Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Jo, gissa kan man alltid göra och man kan också få viss vägledning om man tittar på hur bilen uppträder.
1. Sjunker fjädringen i någon ände eller hörn av bilen när den är parkerad över natten?
2. Om du sänker och höjer fjädringen ett par gånger med bilen på tomgång, går det som det ska eller kommer det meddelande om att bilen höjs sakta?
3. Om bilen står plant med motorn igång, jobbar kompressorn ofta eller bara någon enstaka gång?Men rekommendationen om felkodsläsare är kvar, när lampan lyser betyder det att en felkod är satt och man får väldigt bra hjälp av att veta den.
Läckande ventilblockstätningar, slitna kompressorer och ärgade kablar är andra vanliga felOmöjligt att gissa anledningen, felkod behöver läsas ut. Rekommenderar starkt att antingen ha en egen bra felkodsläsare eller en i närheten, du kommer spara mkt tid och pengar jämfört med att besöka en verkstad varje gång en lampa tänds.
OK, ja svårt att diagnostisera på distans, men startrelät i ellådan nära batteriet och jordförbindelse till motorn kan vara två saker att börja kolla upp.
Kan du förtydliga vad som hände när du vred nyckeln till start, drog startmotorn runt eller inte?
Låter som du behöver en Discovery 2 Td5 istället. Den har vettig värme (iaf om webaston är i funktion), bra AC och bättre komfort överlag jämfört med en OG Defender. De minst 100k du sparar vid inköpet kan du lägga på att rusta upp Discoveryn till riktigt bra skick. Kopplar du bort ACE och luftfjädring är den inte mer komplicerad att underhålla och fixa än en Defender av motsvarande årsmodell.
Det går såklart att bygga om en Defender efter dina önskemål, men original är den ju i princip oisolerad med bara ett tunt lager aluminium mellan passagerarna och utemiljön vilket gör att man upplever det mesta av det som är på utsidan även på insidan.
Det jag minns av Defender Td5 på vintern är dörrar som inte går att stänga, frost och kondens på insidan och värme bara när man belastar motorn. Men såklart en charmig bil som förlåter det mesta då konstruktionen är från en annan tid.Ser väl ut att vara tämligen komplett och är inte så säkert att det krävs en helrenovering för att få den körklar. Alltid bra att fixa det akut trasiga först och få en provtur så man kan utvärdera skick på motor, lådor osv innan man river för mycket. Någon aning om varför den blev stående? Mätarställningen ska man nog inte fästa för mkt tillit till om det inte backas upp av annan dokumentation.
Ingen uppfattning om värde annat än att den givetvis är värd att ta hand om, kul om den kan få komma till en entusiast som kan och vill vårda och använda den!Bra med så enkel lösning!
Vet inte hur du gjort bytet, men det är ju viktigt att ha länkarmarna i normal position när man drar åt bussningarna. Det måste man ju göra ”mekaniskt”, luftfjädringen kan inte hålla hjulen rätt oavsett inställning. Drar du åt alla skruvar när bilen hänger på lyften med hjulen i luften kommer bussningarna att arbeta fel/bli hård.
Vad är det för bussningar i länkarmarna du monterat? Original eller poly?Vad är det som läcker, motorolja, glykol, diesel?
En av de vanligaste orsakerna för dieselläckage är ju bränsletrycksregulatorn i bakkant på toppen.
Olja läcker väl gärna runt ventilkåpan och pluggarna där.
Finns många andra saker som kan läcka, men det handlar nog om att tvätta så rent det går och försöka se var det kommer ut innan det rinner vidare och sprider sig över hela motorn.For fog lights, I think you can just pull the fuse. It’s not mandatory that the fog lights work but if they do, the beam pattern needs to be correct.
- Det här svaret redigerades för 2 år, 5 månader sedan av .
Jag har inte gjort någon undersökning, men brukar själv välja t.ex. Mann, Coopers eller Mahle. Inte ens ett original LR ERR3340 filter är ju orimligt dyrt. Det man kan säga om Britpartdelar generellt är ju att de är gjorda med lågt pris i fokus, ibland blir de också tillräckligt bra för att fungera, ibland inte.
Haka inte upp dig för mkt på vilken olja du häller i, Då du varken har partikelfilter, krav på långa serviceintervall, behöver uppfylla någon miljöklass eller en racingmotor så finns ingen anledning att gå på någon värstingolja för 250-300kr/liter.
Kör man inte mkt i sträng kyla är det ofta en fördel med en lite högre viskositet, t.ex. 15w-40 eller 20w-50. Jag brukar använda Q8 oljor som man kan köpa i 20l dunk till vettigt pris, men Biltema funkar säkert bra det också om man tycker det är enklare.
V8’orna gillar täta oljebyten så byt olja minst var 1000’e mil eller varje år (det som kommer först) och använd ett filter av god kvalitet så har du gjort vad du kan för att se till att motorn har bra smörjning.https://caar.se/ brukar få bra omdömen av medlemmar.
https://bjorklinmotor.se/ strax norr om UppsalaJa, som du säger kontakta de som lagat den och fråga om råd som steg ett. Steg två är antagligen att få en lokal verkstad kolla på den, utesluta enkla fel och göra en felsökning inkl felkodsläsning. Var i landet finns bilen?
Kan ju vara allt från att bränslesystemet behöver luftas till mer allvarliga problem som gör att den inte startar.
Berätta gärna lite mer om vad det är för motor i bilen, vad som varit fel på den och hur den lagats.- FörfattareInlägg