Forum › TEKNIK › Teknikspalten – Allmänt om teknik › Tips och råd!
- Detta ämne har 4 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-10-27 07:53 av .
- FörfattareInlägg
- 2016-10-18 kl. 21:02 #14570
[Originally posted by Krister Nilsson]
Hej! Funderar på att ta steget upp till en disco 2:a, från freelander 1:a.. Vad säger ni? Vad ska jag se upp med. Diesel eller bensin? Tacksam för lite tips.[emoji1]
Skickat från min iPad med Tapatalk
2016-10-19 kl. 06:25 #14571[Originally posted by #2256-ANDERS]
Finns mängder med info här på forumet. Sök!
2016-10-27 kl. 06:24 #14572[Originally posted by Krister Nilsson]
Har hittat en Disco 2: a på blocket. 26k mil. Ser schysst ut. De begär 50′ kr. Enligt annonsören välvårdad och i bra skick.. Är detta ren galenskap att ge sig på en sådan? Tacksam för råd!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
2016-10-27 kl. 07:48 #14573[Originally posted by Edfors]
Bero på skick och service historik kan det vara rätt.
2016-10-27 kl. 07:53 #14574[Originally posted by Klappmarkarn]
Har kört D2 snart ett år, och snart 2000 mil. Köpte också ett "välvårdat" exemplar. Säljaren räknade upp massor av saker som gjorts, jag minns inte ens hälften men mycket var det. Med följde kvitton på tre reparationer under föregående år. Summa ca 40′ vilket även var vad jag betalade för bilen. -99 TD5 manuell med 20′ mil på mätaren.
Det första jag fick göra var att byta kylaren som läckte och renovera startmotorn som klickade. Säljaren hade nyss bytt batteri så antagligen trodde denne att startproblemen berott på att bilen ofta körts korta sträckor så att batteriet inte hunnit laddas upp under färden. Så här i efterhand tror jag säljaren helt enkelt kände att "Nu får det vara nog!" när det började försvinna glykol.
Haverier sen dess:
– Luftskruven till övre kylarslangen gick sönder. Antagligen beroende på att det luftats och fyllts på glykol ofta på slutet. Fullösning med ett inskarvat rör med en fastlödd luftskruv.
– Generatorn gav upp. Egentligen lagret i vacuumpumpen som skar men den driver ju generatorn… Helt otroligt skedde detta ca 400 meter hemifrån på väg till jobbet så det var bara att vända och ta reservbilen. Ny OEM tillsammans med oljeledningar, spännhjul och rem. ca 3000:- har jag för mig. Bara generatorn vill Mekonomen ha över 7000 för en utbytes.
– Dubbelknuten i främre kardanaxeln. 10 mil hemifrån men jag tog mig hem. Bytte alla knutkors, stödlagret och gummidamasken. Inte dyrt men lite pyssligt att få isär och ihop. Kräver nog nästan att man har tillgång till en press. Jag har spärrbar mittdiff så jag kunde köra som vanligt utan kardanen medan jag väntade på delar.
– Kärvande bromsok bak. Följdfel; Förstörd bromsskiva. Bytte båda oken, okhållare, skivor, klossar och bromsslangar +2". Drygt 3000 gick kalaset på för OEM-delar utom slangarna då som är eftermarknadsdelar av erkänd kvalitet.
– Stötdämpare fram. Totalt slut upptäckte jag när höjningsfjädrarna skulle på plats.
– Ljusautomatiken gav upp vilket gjorde att jag inte kunde stänga av lyset. Löstes med sidavbitare och nu får jag slå på lyset själv.
– Bytt spridarkablaget. Inga problem, men olja i kontakterna så det var nog bara en tidsfråga. Nya packningar = färre oljeläckage. Märkligt att bilden nyss varit in på verkstad och bytt spridartätningar men att man inte fixat vare sig läckaget eller spridarkablaget när man ändå höll på. Inte dyra delar direkt i förhållande till vad resten kostade.
– Bytt alla oljor. Verkligen behövligt. Det såg inte vackert ut i lådor och axlar.
Ej fixat ännu:
– Främre ACE-cylindern läcker. Ska beställa alla bussningar för det är rejält glapp här också. Hela krängningshämmaren kan ruckas i sin infästning med handkraft.
– Tankmätaren spökar ibland så jag kommer att byta bränslepump.
Har även plockat ner tråget för att kolla bulten till oljepumpen, den var ok och antagligen redan bytt i samband med en motorrenovering. Tyvärr så jag att motorn inte alls var så ren invändigt som alla säger att TD5:an brukar vara. Antingen har man slarvat med oljebyten eller så är det just många korta körningar som spelar in. Bytte trågpackningen men tyvärr läcker det fortfarande så jag kommer att plocka ner det igen. Nån gång.
Summering?
Jag är helnöjd med bilen. Den går fint efter vägen, man sitter högt och har bra sikt. BMW-förare håller lite mer avstånd i stadstrafik än när man kör småbil. Man får dra tunga släp och det är en duglig bil på vägar där de flesta bilar inte skulle ha en chans att ta sig fram.
Jag bestämde mig direkt att den här bilen ska jag ha kvar så jag har gjort en del förebyggande saker och när jag lagat en trasig del har jag oftast bytt andra delar som ändå ska loss när man skruvar. Beställer oftast nya skruvar och muttrar så när jag sätter ihop det igen är det bara nya delar.
Ska man äga en D2 är min erfarenhet att det ställer några krav på ägaren:
– Man ska kunna skruva själv. Annars blir det dyrt.
– Man ska kunna beställa delar från England. Annars blir det dyrt.
– Man behöver en extra bil de gånger Discoveryn står i depå.Det är vad jag kommer på just nu.
Lycka till.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.