Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Hur ser jordanslutning ut från batteri till motor och chassi? Prova med en startkabel mellan minuspol och motorblocket.
Lägg upp en video på youtube på motorn när den är igång och länka här i tråden.
Här är ett exempel på hur vevaxelhaveri låter:
- Det här svaret redigerades för 1 år, 4 månader sedan av .
Det är inte så att det inte går att fixa, men det är varken enkelt eller billigt tyvärr.
För att ge en bra inblick i vad som behöver göras kan man kolla in LR time’s reparation av en D4 med havererad motor, det är en serie med ett antal videor med hela processen. https://youtu.be/ysmRjeeAW9E
Bara att börja skruva 🙂Alltid svårt att uttala sig om värde, men en fingervisning kan ju vara denna D3 med havererad motor som nyligen såldes på auktion för 27500:- Den är visserligen äldre, men med lite färre mil.
https://www.klaravik.se/auktion/produkt/1495352-land-rover-discovery-iii-27-tdv6/Beklagar din situation!
Som du säkert märkt finns det ingen billig eller enkel lösning på ett motorhaveri i dessa bilar.
Hur är skicket på bilen i övrigt och hur långt har den gått? Har någon undersökt motorn och fastställt vad som hänt?
Var i landet befinner den sig?Om bilen är i normalskick kommer ett motorbyte kosta mer än bilen är värd, vilket gör det tveksamt ur ekonomisk synpunkt, då är det bättre att sälja den som den står och köpa en fungerande istället (om man tror sig ha bättre tur på nästa lott).
Vill man ha kvar bilen och är beredd att betala vad det kostar går det nog att hitta verkstäder som kan montera en utbytesmotor från LR med garanti.Kan du känna nåt glapp? Känn på båda framhjulen, vet av erfarenhet att det är lätt att misstänka ”fel” sida vid sådana missljud. Är drivaxeldamaskerna hela så fettet är kvar i dem så skulle jag ändå misstänka hjullager i första hand.
Det är samma tank, RQN500070 är det som gäller.
RQN000023 är ersatt av ovanstående artikelnummer.Nedre delen av rattstången är ju en klassiker på D3/D4, då knuten börjar kärva. Går att prova att smörja, men tids nog är det läge att byta.
https://www.advancedfactors.co.uk/lr071147-genuine-lr-lower-steering-column-shaft-for-left-hand-drive-only-1449633-p.aspFör att förklara 20-30tkr/år så kanske man kan se det så här
Du har en del planerat underhåll:
Första året byter du bromsar runt om, landar på kanske 10tkr (skivor, belägg, backar, ok, slangar osv)
Nästa år byter du länkarmar/bussningar, samma där 10tkr
Tredje året är det dags för underhåll av luftfjädringen, kompressor och något ventilblock eller bälg, 10-15tkr
Fjärde året, nya däck 10tkr
Femte året kamremsbyte, vattenpump och pumprem osv, 5-10tkr.
Sedan är det kanske dags att börja om med bromsar igen 🙂
Till det ett par tusen i service för oljor och filter varje år.Sedan kommer alltid oplanerade reparationer på en gammal bil t.ex. generator, startmotor, AC kondensor, hjullager, glödstift, drivaxel, styrväxel, spridare osv osv. Att sätta av 10tkr per år för det tror jag är rimligt i det långa loppet. Då har vi inte räknat in några större fel i drivlina eller elektronik.
Såklart kan man köra på en tight underhållsbudget och hoppas på det bästa, men risken är att det blir jobbigt en dag när allt rasar samtidigt.
Att byta hela elsystemet låter märkligt, däremot är det inte ovanligt att kablage skadas av nötning eller fukt, men det lagar man ju genom att byta det som är dåligt.
Det finns fantastiskt mycket information på nätet om de här bilarna, nästan allt som kan hända har någon annan redan råkat ut för och lagt upp en video om hur det fixas. Manualer och elscheman går att få tag på också. Delar finns till rimliga priser om man letar runt lite.
Men räkna med ca 20-30tkr/år i service och reparationer om du gör jobbet själv, mer om du anlitar verkstad. Blir det mindre ett år får du fondera till den dagen motorn eller automaten ger upp 🙂Hur långt är ett snöre…
Discovery 3 är ganska gamla nu, de nyaste är runt 15år, vilket givetvis innebär att delar blir slitna och prylar går sönder. Är du beredd på det och kan sköta underhåll och rep själv alternativt har en kunnig verkstad inom räckhåll så funkar det.
Jag köpte en D3 V8 2006 i höstas med 32000 mil, har nu rullat på ytterligare runt 1000mil. Har så här långt bytt bakbromsar, en bakvagnsbussning, rengjort spjällhuset samt såklart full service. Nästa jobb blir bromsrör bak. Vi har tidigare haft en en annan D3 och en D4 i mer än 10 år, så givetvis är vi nöjda. Svårt att hitta en mer praktisk bil.OK, att den gått varm var ny information. Var det pga att det saknades kylvätska eller någon annan anledning?
Vore jag dig skulle jag iaf börja med att kolla EGR kylarnaInget jag gjort så vet inte hur det enklast görs, om man kommer åt att klämma åt nån slang kanske för att hindra cirkulationen? Eller som du säger koppla förbi.
Man blir ju alltid lite misstänksam iom att du nyss grejat med en EGR, bytte du hela modulen inkl kylaren eller bara själva ventilen? Vore jag du skulle jag börja undersöka den sidan du meckat med.Kan du avgöra om det är oförbränd diesel eller vattenånga som orsakar röken? Är det diesel brukar det kännas på lukten och kan vara en spridare eller så.
EGR kylare kan läcka in kylvätska i grenröret som förångas och orsakar rök.
Blockpackning verkar ovanligt att ha problem med på dessa, leta enklare fel först.Har fått tag på ett kretskort nu och problemet är löst.
Tack Peter för att du hörde av dig!- FörfattareInlägg