4.4L Range Rover L322 2002- Räddningsbart rep.-objekt – Sundbyberg, Stockholm

Forum ALLMÄNT Köp & Sälj Säljes LR, RR och SLRK-relaterat 4.4L Range Rover L322 2002- Räddningsbart rep.-objekt – Sundbyberg, Stockholm

Etiketter: 

  • Detta ämne har 1 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2022-11-27 18:19 av .
Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101263
    C.J.S.
    Deltagare

      Hej!

      Har ägt min L322 sedan 2020-08-07. Bilen har ca 22700 mil och har under mitt ägande fungerat näst intill klanderfritt fram tills idag. När jag startade bilen i morse upptäckte jag direkt ett nytt vinande ljud från motorns vänstra cylinderbank. Motorn är alltså en BMW M62TU 4.4 L, bensin V8:a.

      Jag har läst en del på LR och BMW forum och är relativt säker på att det vinande ljudet kommer från att en av plastskenorna i ”U:et” mellan cylinderbankerna som har släppt och ligger emot den stora kamkedjan på vänster cylinderbank. Detta är tydligen ett vanligt ”failure mode” på M62TU motorn. Det stämmer iaf väl överens med symptomen. Jag har dock inte undersökt problemet närmare ännu mer än att jag har läst ut felkoder med min Jaguar/LR läsare samt kollat olja, kylarvätska osv. Kunde dock inte hitta några timing-relaterade felkoder. Kunde endast hitta en felkod som sa något om att termostaten är ”stuck in open”. Har dock inte märkt av det som något problem, temperaturvisaren har alltid hållit sig i mitten. Ingen motorlampa.

      Naturligtvis drar jag mig för att starta bilen igen. Men vill en presumtiv köpare lyssna på ljudet eller köra hem bilen så går det bra. Jag tror att det kommer att hålla ett tag till utan att skada motorn… Men bäst är ju om man kan bärga för säkerhets skull. Bilen är fullt körbar, men viner i takt med att motorn varvas.

      Har tyvärr ganska begränsade möjligheter att mecka själv med min nuvarande bostadssituation. Fick dock en prisuppskattning från en oberoende LR/Jaguar verkstad i Stockholm att ett eventuellt ingrepp skulle kosta ca 25-30 tkr.

      I övrigt har jag haft bilen som bruksbil under ca 1,5 år. Har kört den till och från jobbet varje dag utan några större problem. Bilen besiktigades 2021-10-22 med godkänt resultat. Blev underkänd 2021-09-29 (3 veckor innan) p.g.a. av kärvande dragkrok vilket var enkelt åtgärdat.

      [b]Positivt:[/b]
      -Luftfjädring fungerar bra.
      -Nya friktionsdäck 265/50/20 som jag köpte i december 2020. Har kört dessa året om. Sitter på silvriga 20″ Manchester fälgar från en RRS. Några trottoar-repor finns men har överlag klarat sig ganska bra.
      -För närvarande 50 L bensin i tanken.
      -Fungerande(!) GPS-navigation med kartor från 2016. Senaste mjukvaran med MK3 DVD för kartor sitter i bagaget.
      -LCD till färddator+lampor i instrumenthus är bytta. Inga trasiga pixlar!
      -Fräsch inredning. Inga skav/hål på säten.
      -AC fungarar.
      -Värme i ratt/säten + memory seats fungerar (bägge fram).
      -Eluppvärmd framruta/bakruta fungerar.

      [b]Negativt:[/b]
      -Kamkedjeproblem(?) enligt beskrivning ovan.
      -Motorn läcker en del olja från kamkåpor. Men det gör väl alla BMW motorer? Jag brukar kontrollera nivån och fylla på lite varje gång jag tankar. I övrigt inget läckage av vätskor vad jag kan se.
      -CD-växlare trasig.
      -Lastöverdrag i bagage saknas.
      -Lite rost i det ”vanliga” hörnet bakom höger dörr bak.
      -Det finns en del åldersrelaterade repor på kofångare fram och bak. Men överlag ger bilen ett ganska bra intryck för sin ålder.

      [b]Övriga kommentarer: [/b]
      -Det finns två skurna nycklar av fällbar typ med fjärrkontroll (helt nya). En av dessa har ett fungerande transponder chip för tändningen. Samt en sliten, men slipad originalnyckel. Vid köp ingår dosa för att programmera nya nycklar. Detta kräver dock att man tar ut EWS modul (immobalizer) från mittkonsol.

      [b]Service i min ägo:[/b]
      -När jag köpte bilen för 1,5 år sedan bytte jag oljor, filter och kylarvätska i motor, diffar fram och bak samt transferbox och styrservo (flush). Bytte även oljefilter i automatväxellådan och toppade upp oljenivån enligt ZF:s instruktioner. Detta är som kanske bekant en lite speciell procedur för ZF5HP25 växellådan.

      -Ett till byte av motorolja+filter gjordes senast förra våren.

      -Expansionskärl+nivågivare. Flottören i den gamla började sjunka och gav felaktiga nivåvärden.

      -Tändstift.

      -Elektrisk Aux. pump för kylarvätska när bilen är avstängd (pumpar runt kylarvätska för att hålla värme i kupé efter att motorn stängts av).

      -Ventil för att dela kylarvätska till värme för klimatzoner mellan förare och passagerare.

      -Fläktkoppling till motorfläkt.

      -LCD/lampor bytta inuti instrumentkluster.

      Fler bilder finns!
      Fick max ladda upp 5 MB.
      Ring/SMS:a vid frågor: 070-951 tjugo tretiotvå så kan jag även skicka fler bilder.

      [b]Pris: [/b]15000 kr eller högstbjudande.

      Hälsningar,

      Carl-Johan Stålberg
      Sundbyberg, Stockholm

      #111832
      C.J.S.
      Deltagare

        Bilen är såld!

      Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.