Risk för fastrostade kolvringar

Forum TEKNIK Teknikspalten – Allmänt om teknik Risk för fastrostade kolvringar

  • Detta ämne har 2 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-03-20 11:30 av .
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14860
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by Mats A]

      Jag har en Disco med Td5 som stått ute sedan i höstas pga ett turboras. Jag har väntat ut vintern innan det blir byte av sumppackning mm.

      Men innan jag flyttar den vill jag försäkra mig om att den oljelösa motorn inte tagit skada. Jag är mest bekymrad att kannringarna sitter fast. En vanlig bensinmotor hade jag lossat stiften på och slagit en skvätt diesel i varje cylinder.

      Men hur gör jag med Td5:an?

      Tips, någon? Tack.

      #14861
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by Edfors]

        Har motorn stått öppen med tomt grenrör eller utan sump monterad så finns såklart risk att fukt har kommit in och rost hittat något fäste. Men har sumpen suttit kvar och du stoppat en plastpåse eller nåt annat lämpligt i grenröret för att skydda så borde den klarat sig bra även utan olja.

        Du kan vrida på vevaxeln för att manuellt känna efter om något sitter fast, görs lämpligen där skruven på veven kommer ut i framkant på TVD kopplingen, har för mig det är en 24 mm hylsa som passar där.

        #14862
        SLRK Forum
        Administratör

          [Originally posted by Mats A]

          Jag är mest bekymrad för kondens. Både grenrör och sump är på plats. Men visst jag ska gunga veven lite. Återkommer med besked.

        Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.