Temperaturbrytare och förgasarvärmare?

Forum TEKNIK Serie I, II & III Serie IIA (1961-1970) Temperaturbrytare och förgasarvärmare?

  • Detta ämne har 7 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2022-05-03 15:51 av .
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101563
    Mats Abelson
    Moderator

      Jag drar ny el i brandbilen (109 1965). Den nya härvan är utrustad med kablar till det som är numrerat 33 och 34 i schemat: termostatbrytaren och – mystiskt – en förgasarvärmare. Upp till höger på fotot försvinner de kablar som ska ned till generatorn (25).
      Här kommer ljusgrön/röd till termostaten. Fråga 1: Var sitter denna termostat?
      Här kommer en grövre (14/10) ljusgrön kabel som ska till förgasarvärmaren. Denna är tillbehör. Fråga 2: Är det någon därute som har en förgasarvärmare monterad? Var sitter den – på förgasarfoten?
      Den tredje kabeln är grön/gul och den har jag inte klurat ut än. Oljetrycksgivarens kabel är grön/gul, men den viker av betydligt tidigare. Fråga 3: Vad är den där grön/gula kabeln för något? På den gamla härvan var den klippt.

      [attachment file=101564]

      [attachment file=101565]

      • Detta ämne redigerades för 2 år, 1 månad sedan av .
      • Detta ämne redigerades för 2 år, 1 månad sedan av .
      #101600
      Jim Phillips
      Deltagare

        Jag har inte tittade på ritning, men kan det vara till manuell choke varningslampa
        med termo bryta på bensinmotor som varna med varm motor?

        JimP 126

        • Det här svaret redigerades för 2 år, 1 månad sedan av .
        #101649
        Mats Abelson
        Moderator

          Absolut är det så. lampan tänds när motorn är varm och jag ska öppna choken. Frågan är var termostat och givare sitter på motorn.

          Kan det vara den vanliga temp-givaren som sitter vid termostathuset?

          [attachment file=101650]

          #101719
          Jim Phillips
          Deltagare

            Vilken motor finns i bilen?
            Tidig motor hade en termo bryta på bak end av topplock, senare motor hade en termo brytare i topplock vid termostathuset andra sida från din bild.
            JimP 126

            #101805
            Mats Abelson
            Moderator

              Motorn är 2,25L bensin. Bilen är Suffix B. Jag tror motorn ska räknas som en senare modell då oljefiltret är den korta typen och man bytte tydligen ”mid 1960’s” – vad gäller då för en årsmodell 1965?
              Under termostathuset sitter en gängad anslutning för temperaturgivaren, men den ska passa en gammal typ av kapilläranslutning, inte kabel.

              • Det här svaret redigerades för 2 år, 1 månad sedan av .
              #101815
              Jim Phillips
              Deltagare

                Hej Mats, din först bild av termostathus så ut at vara från en nyare motor med en elektrisk temp mätare.
                Den andre bild så ut att vara från en tidigare motor med en mekanisk temp mätare med ett kapillärt rör.
                Är det samma motor ?
                Choke tempbrytare kan finnas på topplock, andra brytare på Bowden kabel, (del 24)

                #101816
                Jim Phillips
                Deltagare

                  Hej Mats, din först bild av termostathus så ut at vara från en nyare motor med en elektrisk temp mätare.
                  Den andre bild så ut att vara från en tidigare motor med en mekanisk temp mätare med ett kapillärt rör.
                  Är det samma motor ?
                  Choke tempbrytare kan finnas på topplock, andra brytare på Bowden kabel, (del 24)

                  [attachment file=101817]

                  #101953
                  Mats Abelson
                  Moderator

                    Tack för svar. Alla tre bilder i inlägg #101805 är från brandbilens motor. Min motor är suffix B, men av en senare modell då den har det korta oljefiltret. Cylindertoppen ser inte ut som i din sprängskiss. Min motor ser du i bild 1 (dvs utan ”the otter switch”). På min andra motor, från en LTW S3, har cylindertoppen en gjutning där temp-kontakten skulle kunna sitta (bild 2).

                    Däremot (vilket syns i bild 1) kommer det ett kapillärrör till vänster om motorn. Nu är jag duktigt förvirrad.

                    Slutsatsen torde bli att jag ska koppla choke-vajer utan varningslampa, då jag vare sig har ”otter switch” eller en elektrisk kontakt på choken. Eller så skaffar jag en universal choke-vajer med elektrisk kontakt och kopplar varningslampa som tänds när choken stängs.

                    [attachment file=101954]

                    [attachment file=”101955″]

                    • Det här svaret redigerades för 2 år, 1 månad sedan av .
                    • Det här svaret redigerades för 2 år, 1 månad sedan av .
                    • Det här svaret redigerades för 2 år, 1 månad sedan av .
                    • Det här svaret redigerades för 2 år, 1 månad sedan av .
                  Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.