Forum › MEDLEM › Våra Land Rovers › Defender 110 CSW -00
- Detta ämne har 24 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-01-09 09:24 av .
- FörfattareInlägg
- 2015-10-27 kl. 17:39 #17400
[Originally posted by #252]
WD40 blir nog inte bra. Det skulle jag aldrig använda i bromssammanhang utom rent mekaniska saker, om ens det. WD40 är kalas till elkontakter, men inte så mycket annat anser jag.
Om du får loss kolven med wd40 rengör väldigt noga då gummit förmodligen inte tål det. Det går ett tag kanske. Eller också har någon använt WD40 eller liknande spray tidigare så kolvpackningen svällt eller smetats ut i bromscylindern. Lärt mig den hårda vägen eller "been there and got a tshirt"Ta loss oket, prova att trycka ut kolven med tryckluft med något som håller emot den andra kolven. I brist på tryckluft kan du trampa ut kolven med bromspedalen. Nu kan man inspektera skadan (rosten som gjorde att det fastnade). Är det mindre så putsa upp kolven och loppet och smörj med speciell pasta för bromstätningar. Det kallas gummifett, girlingfett eller liknande. Ny packningssats och/eller kolv är ju bra att ladda upp med.
Eller nya ok förstås2015-10-27 kl. 19:52 #17401[Originally posted by Anle]
#252 skrev:WD40 blir nog inte bra. Det skulle jag aldrig använda i bromssammanhang utom rent mekaniska saker, om ens det. WD40 är kalas till elkontakter, men inte så mycket annat anser jag.
Om du får loss kolven med wd40 rengör väldigt noga då gummit förmodligen inte tål det. Det går ett tag kanske. Eller också har någon använt WD40 eller liknande spray tidigare så kolvpackningen svällt eller smetats ut i bromscylindern. Lärt mig den hårda vägen eller "been there and got a tshirt"Ta loss oket, prova att trycka ut kolven med tryckluft med något som håller emot den andra kolven. I brist på tryckluft kan du trampa ut kolven med bromspedalen. Nu kan man inspektera skadan (rosten som gjorde att det fastnade). Är det mindre så putsa upp kolven och loppet och smörj med speciell pasta för bromstätningar. Det kallas gummifett, girlingfett eller liknande. Ny packningssats och/eller kolv är ju bra att ladda upp med.
Eller nya ok förståsTack för att du påpekar det, säkert inte det bästa med wd40. Var bara osäker på all rost. Ska först försöka att ta lös oken och kolla om det läser sig den vägen.
Det bästa vore så klart nya ok runtom och det kommer. Men hade ställt in mig på att göra det samtidigt som hjullager och skivor ska bytas. Så att man får ta hem allt på en gång från GB.
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
2015-11-02 kl. 08:21 #17402[Originally posted by Anle]
Har bestämt att td5:an ska få nya ok och skivor runtom från lockheed. Hade tänkt vänta till kommande vår men påskyndar denna service till vintermörkret då nuvarande ok har sett bättre dagar. Detta tillsammans med att byta slitdelar i kopplingen blir de kommande stora insatserna.
Först inväntas en leverans från GB med bla silicon turbo slangar och nya gångjärn runtom tillsammans med s/s skruvar för utbyte av bla huvgångjärn, crossmember.
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
2015-12-11 kl. 22:01 #17403[Originally posted by Jonas74]
Hej.
Jag har också en CSW 110 från 2000. Vilket dual battery kit beställde du från Traxide? Och varför?mvh
Jonas, Göteborg.
2015-12-12 kl. 09:31 #17404[Originally posted by Anle]
Jonas74 skrev:Hej.
Jag har också en CSW 110 från 2000. Vilket dual battery kit beställde du från Traxide? Och varför?mvh
Jonas, Göteborg.
Jag beställde ett Def-USI-TPSE kit från Tim på Traxide. Verkar vara ett schyst kit som är enkelt att installeta (ingen fena på el) samt att jag behövde extra 12V i bagageutrymmet för att kunna ladda jaktprylarna etc när jag är ute i skogen.
Men det är klart, du betalar ju lite för att få allt enkelt att installera. Om man är duktig på el och kan sin sak kommer du ju undan ganska mycket billigare om du sätter ihop ett skiljerelä själv såsom du vill ha det. Jag betalade ca 2700:- inkl frakt till sverige.
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
2015-12-12 kl. 10:59 #17405[Originally posted by Jonas74]
Tack för tipset!
Jag skulle vilja göra en likadan lösning som man har i båtar. Två batterier, där det ena aldrig blir så urladdat att du inte får igång bilen. Jag kan ingenting om el och batterier (eller åtminstone väldigt lite). I princip borde man väl kunna sätta in en Smartpass från CTEK. http://ctek.se/se/sv/chargers/SMARTPASSDet skyddar ju batterierna från djupurladdning och ser till att det alltid finns ström till att starta bilen. Jag ska ringa CTEK på måndag och höra vad de tycker.
Jag återkommer…
Jonas
2016-01-08 kl. 16:25 #17406[Originally posted by Anle]
Jonas74 skrev:Tack för tipset!
Jag skulle vilja göra en likadan lösning som man har i båtar. Två batterier, där det ena aldrig blir så urladdat att du inte får igång bilen. Jag kan ingenting om el och batterier (eller åtminstone väldigt lite). I princip borde man väl kunna sätta in en Smartpass från CTEK. http://ctek.se/se/sv/chargers/SMARTPASSDet skyddar ju batterierna från djupurladdning och ser till att det alltid finns ström till att starta bilen. Jag ska ringa CTEK på måndag och höra vad de tycker.
Jag återkommer…
Jonas
Var en sådan CTEK och traxide jag stod och valde mellan, men då det senare kändes som ett smidigare alternativ föll valet på att beställa från Aus. Avgjorde till stor del att jag fick färdigkopplat plintar och säkringar till bagageutrymmet för extrautrustning såsom 12V och backlampa etc.
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
2016-01-08 kl. 16:30 #17407[Originally posted by Anle]
Fick till ett byta av batteri på Td5:an då det gamla sett sina bästa dagar efter ett dygn i -31 grader C. Valet föll på ett Optima redtop 4.2 som startbatteri då jag fick ett nytt för demopris efter en stunds prat.
Sagt och gjort, åkte iväg till arbetsplatsen och kopplade på det nya batteriet och bilen startade på en gång. Nu står bilen hemma på avfrostning.
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
2016-01-08 kl. 23:45 #17408[Originally posted by Jonas74]
Jag är ganska ohändig, så jag tänkte köpa delarna och åka till en bilelektrisk verkstad som monterar lösningen. Har inte hunnit beställa kittet från CTEK än. Gör förmodligen det i veckan. Vad är poängen med ett blankingkit?
Jonas
2016-01-09 kl. 09:24 #17409[Originally posted by Anle]
Jonas74 skrev:Jag är ganska ohändig, så jag tänkte köpa delarna och åka till en bilelektrisk verkstad som monterar lösningen. Har inte hunnit beställa kittet från CTEK än. Gör förmodligen det i veckan. Vad är poängen med ett blankingkit?Jonas
Egr:en återcirkulerar en del av de avgaser som bildas för att minska utsläppen. Tanken med att blanka egr:en, egentligen att hindra avgaser från att återtas in i motorn, är att minska mängden partiklar som kan vara dåligt för motorn och enbart ta in frisk luft. En enkel och rätt fram process som man egentligen borde göra från det att bilen är ny. Annars kan man måsta ta lös insuget och rengöra även där då det sätter sig partiklar på väggarna.
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.