Forum › MEDLEM › Våra Land Rovers › LR Discovery 2 Td5 HSE -03 "Tip Tap Toe"
- Detta ämne har 65 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-07-13 22:24 av .
- FörfattareInlägg
- 2010-04-08 kl. 15:57 #17073
[Originally posted by boostofta]
Nja, något bra mät uttag finns väl inte, vi tog de snabbkopplingarna som sitter på tryckregulatorn från en trasig o gjorde ett T med dem. Så kunde man snabbt koppla på. Kan tänka mig att de flesta LR verkstäder har gjort samma sak, borde inte va såå dyrt o få dem att koppla in o kolla trycket, går ju snabbt.
Packningarna sitter mellan toppen och spridaren, man byter även O-ringen runt spridaren, delarna är billiga, men jobbet är lite bökigt.
Man måste ha bort kamaxeln för att få ut spridarna, sen ska dem justeras in igen, det är noga, men enkelt. Den klöddiga biten är kamaxeln. Enkelt med specialverktyg dock. Beskrivning finns på RAVE om du har det2010-04-08 kl. 17:43 #17074[Originally posted by 44]
inte för att va petig och är dessutom inte riktigt säker på att jag har rätt men inte är det väl kamaxeln som måste lossas utan vipparmsaxeln?????
2010-04-08 kl. 17:44 #17075[Originally posted by boostofta]
Hahaha, jag känner dig bättre än så… Klart du måste va petig, och ja du har rätt
2010-04-08 kl. 18:02 #17076[Originally posted by 44]
tänk att jag alltid ska ha rätt, inte lätt att va ödmjuk när man e perfekt
2010-04-09 kl. 13:50 #17077[Originally posted by rr75]
upplever du känslan den känslan i denna bil som du gjorde i RRC:n då ? både soft dashen och FatMax
2010-04-09 kl. 19:29 #17078[Originally posted by Pellson]
Klart relevant fråga, unge Hr Larzon. men svår. Jag ber att få börja med att citera mig själv (från provkörningsrapporten)
Pellson skrev:En Disco-tvåa är ett kraftfullt elegant och i viss mån coolt transportredskap. En RRC, däremot, den är en stilikon av monumentala proportioner.Egentligen är det allt som behöver sägas. Men ok då. Jag broderar lite.
Discotvåans design är, trots att den är ljusår bättre än treans, inte alls i samma klass som RRC. Det går inte att komma runt. Lika lite går det att komma förbi det enkla faktum att Discon är rätt mycket mer praktisk. Stolarna är inte riktigt lika bekväma men de tar på något sätt mindre plats varför det är rätt stor skillnad på vad som går in i baksätet. Längst bak är de där extra centimetrarna förvånansvärt påtagliga när man skall in med stora grejor och flexibiliteten med ytterligare två stolar bör inte heller underskattas. Lämpligt förfriskade bekanta liksom treåriga döttrar med "jag-kan-själv"-komplex älskar dem! Dessutom är dieseln är absolut tokrätt ekonomiskt eftersom bilen används på daglig basis.
Men när det gäller känsla snarare än praktiska argument…
Det känns på något vis som att RRC och D2 är olika djur. Även om man sitter på "samma ställe" i bilen i Discon så ger Rangens annorlunda motorhuv en betydligt mer påtaglig "Lord and Master of all that I can survey"-känsla än Discon gör. Range Roverns tidlösa elegans och förmåga att vara lika självklar på the Brecon Gap Road som parkerad utanför Tate Modern Art Gallery är något helt unikt. Samtidigt ger Discoveryn en starkare "go anywhere"-upplevelse och att dra till Ahaggar över Kristi himmelsfärd känns helt plötsligt inte bara möjligt utan okomplicerat. Och den känslan är helt grym!Ändå saknar jag softdashen gränslöst. För hur oerhört mycket mer användbar Discon än är – style never goes out of fashion.
2010-04-10 kl. 16:19 #17079[Originally posted by rr75]
jag tycker det va en rätt så exakt förklaring varför alla människor borde ha en RRC stående och få åka fint då och då !
men förstår att du har stor andvändbarhet av Discon självfallet !
lycka till med båda bilarna !
2010-10-17 kl. 21:16 #17080[Originally posted by Pellson]
En liten kortfattad uppföljande rapport så här efter styva 7 månader tillsammans, för den som är intresserad:
Allmänna intryck:- Den är galet praktisk! I princip används extrastolarna längst bak nån gång varje vecka och det något större utrymmet i bagaget medger en annan vårdslöshet vid lastning. In med det, bara..
Den beter sig betydligt bättre än RRC:n på vägen. Detta trots 255/55-18 AT-däck. Jag gissar att det är en följd av ACE-systemet.
Driftekonomin är tack vare dieseln betydligt bättre. Visst, den tar något lite styvt en liter/mil, men dieseln är ju också nåt lite billigare att köpa.
Det låter lastbil om maskin. Lite svårt att vänja sig vid efter att ha njutit av åttans sång, men det går.
Utilitykänslan är starkare, och tack vare att det här exemplaret redan har en eller annan lite repa så är jag inte lika överförsiktig med den. Dvs – denna bilen använder jag även off road.
Grymt kompetent last- och dragbil. Jag tänker inte diskutera vem som kört bilen och hur mycket släpet vägt, men jag kan konstatera att det har aldrig känts så lite av en släpvagn bakom en bil. Oavsett vikt! Jag tänker inte heller gå in på hur mycket vikt jag klämt in i lastrummet, men sedan jag bara startat bilen så reser sig luftfjädringen snyggt och elegant tills bilen står horisontellt igen, och så är det bara att åka. Den enda penaltyn på de här punkterna är väl att den redan från början begränsade accelerationsprestandan inte direkt förbättras, men jag tror jag kan leva med det..
Fel och problem:- Black-out vid start. Visade sig vara en för dåligt dragen batteripol.
Generalläckage på returbränsleledning i maskinutrymmet vilket gav en momentan bränsleförbrukning om 63l/mil, samt en viss brandfarlighet, då. Det visade sig vara lite trångt att komma åt men annars lättlagat. Bränsleförlusten oaktad slutade kostnaden för malören på 32 SEK, inkl moms.
Eldefroster i framrutan, höger halva går inte. På senare tid har ett stenskott tillkommit varför rutan iallafall skall bytas. Man hoppas ju att det skall räcka med den åtgärden. Uppföljning kommer.
Signal om möjligt fel i bromssystemet(?) Återställde sig självt och har inte återkommit. När jag kommer åt att läsa ut felkoder skall jag kolla upp det, men tills dess tänker jag inte bekymra mig.
Tveksam funktion på styrning av laddtryck. Gasar jag för hårt så "hackar" maskin. Jag gissar att den bryter bränsletillförseln för att skydda mot för högt laddtryck. Felet fanns när jag köpte bilen, men det är tillräckligt sällan jag använder högerfoten på det viset för att det skall ha blivit en sån där sak som jag skall ta "senare". Jag gissar att det är en ynkligt billig liten magnetventil som är paj, men jag får återkomma om det med. Det stör mig som sagt i ytterst begränsad omfattning.
Bytt glödlampor lite här och där och inser att jag bör byta strålkastarinsatserna fram eftersom de olika komponenterna i justeringarna numera materialmässigt är ett.
Modifieringar och extrautrustning:
- Ovan nämnda AT-däck, General Grabber 2 i dimension 255/55R18. Funkar utmärkt! Hör inget av dem ens i motorvägsfarter, och hittills har greppet räckt. Dessutom är de bra för imagen… Verkar inte heller slitas extremt på något sätt. Rekommenderas!
Takbågar. Har med framgång provats vid ett antal tillfällen, även med något övertunga grejor. Lite besvärligt att få upp saker så högt, förstås, men tack vare ACE:n uppför sig bilen galet bra med extra vikt så högt.
Styrvinkelbegränsare. Jag har bytt ut de icke justerbara bultarna till vanliga M12 med kontramutter och ställt ned blocklängden från 27 mm till 24. Vändradieförbättringen är påtaglig, trots den lilla justeringen. Kanske skall jag ta hem lite till, men vi får se. Enkel och bra modifiering, för i originalutförande behöver bilen en helikopterplatta för att kunna vända.
Diffguards. Enkla "halvpottor", troligen från Bearmach ursprungligen, som jag köpt second hand. Lite trixigt att få dig pga stag och annat bråte under bilen, men när de väl är där så känns det bra. Och inget tar i, skumt nog, för det var inte speciellt gott om utrymme, bitvis.
Rock/treesliders. Ej monterade ännu. Har inte varit så illa ute i djungeln att jag saknat dem heller.
Takstege till bakdörren. Ej monterat eftersom jag saknar original fästdetaljer och det känns som att jag vill göra det rätt.
Förlängda takrelingar (rails). Ej monterat pga lättja. Såg dock en bil med dylika monterade på Kastrup flyvehavn i våras och blev kär, så det kommer. De skyddar ju dessutom taket mot ambitiösa försök i P-hus etc.
CB-radio. Hål för antenn finns redan i taket, så det är mest en fråga om hur och var jag skall placera själva huvudenheten. Har inte hittat nåt som direkt skriker till mig, så jag avvaktar lite.
Sammanfattning:
- Uppdateringar och moddar går långsammare än jag egentligen tänkt, men det är lätt att prioritera barn och blomma först. Det är dessutom antagligen en smart prioritering..
Jag stortrivs i bilen och har kört den både ofta och långt utan bekymmer. Även hustrun står ut även om hon föredrar FL2:an. Dock tror jag att den ovan beskrivna vändradieförbättningen kommer att falla i god jord där bara hon får prova ordentligt.
Dessutom visar det ju sig att den är relativt lättmekad vilken känns ovanligt men bra mot bakgrund av den relativt sena årsmodellen.
Ekonomiskt kostar det att köra stor och tung PB-reggad diesel. Dock är det trots allt billigare än att köra stor och tung bensinare sett mot bakgrund av de mil jag faktiskt kör. Dessutom känns det mentalt enklare att bara dra iväg eftersom de direkta milrelaterade kostnaderna är rimligare.
Jag saknar stilkänslan i RRC:n, men i alla andra avseenden är detta en bättre bil. Jag kommer inte att byta tillbaka. DOck möjligen ha en sen RRC också, fast som söndagshobby, om tillfället skulle dyka upp. Men discon är den i allt överlägsna bruksvagnen.
Önskelista:
- Styrstagsskydd och tankskydd. Det räcker sen.
"Takplattform". Blir nog nåt busenkelt att fästa i lastbågarna. Tanken är att använda som fotoplattform, dvs att stå på. Last tänker jag ändå inte ha där i en sådan omfattning normalt för att motivera ett tungt stort räcke som är ett meck att få dit och dän.
Mer ljus fram och bak. Skall se om det inte går att fräscha upp befintliga backljus innan jag sätter dit nåt eget, dock. Fram får det bli nåt som går in snyggt, dvs kanske i en originalbåge eller nåt. Långtidsprojekt, dock. Och/eller xenonkonvertering, kanske. Vi får se.
Liten höjning, typ max 2". Troligen inte ens det. Vill inte riskera att äta drivknutar etc eftersom bilen används mycket. Dock har jag nytta av varje extra mm under bilen, för att inte tala om utilityimagen..
Snorkel. Kanske, iallafall. det är rätt coolt, och det befrämjar badviljan en del.
Over and out.2010-10-18 kl. 20:16 #17081[Originally posted by wackt]
Å vad jag känner igen mig ! En mycket bra beskrivning på hur det är att leva med en Disco….
2010-10-19 kl. 18:27 #17082[Originally posted by boostofta]
"Grymt kompetent last- och dragbil. Jag tänker inte diskutera vem som kört bilen och hur mycket släpet vägt, men jag kan konstatera att det har aldrig känts så lite av en släpvagn bakom en bil. Oavsett vikt! Jag tänker inte heller gå in på hur mycket vikt jag klämt in i lastrummet, men sedan jag bara startat bilen så reser sig luftfjädringen snyggt och elegant tills bilen står horisontellt igen, och så är det bara att åka. Den enda penaltyn på de här punkterna är väl att den redan från början begränsade accelerationsprestandan inte direkt förbättras, men jag tror jag kan leva med det.. "
Du skulle prova Disco 3an…….
2010-10-23 kl. 20:10 #17083[Originally posted by Edfors]
Instämmer
Roligt att höra att ni trivs med D2:an, det gör vi med, även om fönstret på förarsidan trillade ner helt häromdagen, blev lite kyligt att köra 5 mil på E4 så. Men väl hemma åkte dörrsidan av och fönstret upp
2010-10-25 kl. 16:39 #17084[Originally posted by Pellson]
Så har vi premiärjobbat lite, Discon och jag. Det var dags för panelbyte på sommarstugan och dessutom var det läge att hösta, dvs ta upp båten etc. Det omtalade sommarhuset ligger i vad som för styvt femtio år sedan var en beteshage för de lokala kossorna och den normala rutinen för transporter har under lika lång tid varit att parkera bilen ca 70 m från huset och sedan med mer eller mindre stöd av skottkärror eller dylikt bära, släpa eller köra all packning, allt material och allt avfall fram och tillbaka till huset på en liten smal stig, modell mindre skogsstig. Det kan ju tyckas något spartanskt, men i normalläget är det inte så våldsamt man har med sig så det har funkat (och funkar) bra. Renoveringar, byggarbeten och andra tyngre transporter har ju däremot medfört en viss logistikångest.
Så icke mer. Återstoden av kohagen (som är ljuvligt götaländskt kuperad, floramässigt omväxlande och åtminstone 2½ kvadratkm stor) har en infart där grannbonden emellanåt skrotar in med diverse maskiner, lastvagnar etc efter traktor, skogsmaskiner etc. den här infarten ligger ett par tre hundra meter iväg från vår ände av hagen, men diverse traktorvägrester leder kanske tre kvarts väg fram. Och staketet som skiljer vår del av hagen från resten har en öppningsbar del, bara femton meter från huset. När nu ett eller annat paket med panel skulle inlevereras till huset och en liknande mängd träavfall avlägsnas från samma ställe kändes det ju som givet att utnyttja det faktum att ett lämpligt fordon finns tillhands och dessutom råkar ha lämpliga däck för ändamålet (det är mest det senare som saknats på diverse Rangar tidigare).
Sagt och gjort. Släpvagn inhyrdes, panel lastades och efter en kontakt med en påtagligt road bonde företogs exkursionen i fråga. Smidigt! Och bärsträckan blev en tiondel av vad den brukar vara vilket nog sparade oss en timme, totalt.
Eftersom det här gick så enastående lätt utvidgades uppdraget snabbt till att även ta upp båten. Tidigare år har det alltid varit ett manuellt asande (sydsvenskt ord för att släpa och dra, för de som inte omedelbart begriper det) men i år backade vi stillsamt ned Discoveryn mot sjön, surrade fånglinan i dragkroken (pålstek is da shit) och vips var båten uppe på plats. Notera höjdskillnaden i bilden. Den ger en fingervisning om den vildvuxet gräsbeklädda lutning som måste forceras på väg upp till huset igen.
Dessutom passade vi på att använda bilen som mothåll när vi fällde flaggstången för underhåll. Fast det hade varit enklare med vinsch, det måste påpekas. Kanske kan det duga som incitament för att investera i en, månntro?
Som final så lät jag bilen stå kvar vid huset tills det var dags att lämna för denna gång varvid vi lastade packningen i bilen och på så vis slapp bära ut den med. Min bror som var med och panelade var grymt imponerad av hur enkelt det klättrades över vallar och branter, hur smidigt det gick att snirkla sig fram genom björkdungarna och hur kraftfullt diverse lerområden forcerades. Han filmade uttåget från navigatörsposition, en film jag hoppas kunna lägga upp för er åtomst vid tillfälle.Grundplaneringen för helgen var att försöka hinna panela om huset, något som andra närstående betvvlade som överhuvudtaget möjligt på given tid, men delvis tack vara de smidiga transporterna hann vi med både båt och flaggstång och kunde trots detta avetablera redan vid lunch dag två.
2010-10-26 kl. 19:15 #17085[Originally posted by kinle]
2010-11-07 kl. 17:32 #17086[Originally posted by Pellson]
Nya uppgifter – och framgångar. Trädgården skulle decimeras, och eftersom motorsåg lämnar den undre halvan av trädet/busken kvar så är LR ett betydligt mer avpassat verktyg. Nedan ses det sista av helgens objekt förberedas för avhysning.
Spåren i gräsmattan brukar som väl är självläka. Åtminstone i huvudsak..
2010-11-08 kl. 19:16 #17087[Originally posted by Edfors]
Härligt med dubbla öppna takluckor som suger in den friska höstluften i kupén.
White gold kommer mer till sin rätt för varje fotografi du lägger upp
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.