Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Har också haft problem med anliggande färdbromsar bak, nya bromsok löste problemet.
Sen måste ju såklart glidpinnarna och beläggen röra sig lätt också.Försöker svara med länkar men forumet är inte intresserat av det. Kolla bakom väsnter framljus under huven, där sitter värmaren och borde vara en ”typskylt” synlig på den. Googla lite så ser du vad jag menar
Du fick ju en bra länk här ovan med massor av information om hur man kan göra egen felsökning på värmaren.
Att byta värmaren är ju ett tämligen enkelt jobb för vilken verkstad eller hemmamekare som helst och högst troligt kan du köpa en ny värmare billigare i UK
Om du kan tänka dig en begagnad finns flera på ebay: https://www.ebay.co.uk/itm/LAND-ROVER-DISCOVERY-4-3-0-TDV6-FUEL-BURNING-HEATER-AH22-70G308-AD/293023972009?hash=item443996faa9:g:ULsAAOSwnw9aQjBzKolla så att du får en likadan som sitter i din, de har monterats några olika webastomodeller genom åren.
Kul att så många vill komma och fira kalas med oss!
Om någon missat att anmäla, men vill komma är man givetvis välkommen ändå, det finns lite extra tårta.Kommer 5 personer
Topix kostar att använda om man vill ha information utöver instruktionsbok, bilen spec mm.
Men man kan begränsa till en specifik modell och under begränsad tid så är kostnaden överkomlig.Intressant med canbusreglering,, det eller att modifiera bilens egna fartbegränsing känns som rätt väg på dessa modernare bilar.
Är också intresserad av A-traktorbygge så du får gärna uppdatera här hur det går med ditt bygge!För D3 TDV6 automat:
Diffar 3,54:1
Automat 1’an 4.171:1
Lågväxel: 2,93:1Data finns i TOPIX (med en 1h access hittar du nog det du behöver och kan skriva ut relevanta sidor från LR’s officiella dokumentation):
https://topix.landrover.jlrext.com/topix/user/loginAnders, det fnns lite info på hemsidan: https://vps.slrk.se/teaser-sommarttraff-2020/
Ser intressant ut tycker jag!Alla slangar mellan turbo, laddluftkylare och insug hela? Ingen spricka i laddluftkylaren? (brukar synas olja där det är otätt)?
Jag tror också att motorn i 04’an är likadan, skulle någon detalj skilja så borde det gå att flytta över från din nuvarande motor.
Range rover 4.0 99-01 har också samma grundmotor, grenrör och lite annat skiljer dock.
Tyvärr är det inte ovanligt med just det problem du fått, så det finns inte drivor av dylika motorer i fungerande skick tyvärr. Ett alternativ är väl som sagt att få tag på en likadan, kanske en som blivit stående pga rostig ram och plocka ur motorn, men det kan ju ta lite tid innan ”rätt objekt” dyker upp.Jag fick även byta ett bakre ok till färdbromsen då det kärvade och gjorde att det blev varmgång och vibrationer. Kunde med IR termometer konstatera att det var oket och inte P bromsen som gick varm den gången.
Kommer också förbi Swedol imorgon, troligen #6000 också.
För axlarna och fördelningslådan är GL5 ok.
För R380 så är det väl MTF94 eller i nödfall ATF?Skulle rekommendera denna, bättre literpris: https://www.swedol.se/t65-75w-90-20-lof-620006.html
Passar lika bra i Defender som andra lastbilar 🙂Jag köpte nya genuine ”covers” på ebay och flyttade över innanmätet. Jag har iofs den nyare modellen av nyckel, men dessa verkar finnas också:
https://www.ebay.co.uk/itm/GENUINE-LAND-ROVER-DISCOVERY-4-KEY-FOB-CASE-REPAIR-LR052882/333267887366?epid=1465044246&hash=item4d98506506:g:NBYAAOSwLzxdLFTH- FörfattareInlägg