Forum › MEDLEM › Våra Land Rovers › RRC 1986, "Den blå"
- Detta ämne har 40 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-04-18 20:23 av .
- FörfattareInlägg
- 2013-04-11 kl. 20:05 #17167
[Originally posted by maigaard]
Det blev inte till så mycket förre helgen, vädret var ju faktisk tillräckligt bra till att vara ute ! Men under ett par kvällar i veckan kunne jag förtsätta lite igen.
Fick in en balk bakom baksätet, locket till lastutrummet skal vila på den med 3 stk gångjärn hade jag tänkt mig. Lyckades också få plats med reservhjulet, det sittar med 2 stk spännband i lastöglarne bak och en bult i det originale reservhjuls-fästet. Fick släppa ut lite luft för att få på plats med hjulet…men med kompressor i bilen går det nog bra För att inte hjulet skal pressa på bältes-rullan blev det till en liten skyddsbåga där också.
Dessutom hann jag göra en tillfällig förstärkning av karossen över baksätet. Det blev en balk från en gammal Thule lasthållare, gummiklädd och galvad och nästan rätt längd från början Kommer att sätte lite skyddsplast på den, så får den sitta där tills jag hittar på en mera permanent lösning med roll-cage.
Locket till lastutrummet är också beställd, det bliver en skiva durkplåt(alu) som jag skal hämta imorgon, en kompis hjälper till att klippa till den i rätt störlek.Jag gillar 2-dörrars "hard-top" lösningen i förre inlägget också
/Peter
2013-04-25 kl. 18:57 #17168[Originally posted by maigaard]
Fick tid med ett par timmar i verkstan efter jobb idag. Har funderad ett tag på hur jag skulle göra med det 2-delade locket till flaket. Förutom att dom ju skal vara öppningsbara vill jag också att dom skal gå lyfta bort på ett enkelt sätt. Gångjärn från ett gammalt fönster verkar fungera. Blev nästan klar med höger sidan idag, saknas bara lås/fäste mot bakuckan. Tänker att dom skal bliva svarta sen. Hur målar man bäst durkplat, måste det grundas med någon alu-primer ? Pensla direkt på med svart hammerite ?
/Peter
2013-05-22 kl. 17:22 #17169[Originally posted by maigaard]
Nu är han besiktigad Jag förstår inte riktigt hur dom tänker på besiktningen, men så här gick det till :
Som jag skrev längre ner i tråden ringde jag för några veckor sedan och pratede med en teknisk ansvarig på "Besikta" som det heter numera. Han sa att det skal inte vara något problem att modifiera karossen på en lätt lastbil av den årsmodellen med ram, ingen SFRO intyg behövs. Dispansen för pass i baksätet kommer också att vara kvar. Så jag beställde tid till vanlig reg-besiktning.
På reg-besiktningen var det först en, sen två och till sist 3 gubbar som tittade på bilen. Sen försvann dom i 20 min och kom tillbake och sa att dispansen till att ha passagerer i baksätet försvinner om dom skulle regga om bilen. Men att det för övrigen inte skulle vara något problem att bara köra kontrolbesiktiga den, ingen kommer att säga nåt då den är lätt lastbil reggad Så i stället för att ta diskussion med dom på plats (dom var 3 mot 1) om att deras tekniska avdelning är av en annan uppfattning angående dispanser körte jag och kontrolbesiktigade den direkt. Och den gick genom med blankt papper.
Om 3 år när den är skattebefriad skal jag köra och regga om den till personbil, då borde dom ju i alla fall kunne acceptera baksätet. Det är väl bäst om det bliver "rätt" kaross i systemet också.
/Peter
2013-05-22 kl. 19:28 #17170[Originally posted by Edfors]
Ser bra ut, blir en härlig cabriolet
Ja för att måla aluminiumen bör du använda en etsande grundfärg, finns hos de som säljer billacker.
2016-04-04 kl. 21:14 #17171[Originally posted by maigaard]
Tiden går, och Den Blå har blivit veteran Han trillade ner lite på projekt-prioriteringslistan här hemma, men nu börjar det hända sakar igen. Under vinteren har det bl.a. kommit till skyddsbur och C-stolpen har försvunnit. Med anledning av nybliven veteranstatus körte jag och försökte kontrollbesikta med buret, men det gick inte. Fick pengerna tillbaka och blev ombett att fixa en teknisk utvardering via SFRO, och sen regbesiktning. Innan har jag kontrollbesiktat ett par gångar utan taket, men också utan bur, och det var OK. Dom pratade om någon regeländring 2013 angående rambyggde bilar och att det inte är så flexibelt längre. Vet inte vad det kan vara för regeländring ?
Den tekniska utvarderingen och rapport från SFRO är klar sen förre veckan, nu saknas bara regbesiktningen. Enligt SFRO räcker det att ändra karosstyp till öppen kaross och skriva in buret. Vi får se vad som händer. Uppdaterade bilder nedan, det är fortfarande lite jobb kvar med burstoppningen och ett kanvastak./Peter
2016-04-05 kl. 03:30 #17172[Originally posted by kinle]
Ser bra ut, trevlig läsning så här på morgonen
2016-04-05 kl. 05:32 #17173[Originally posted by Anders D]
När vädret är lite grått ute och det är småkyligt så här i början av våren blir man glad och varm av en öppen RR
Hoppas att vi ses snart Peter på en träff2016-04-15 kl. 12:38 #17174[Originally posted by maigaard]
Jag var och reg- och kontrollbesiktade idag, allt gick bra. Firade med att anmäla ekipaget till sommarträffan
Fick dock övergå till plan B under veckan och plocka bort baksätet. Även om SFRO menade att det skulle gå bra att ha baksätesdispansen (T20E) kvar, så tyckte beskitningsingenjören efter många om och men inte det. Det skal möjligen gå att göra en lösning med baksäte, men då måste man regga om till personbil och hitta 3-punktsinfästningar för bälten till baksätet. Och buret skal då skydda alla passagerer. Dvs bur hela vägen, och det kommer bli lite konstigt på en öppen bil tycker jag. Dom sista siffra i ramnummeret var borte, så jag stansade in nytt nummer under det gamla också.
Detta ändrades i pappren idag :
T20E togs bort
T16E laddes till (ny instansning av ramnummer under det gamla)
Ny tjänstvikt 2095kg (var 2120 innan)
Ny däckdimension 235/85-16 (varför han behövde ändra detta vet jag inte, men det är ju inget som stör)
Winchen laddes till (efter 10 år på bilen…)
Buret laddes till
Karosstyp ändrades till öppen karossRegbesiktningen gick på 2250kr totalt, inkl vägning. SFRO ville ha 1200kr för den tekniska utredningen (ändrad fordon) av buret och karossändringen.
Bilder från idag nedan. Lastgallret är från en cheva van, anpassad till min bil. Vet inte riktigt om jag låter gallret vara i full höjd eller evt sänker det något. We shall see…
/Peter
2016-04-15 kl. 16:15 #17175[Originally posted by Mad/Max!]
Tjenare Peter!
Snyggt jobbat!
Vilken bilprovning blev det?Förresten,
Var det inte kallt om öronen???Mvh, Mad/Max!
2016-04-15 kl. 17:00 #17176[Originally posted by maigaard]
Hej Max,
Det var Carspect Fosie. Dom känner bilen, jag har besiktad där ett antal gångar innnan. Satt i väntrummet och värmade mig på en kopp kaffe då det kom in en motorcyklist som såg helt sönderfrusen ut. Det är alltid nån som har det värre än en själv
Note to self : Jag bör koppla in värmen igen. Den har varit frånkopplad ett tag, det läcker nånstans…
/Peter
2016-04-18 kl. 20:23 #17177[Originally posted by kinle]
Ser fram emot att få se den live
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.