bromsproblem på s2A 109

Forum TEKNIK Serie I, II & III bromsproblem på s2A 109

  • Detta ämne har 19 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2018-01-12 07:19 av .
Visar 5 inlägg - 16 till 20 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #36648

    ja skillnaden är som jag läst mig till;

    mastercylinder på S2 109 senare modellerna är av typen CV och ser ut som ganska konventionell huvudcylinder

    den andra huvudcylindern är av typen CB kompression barrel och ser lite annorlunda ut…men har åxå varit ”standard” på 109:or

    eftersom CV typen som nu monterades inte hade rätt längd på ”push rod” tänker jag att kanske den andra typen CB möjligen passat bättre…men som sagt vet ej hur olika de fungerar…

    kanske lika bra att spana efter Defender bromsar och helt enkelt uppgradera…läste någonstans att det låter sig göras om 30mm spacers används, i annat fall går orginalfälgarna i bromsoken till skivorna ?

    /Denis

    #36650
    Mats Eriksson
    Deltagare

      Man måste justera tillbaks bromsbackarna helt i botten för att kunna lufta ur en 109a fram

      Släpp tillbaka backarna helt, lufta, justera ut backarna

      MVH Mats Eriksson  #1354

      #36652

      Hur menar du Mats ?

      Måste jag ta bort trummorna fram och trycka ihop backarna…eller skruva på de båda justerskruvarna så att de ligger så långt ifrån trummorna som möjligt  dvs mitt emellan lägena på justerskruvarna ?

      /Denis

      #36823

      Tack för alla tips,

      svårt att läsa sig till lösningen av ”sitt” problem ibland, så erfarenheter från medlemmar med liknande problem är guld värda…

      nu fungerar bromsarna tillfredsställande…går t.o.m. att ”tvärbromsa” med låsta hjul (vilket förstås inte är speciellt effektivt…men ändå…)

      att lufta bromssystemet är inte speciellt svårt med dagens hjälpmedel…oavsett om man börjar att lufta den cylinder som är längst bort eller närmast huvudcylindern om man trycker ihop kolvarna eller inte…för mig var det svåraste (handlar om tiondelar) att justera längden på ”push rod” för att få avsedd verkan på huvudcylindern…alltså släppa tillbaka ”trycket” efter bromsning och få pedalens väg att vara lagom lång (full bromsverkan en bit innan pedalens halva väg mot golvet)

      med förhoppning att vara till hjälp för någon annan medlem om liknande problem skulle uppstå

      vänligen

      Denis

      #38692

      hejigen,

      av en slump läste jag om någon som monterat bromsbackarna fel…kanske det ger liknande problem jag haft…eller har…torde vara mindre känsligt med spelet av pushrod om backarna kan justeras som de borde…

      /Denis

    Visar 5 inlägg - 16 till 20 (av 20 totalt)
    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.