Forum › MEDLEM › Våra Land Rovers › Min första bil, Range Rover L322 -02
- Detta ämne har 34 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2015-11-08 19:26 av .
- FörfattareInlägg
- 2015-10-03 kl. 14:46 #17453
[Originally posted by Palle]
Har du någon aning om varför det är tomt ?
#3650 Palle
2015-10-03 kl. 15:17 #17454[Originally posted by T.R]
Palle skrev:Har du någon aning om varför det är tomt ?#3650 Palle
Nej, det har inte hänt något. Bilen har mest stått sedan jag köpte den. Får ingen varning på instrumentpanelen, vilket jag borde få? Körde bilen en stund förut idag efter jag bytt batteriet och den gick ej upp (högt ) i temp.
Fylla på med vatten och leta läckor?
2015-10-03 kl. 15:33 #17455[Originally posted by Starberg]
Börja med att fylla på, om du kollar uppe på expansionkärlet så är där en bild som visar hur nivån ska vara. Fyll inte på bara vatten utan häll i glykol med (röd är det oftast men kolla för säkerhets skull). Kan läcka från i princip allt på detta kylsystemet men vanligast är kylaren, expansionskärlet eller några kylarslangar som går bakom motorn.
2015-10-03 kl. 23:18 #17456[Originally posted by DiscoKaj]
Dum fråga kanske. Men är det silikonslangar på dessa motorer eller är det EPDM-gummi?
Nyfiken mest då jag just lärt mig att silikonslang kan läcka rakt igenom materialet. Det typ diffunderar rakt igenom.2015-10-04 kl. 14:01 #17457[Originally posted by T.R]
Köpte färdigblandad, gick i nästan en liter. Vet inte när det är påfyllt senast så det är väl bara att hoppas på det bästa.
2015-10-04 kl. 14:49 #17458[Originally posted by Palle]
Bara att hålla koll på nivån för att få en uppfattning om omfattningen på ev läckage. Kolla även anslutningar och så efter fukt b
#3650 Palle
2015-10-08 kl. 12:54 #17459[Originally posted by T.R]
Inget läckage i kylsystemet än, nivån är stabil. Tre saker som jag märkt inte fungerar är dock: rattvärmen, 12v uttaget fram och stolsvärmen i förarstolen. Alla andra stolar fungerar ju självklart, men inte där jag sitter. Knappen lyser i 2-3 sekunder och slocknar sedan. Försöker jag trycka på stolsvärmen igen så lyser knappen till, men betydligt kortare än första gången. Typ som att bilen funderar på saken första gången och har bestämt sig att det inte fungerar till andra..
Några typiska grejer man bör leta efter?
Ok, jag är inte ensam om problemet.. http://forum.landrovernet.com/showthread.php/175001-Faulty-Heated-Front-Seat tror jag låter det vara, rumpan får vara kall i vinter..
2015-10-08 kl. 13:53 #17460[Originally posted by Edfors]
Borde likna D3 i sin konstruktion av stolsvärme. byte-av-stolsvarmedyna-pa-discovery-3-t7323.html
2015-10-09 kl. 03:51 #17461[Originally posted by T.R]
Alltså, jag känner mig dum nu men.. Vredet med blåa och röda markeringar, vilket verkar vara kallt respektive varmt.. Vad är det till för? Bilen har ju ac/acc, förstår inte meningen med det.. Förutom att ac’n blir mer svårinställd? (det som sitter under låsknappen för dörrarna)
2015-10-09 kl. 04:18 #17462[Originally posted by Starberg]
Det låter dig ställa temperaturen från det spjället oberoende vad ac:n är ställd på. Alla bmw från samma årsmodell har det med.
2015-10-09 kl. 12:50 #17463[Originally posted by T.R]
Men.. Varför?
2015-10-11 kl. 10:43 #17464[Originally posted by T.R]
Ok, har nog gjort bort mig.
Åkte och jagade igår kväll. Ställde fjädringen i "off road" läget och backade upp vid sidan av vägen så att fronten pekade mot vägen. Packade ihop och började smyga mot åteln, efter jag kommit hundra meter hör jag billarmet och får ta mig tillbaka. Hade glömt den i off road läge och larmet hade nog startats när luftfjädringen började gå ner. Parkerade om på en mer plan yta i vad jag trodde var normalt läge och gick ut och jagade.
Körde hem och tänkte inte något på saken. Idag på morgonen ser jag att bilen står helt skumt, den är typ sänkt fram och maxhöjd bak. Har testat att starta och höja, men då händer inget alls förutom att displayen varnar för max 50km/h i offroad läget. Har testat fram och tillbaka men det gör ingen skillnad.
Har nu lämnat bilen utan minus i hopp om att air suspension kalibreringen man får göra vid start ska lösa saken, tyvärr tror jag inte det. Det verkar som att jag har lyckats kalibrera om fjädringen (med tanke på att jag inte får upp något felmeddelande?) och då är enda valet att åka till märkesverkstad så att dom får kalibrera den rätt? Säkert svindyrt.. Usch
2015-10-11 kl. 13:38 #17465[Originally posted by T.R]
Ok.. Läcker luft höger fram. Hörs och känns. :/ ny luftbälg? Kan en amatör byta själv? Måste man byta båda eller bör man?
Länkar uppskattas.. Tack på förhand!
2015-10-11 kl. 18:04 #17466[Originally posted by hill]
Kompletta fjäderben kan alla byta själva, bälgarna är lite jävligare att byta men det går, kolla vad jag skrivit om min L322 a så hittar du ett företag i Tyskland som säljer till bra priser.
Ska du kalibrera så krävs ett diagnosinstrument, har själv RSW Solution system vilket fungerar väldigt bra och till ett
bra pris.2015-10-11 kl. 18:23 #17467[Originally posted by hill]
Hittade firman i Tyskland Miessler Automotive GmbH & Co.KG
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.