Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Tack, då vet jag vad jag ska titta efter
Första saken att kontrollera är om det är låg kylvätskenivå, det brukar generellt märkas först oå kupévärmen innan motorn får problem.
Prova också om du får värme om du drar upp temperaturen max på kontrollen.
Spola behövs nog inte av den anledningen eftersom det blir värme när man drar upp till max, så det har någonting med regleringen att göra. Häromdagen verkar det som att något spjäll lossnade så nu blåser det varmt överallt, tills den får för sig att det inte behövs längre. Tänkbart att det är själva tempgivaren så att den tror att det är varmare i kupén än vad det är.
Workshopmanualen var bra, kommer att komma till användning.
Ytterligare en egenhet är att det är bara defrostern som blåser varmt. De övriga blåser kallt, och efter ca en timme börjar defrostern också blåsa kallt. Det är inget cirkulationsproblem dock, för om man drar upp temperaturen till max så blåser den varmt i defrostern igen.
Korrigering, den sänker inte helt symetriskt. Höger sida går ner helt och vänster går ner ungefär halvvägs.
En annan konstig detalj är att när man trycker in Offroad Mode-knappen så blinkar/lyser varningslampan för temperatur i transmissionen i takt med ORM-lampan.
Ja, den sänker sig på båda sidor samtidigt. Tror inte det är lastberoende utan verkar mer som elfel. Den uppförde sig på samma sätt med både lastad och tom kärra, men när jag körde med samma kärra och lika mycket last för två veckor sedan så var det inget problem. Provade inte att ta loss släpvagnskontakten, men tänkbart att det påverkar eftersom den höjde upp sig direkt när jag kopplade loss släpet.
Får nog skaffa en Hawkeye, förefaller vara det mest prisvärda alternativet. Var hittar man Rave?
Luftfjädringen lever sitt eget liv, det har inte varit några problem när man kört förrän häromdagen när jag skulle dra släp med 2,6 ton igen. Då släppte den ner när jag körde så bilen gick på hasorna, sedan kunde den pumpa upp och så släppa igen och så höll det på. Även när jag hade lastat av och hade släpet tomt. Det blev en skakig upplevelse att köra så i ~50 mil…
När jag kom hem och skulle lämna tillbaka släpet så tog jag min Cheva istället men när jag kopplade loss Land Rovern, då reste den upp sig direkt på luftfjädringen och har fungerat som den ska sedan dess. Får väl ta och byta de där givarna …
Tack för tipsen. Medlemskapet är fixat och betalt.
Tre amigos: Beskrivningen för reparation har flyttat och finns numera här. Det verkar som att lödningarna spruckit i kontakten, det är ett vanligt fel i gammal elektronik när de utsätts för rörelse. Antingen mekaniskt via vibrationer eller värmerörelser, lätt att laga när man väl kommer åt det. Gjorde du varianten utan att skruva loss hela ABS-blocket?
Huven: Ser inga konstigheter med spaken, men hittar när jag söker mer på problemet att det verkar som att wirehöljet går sönder så att det böjer sig istället för att dra i wiren och det kan stämma med hur det känns när man drar i spaken. Ny wire beställd.
Ljuset: Ny spak beställd, ska passa på att bygga om med relä också för ljuset.
Luftfjädring: Blev inte beställt den här gången eftersom det fungerar bra för det mesta, får ta det nästa gång.
Fönsterhiss: Det vanligaste felet verkar vara att några plastbitar i hissmekanismen går sönder så beställde en sådan.
Dags för service, vilken olja brukar du köra med? Instruktionsboken säger att man i första hand ska använda A1/B1, och i andra hand A3/B3 (men att det kan leda till högre förbrukning). A5/B5 är en modernare variant av A1/B1, så borde fungera lika bra. Alla oljeväljare från leverantörer ger olika besked..
- FörfattareInlägg