Deltagare

      Hej,

      Jag har en 1998 års Range som rullat ca 26.000, funkat bra tills för någon vecka sedan, bilen har stått orörd i ca 1 månad och när den skulle startas var den svårstartad och ville inte gå som den skulle, känns lite som luftmassemätaren är trasig? tvungen att trampa gasen i botten för att få igång bilen och sedan var det gasen i botten några sekunder och efter det pumpa på gasen tills motorn gick hyfsat , dessutom luktar det otroligt mycket bensin om bilen då motorn är igång och den drar även betydligt mer, tankade 20 liter och kom knappt tre mil och då håll jag 80, jag har inte varit under och tittat efter läckage och i motorrummet ser det åtminstone torrt ut.

      Förstår att det kan vara hur många detaljer som helst som kan vara felet men om någon har erfarenhet av liknande fel så återkom gärna.

      • Detta ämne redigerades för 3 år, 7 månader sedan av .
      #76326

      Låter ju som en bra idé att kolla under och runt tanken så det inte läcker bensin nånstans.
      Inte så hemma på GEMS motorer, men har du en vakuumstyrd bränsletrycksregulator så kolla att inte membranet i den spruckit och den trycker bränsle in i motorn den vägen.
      Annars är det väl en start att mäta tempgivare osv för att utesluta dem. Vet inte var den stått parkerad, avgnagda kablar är ju inte helt ovanligt, men kan vara lurigt att hitta.

      #76327
      MU
      Deltagare

        Hej och tack för svar,
        Nog finns det möss och andra små gynnare även om den stått på Visby flygplatsparkering där det är asfalt, ja fy tusan hitta kabelbrott där möss varit framme är inte lätt, framför allt tålamodsprövande, har en annan bil där det just varit möss och ätit på lite kablar.

        Just nu står bilen men ska in på verkstad efter nyår, men tänkte jag skulle kunna åtgärda felet själv(lite väl optimistisk kanske)

        #76561
        Sune Cullberg
        Deltagare

          Kolla lite kan du ju göra och kanske få en ledtråd till felet. Det läcker antingen genom bränsletrycksregulatorn eller att en eller flera spridare hängt sig i öppet läge (mekaniskt eller elektriskt). Borde synas på tändstiften om en eller flera är blöta. Inte bra med så mycket bensin för katalysator, har antagligen spätt ut motoroljan också.

          #76591
          MU
          Deltagare

            Hej Sune,

            Tack för råd.

            Mest katalysatorerna jag oroar mig för, förvisso finns det ganska billiga nya att få tag i eller eventuellt äldre från någon skrot, men den börjar kosta mer än den är värd totalt sett.

            Ja jag ska ta mig en ordentlig titt framöver, kom på att det var ett otroligt långt tag sedan jag bytte bränslefilter, om det nu kan bidra, men en liten felsökning så kanske jag hittar felet.

            #77591
            MU
            Deltagare

              Så ja det var en sprucken slang ovanför tanken som var orsaken.

              Känns ju skönt att få ner bränsleförbrukningen till 1.2-1,5 igen 🙂

              Tack för alla svar och god fortsättning.

            Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.