Forum › MEDLEM › Våra Land Rovers › Range Rover L322 Vogue V8
- Detta ämne har 42 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2015-09-07 19:15 av .
- FörfattareInlägg
- 2015-03-07 kl. 14:56 #17513
[Originally posted by Jaaacob]
Angående ditt HEVAC-probelm: Idag har jag bytt fläkt… jag har fortfarande samma problem, har tre steg fläkt, 1-2-3- resten av duttarna ökar fläkten inte något i hastighet. Så jag börjar undra om den nya FSR:en är kass.
Likt ditt..?
2015-03-07 kl. 15:10 #17514[Originally posted by Starberg]
Okej hur svårt va det att byta fläkten då? På min så funkar fläkten och alla hastigheter fint men däremot så beter han sig fortfarande konstigt när man startar bilen när den har stått över natten. Jag har nyligen bytt min fsr för andra gången utan framgång så det måste vara något annat…
2015-03-07 kl. 20:53 #17515[Originally posted by Jaaacob]
Relativt lätt att plocka ner, jobbigt att få ut och få in den nya fläkten, det är precis att det faktiskt går och då får man ta en hel del plast också.
Jag börjar fundera på om det är så illa att det är HEVAC panelen som är trasig. :/
2015-03-10 kl. 11:05 #17516[Originally posted by Jaaacob]
Det var fsr så att köpa av rätt kvalité spelar roll, konstaterat.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
2015-03-10 kl. 12:34 #17517[Originally posted by Starberg]
Hmm okej kanske skulle ge sig på ett tredje (!) FSR byte då… Vart köpte du din som fungerade Jacob?
2015-03-10 kl. 19:07 #17518[Originally posted by Jaaacob]
Ja jag ska väl inte säga att det kanske är det bästa alternativet men ebay, snabb leverans. "SmartSense™ Heater/Blower Motor Fan Resistor for Range Rover L322 MK3 JGO000021"
Såg likadan ungefär likadan ut som den förra men denna har mer plastfyllning på baksidan i bilden.
2015-03-10 kl. 19:23 #17519[Originally posted by Starberg]
Hmm var precis en sån jag beställde sist och det hjälpte inte att byta den tyvärr. Vad kan det va, får inga felkoder från all comms verktyget. Blir till att gräva lite djupare i detta känner jag…
2015-03-10 kl. 21:22 #17520[Originally posted by Jaaacob]
Vad jag förstår så går alla budgetmodeller går sönder redan några dagar efter ny eller månader- till år efter ny. Det man kan göra är att köpa en budget för 300kr (som jag kände för nu) vilket funkar ett tag. Eller så kan man köpa en bosch som är välsnickrad som i större utsträckning håller. Eller så kan man ge sig på det folk gjort här, vilket verkar fungera:
http://www.bimmerfest.com/forums/showth … p?t=309399Jag pillade lite lätt på min men tröttnade rätt fort och beställde en ny billig som sagt.
2015-03-10 kl. 21:42 #17521[Originally posted by Starberg]
Ja det kanske är något man skulle kunna prova.. Annars borde väl en orginal fsr till en bmw x5 funka tycker man!
2015-03-10 kl. 21:55 #17522[Originally posted by Jaaacob]
Starberg skrev:Ja det kanske är något man skulle kunna prova.. Annars borde väl en orginal fsr till en bmw x5 funka tycker man!Ja e53an är ju samma skrot och korn, liksom e39, är den en tysktillverkad och inte en kinatillverkad så. Vad jag förstår så är det lödningen som är bättre i tyska varianten. (bosch säljer tyska till märkesbilarna och kina till andrahands marknaden).
2015-03-11 kl. 09:01 #17523[Originally posted by hill]
schmiedemann.se i kungsbacka har fsr som fungerar bra, väldigt många delar passar mellan BMW och L 322 dock inte luftfjädringssensorer.
2015-03-11 kl. 09:29 #17524[Originally posted by Starberg]
Ja Morgan jag va inne på deras hemsida igår och såg det så kommer nog beställa en därifrån och prova!
2015-09-07 kl. 19:15 #17525[Originally posted by Starberg]
Ny har jag ägt min L322 i ganska exakt 1 år så här kommer lite nya uppdateringar.
* Min glappande klimatanläggning visade sig vara en dålig FSR (icke original), efter byte till en ny original så funkar den nu perfekt!
* Har även lagat teleskåpfunktionen för rattinställningen, visade sig vara elmotorn som lossnat från sitt fäste och låg lös och dinglade nere vid fotpedalerna.
* Bytt olja och filter i motorn, körde på Castol Edge 5w-40
* Bytt olja i diffar fram och bak så nu mera är alla vätskor bytta.
* Bytt RANGE ROVER texten fram och bak till titanium silver samt bytt till supercharged Land Rover emblem fram och bak.
* Slipat och lackat om bakre ljuddämparen
* Bytt kylare, drivremmar, vattenpump, kylarslangar
* Bytt termostat till en 80 graders för att slippa för högt tryck och exploderande kylarslangar i framtiden. Har även noterat lugnare gång i motorn och lägre förbrukning, rekommenderas om man har M62 motorn!
Att göra närmsta tiden:
-Rostskydda hjulhus och sätta dit gummilister
-Måla och fräscha upp dragpaketet
-Rostskydda trösklar och dinitrol-spraya
-Laga pixelfel i instrumentpanel
-Byta PCV ventil och göra rent oljeseparatorn
-Byta ut strålkastareglas
-Montera mudflaps fram och bak
-Laga backspeglar som inte vill vika in sig….the list goes on…
Lite bilder:
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.