Forum › TEKNIK › Teknikspalten – Allmänt om teknik › Förbereda sin V8 för vintern, hur gör man?
- Detta ämne har 7 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-10-06 08:55 av .
- FörfattareInlägg
- 2016-10-03 kl. 10:23 #14579
[Originally posted by WTM Td5]
Då tar jag tacksamt emot ALLA tips på saker man kan göra för att hålla motorn i bra skick och lättstartad i vinter.
Jag har en 4.2 V8 EFI och ingen motorvärmare, bilen kommer stå utomhus och den kommer inte användas dagligen.
Tacksam för alla tips!
2016-10-03 kl. 11:48 #14580[Originally posted by #3805 Lup]
Några tips.
Grundläggande (som du säkert har koll på redan). Fräsht batteri, rätt glykolblandning i kylsystemet, friska tändstift med rätt elektrodavstånd osv.
För att spara motorn så mycket som möjligt vid kallstarter gäller:
1) Skaffa motorvärmare. Det här är den åtgärd som gör absolut mest för att skona motorn. Om du har möjlighet att komma åt el där bilen brukar vara parkerad så är det här prio 1.
2) Använd olja med "rätt" viskositetsindex. Förmodligen står det 10w-40 i din instruktionsbok. Byt till 5w-40 eller ännu hellre 0w-40 som nyligen kommit ut. Alla motoroljor är för tjocka för kallstart så ju lägre värde du kan få desto mindre dåligt är det för motorn.2016-10-03 kl. 20:58 #14581[Originally posted by Edfors]
Viktigt att kolla att vevhusventilationen fungerar och inte är tilltäppt! Lossa slangen och kolla oljefällan, ta loss och gör rent eller ersätt med ny om det behövs, en liten detalj som är nog så viktig och relativt enkel att kolla, något jag brukar göra rent vid varje service. Speciellt viktigt på våra gamla Rover V8or.
Annars är väl bra och fräsch motorolja och kylarvätska bland de allra viktigaste sakerna på dessa motorer.
2016-10-05 kl. 07:11 #14582[Originally posted by WTM Td5]
Tack för tipsen!!!
– Går det bra aTT köra helsyntetolja eller gillar den gamla motorn mineralolja bättre?
2016-10-05 kl. 10:34 #14583[Originally posted by #3805 Lup]
Helsyntet utan tvekan, se även mitt inlägg om viskositeter, 5w40 eller 0w40 går nog inte att klara med mineralolja. Din motor har förmodligen gått med helsyntet hela livet också om föregående ägare servat som de ska.
Smörjegenskaperna då? Det sägs att mineralolja smörjer bättre. Om man tittar på de oljor vi "vanliga" köper på macken, Mekonomen, Meca eller något annat ställe så är som regel mineralojevarianterna den billigaste olja tillverkaren får tag på och smörjegenskaperna är därefter. Den helsysntet man köper på samma ställe är alltid minst lika bra eller bättre. Dessutom har den mycket längre livslängd och kan fås i lägre viskositet för kallstarter med bibehållen viskositet för normal drift. Det är först när man är inne på racingoljor och extrema belastningar och temperaturer man kan börja fundera om det finns bättre mineraloljor men då behöver man inte heller göra kallstarter i -20° så det är helt ok med en 20wXX olja
2016-10-05 kl. 11:05 #14584[Originally posted by Edfors]
Efter mina egen erfarenheter med dessa gamla V8or så har jag kommit fram till att de går bäst och mjukast med en 10w40 olja i halvsyntet, eller även mineral version. Minst var 800 mil eller minst var 12e månad är ett lämpligt intervall för oljebyte. Har för mig det var någon medlem som till och med hade 15w40 olja och upplevde den som ännu tystare, men det har jag inte testat själv ännu. Så denna olja har jag i min 4.0 V8 http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o … 000022956/
Tunna 5w eller 0w oljor som i Mats resonemang använder jag i lite modernare motorer.
2016-10-06 kl. 08:36 #14585[Originally posted by #1813 Bror Grenfeldt]
Jag använder också halvsyntetisk olja i min V8. Började med det efter att ha lyssnat på Hamilton, som tycker att dessa gamla spisar är konstruerade före helsyntet-tiden.
Byter oljan var 700 mil och tycker också att den går tystare med "gammal" olja.
Är det kallt så använder jag motorvärmare.
(Td5:an får helsyntet.)2016-10-06 kl. 08:55 #14586[Originally posted by WTM Td5]
Perfekt! Tackar
Då får jag börja kolla upp om man kan koppla nåt slags motorvärmesystem på bilen!
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.