Forum › MEDLEM › Våra Land Rovers › LR Discovery 2 Td5 HSE -03 "Tip Tap Toe"
- Detta ämne har 65 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-07-13 22:24 av .
- FörfattareInlägg
- 2012-11-22 kl. 15:32 #17118
[Originally posted by Janne]
Dieselbakterier är ett lättlöst problem, bara tillsätta medel ur t.ex Redlines sortiment. Ruskigt effektiv även när man redan har det.
2015-08-25 kl. 11:48 #17119[Originally posted by Pellson]
..och såhär tre år senare, nästan, har TTT återgått till att vara förstabil, åtminstone i den meningen att hon är preferred means of transport vid långresor efter att jag bytt jobb och återlämnat D4:an. Visserligen erbjöd nya jobbet något motsvarande, men vi valde att minska kostnaderna och SWMBO köpte istället en FL1:a som parhäst till TTT.
I processen pågår lite uppstädning – hon har fått "ny" baklucka från skroten, nya bakljus och lite allmän teknisk såväl som estetisk shape-up för att markera den återvunna statusen – och för att belönas för det förvånansvärt billiga ägandet! Det har varit jämförelsevis mycket lite problem med TTT under åren, och de problem som varit har generellt varit både lätta och billiga att fixa till.
Sedan senast har hon också vidareutbildats till jaktbil, vid sidan av sina ordinarie åtaganden. Det har både satts ut och hämtats jägare lite här och var i terränglådan och t.o.m hämtats byte på skottplatsen vid några tillfällen – oftast till jaktlagets sanlade förvåning över framkomligheten med kärra på släp.
Fortfarande ser hon dock hyfsad ut även om några småkomponenter framförallt i inredningen är under utbyte pga slitage, och hon är fortfarande ungarnas favoritbil – det är ständigt krig om de bakersta sittplatserna – något vi vuxna uppskattar. Längre avstånd till störkälla = mindre störupplevelse..
Allt funkar också fortfarande och kontrasterna från erfarenheten av D4 är visserligen högst påtagliga när det kommer till kupeljud men i övrigt finner vi nog att vi trivs bättre med D2. Vi sitter bättre både fram och bak, kupen upplevs rymligare i så motto att vi, om läget så kräver, under gång kan förflytta oss enkelt från passagerarsätet fram till baksätet för uppfostringsinsats. Det är också lägre kant inifrån tll underkant glas, vilket alla uppskattar. Och det talar ju inte för byte till nya Discovery Sport, direkt..
Så vi rullar vidare, sannolikt så länge det är ekonomiskt försvarbart med rimligt underhåll. Några större reparationer/investeringar är redan i budget, såsom nya däck och kylarbyte. I övrigt får vi se vilka behov som uppstår på en annars påtagligt ägandemässigt billig och bra bil.
2015-08-25 kl. 12:02 #17120[Originally posted by KMN]
Pellson skrev:… i så motto att vi, om läget så kräver, under gång kan förflytta oss enkelt från passagerarsätet fram till baksätet för uppfostringsinsats.En i sanning imponerande manöver! Vi har visserligen en bakåtvänd barnstol mitt i baksätet, men även utan den hade vi nog inte ”enkelt” kunnat göra den förflyttningen under gång.
Men störs du/ni inte av det trånga insteget bak? Att dörrarna där är så smala? När man nu jämför med D4:an.
2015-08-25 kl. 16:17 #17121[Originally posted by Pellson]
KMN skrev:Pellson skrev:… i så motto att vi, om läget så kräver, under gång kan förflytta oss enkelt från passagerarsätet fram till baksätet för uppfostringsinsats.En i sanning imponerande manöver! Vi har visserligen en bakåtvänd barnstol mitt i baksätet, men även utan den hade vi nog inte ”enkelt” kunnat göra den förflyttningen under gång.
Men störs du/ni inte av det trånga insteget bak? Att dörrarna där är så smala? När man nu jämför med D4:an.
Nej, inte farligt. Visst var insteget rymligare i D4:an, men jag tycker inte att det är så besvärligt i D2:an heller.
Vår bakåtvända bakstol sitter bakom passagerarsätet, alltså t h i bilen. Det innebär att den som sitt fram enkelt kan resa sig, vända tre kvarts varv mot mitten/bakåt och sedan ta ett kliv över cubbyboxen direkt till baksätet. Funkar även för mig som är exakt 6 fot lång.
2016-07-03 kl. 14:28 #17122[Originally posted by Pellson]
Så, efter styva sex år i familjen är stunden att gå skilda vägar inne. >>Defenderäventyret<< visade sig ju vara mer familjekompatibelt än vi först trott och de ytterligare två sittplatserna som kom med Defendern har även de visat sig minst sagt bra att ha. Följaktligen har frågan stötts och blötts en del, och så småningom har beslutet mognat fram – det är inte realistiskt att på lång sikt betala dieselskatt på de här nivåerna för två bilar när de står så nara varandra i användningsområde. Och i trion Freelander 1 – Discovery 2 – Defender hamnar Discon mitt emellan utan att egentligen tillföra något man inte får via någon av de två andra.
En annan fördel med den här övningen har ju också varit att vi kommit till insikt om att en D3/4 inte är i behovsfönstret för stunden av exakt samma skäl – den ger inget som vi inte får av någon av de båda andra. Däremot skulle man kanske, någon gång, och bara för skojs skull ha en RRS S/C..
Dock begick jag misstaget att diskutera saken inom höravstånd från Discon – som prompt svarade med att utveckla ett surt elfel. Efter em månads sporadiskt jagande och mätande har jag kommit fram till att det antingen är BCU:n eller IDM:en som jävlas. Båda komponenterna ser friska ut, både in- och utvändigt, och bilen funkar felfritt när den körs men ibland stänger den inte av maskin omedelbart på tändingen och så kan den så och blinka oförklarligt med diverse ljus och larm, både internt och externt.
Eftersom det ekonomiska värdet på en D2:a inte motiverar excesser i stil med att byta dessa enheter på prov, i vilket fall inte om man inte avser behåklla bilen efter väl utfört värv, får den nu gå till salu som objekt eller skrotas. Tråkigt, för som sagt, den fungerar ypperligt på alla vis när man kör den och den har varit påtagligt billig och bra. Inte minst sedan vi läste ut och nollade några gamla felkoder i ECU:n för ett par år sedan. Nåjo – i bästa fall vill nån låta den leva vidare och annars får jag väl sälja det som går att sälja separat innan resten går till återvinning. Separat säljestråd kommer...och LR-äventyret fortsätter med Defender, för stunden..
2016-07-13 kl. 22:24 #17123[Originally posted by Pellson]
…och så var hon övertagen av ny, kärleksfull husse. Blir trevligt att följa hennes vidare öden och äventyr där.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.