Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
**SÅLD**
Så här ser den ut
Säljer till den första som kommer med släp och 10.000:-
Mitt råd är att behålla luftfjädringen. Funkar normalt väldigt väl och är enligt min åsikt det som gör en standard Disco 2 till kanske det bästa terrängfordon LR byggt.
Busenkelt att byta och håller minst 10 år +
AW
Tillägg:
Kan tänka mig byte till något intressant Serie el. Defender renoveringsobjektAnders
Hej
Jag har en RR 2005 och började med en enklare iCarsoft men skaffade sedan MkIII All coms från RSW solutions och är mycket nöjd med denna
Suverän service och support
Han har en version som tar upp till 2012 http://www.rswsolutions.com/index.php/discovery-iii-lr3/4dcan-diagnostic-toolAnders
Blir det den 8 el 9 mars så dyker vi också upp
En bil från Vissefjärda och en från LundAnders
#5861
Hej Edfors,
Discon blir nästa projekt. Den står fortfarande men här har jag konstaterat felet, Flexplattan mellan Convertor och svänghjul har brustit. Jag hade tänkt droppa lådan själv för att byta och har pallat upp bilen men när den andra började krångla har jag tappat orken och har nu beslutat få iväg Discon till en riktig verkstad med lyft för operationen. Det är lite skräckinjagande att ligga under och försöka få ner lådan med handverktyg utan personskador….
Sånt gjorde man i sömnen i ungdomen men nu börjar bekvämligheten tränga sig påAW
Uppdatering,
Efter att förgäves famlat efter halmstrå att det kunde röra sig om ngt ”enklare” fel fick jag till slut krypa till korset och acceptera att lådan hade ett allvarligt mekaniskt fel.
Hittade efter en del sökande Transfix i Skövde http://www.transfix.se som erbjöd oslagbart bästa pris på en helrenovering
Körde efter rådslag i mellandagarna upp bilen i 3ans växel . Efter att har rivit lådan visade sig vad som verkar vara ett typfel på GM5L40-E lådan. Axeln till planetväxeln för 4 & 5 vx hade gått helt av.
Pär på Transfix hittade delen och gjorde ett toppenjobb och nu är den i skick som ny.
Pär uppskattade att han renoverat över 50 sådana här lådor och bedömde att den verkar vara underdimensionerad för motor och bilstorlek. När motorn dessutom inbjuder till trimning så hänger inte denna låda med.
Ett tips är att om man drar mycket släp att alltid ta för vana att växla manuellt när man startar. Då styr lådan ut nästan dubbelt så högt hydraultryck för låsning av de interna lamellkopplingarna med drastiskt minskat slitage och ökad livslängd som följd.Med nya RSW Allcoms har jag dessutom fått igång alla andra egendomligheter.
Slutet gott, allt gott. (utom plånboken som fortfarande svider…)Jag har pratat med Liljas i Nybro men de har tyvärr helt slutat med LR sedan några år
Jag hade bilen hos en lokal och mycket duktig o klok verkstad här hemma men vi gick helt bet. Efter att har haft dän batteriet fick vi igång bilen igen.
Jag har fått hem en RSW Allcoms men den gör mig inte direkt klokare, tyvärr har Storey Wilson inte lagt ner jobb på just GM lådan (vilket han tydligt deklarerat så ingen skugga på det) men jag hade hoppats få ut något mer. Får lite spridda felkoder kring ADB, CANbus och Transfer box
Jag kan släcka koderna och bilen går då en igång som vanligt men när den ska växla upp från 3 så går den i Trans.Failure.Prog direkt
Enda rekomendationen jag fick från Johan på Liljas var antingen Jönköping eller Helsingborg.
Vi har en jätteduktig Automatspecialist nere i Blekinge men han verkar lite tveksam till dessa lådor.
Är det någon som vet någon som har mer avancerad LR diagnosutrustning eller är fena på dessa lådor i Blekinge/Kalmar/Kronobergs trakten?
Jag skulle vilja få hjälp att utesluta andra enklare fel innan man i sista läget får bita i det sura äpplet och acceptera ett större jobb eller byta av lådanmvh
Anders
Hej
Här kommer en utmaning
Seglade Guldpokalen i Nordisk Folkbåt förre veckan i Simrishamn och stötte på ett gäng kappseglande gentlemen (79,80 o 84) som står strandsatta med sin båt på trailer i Simris med destination Stockholm.Är det någon från södra regionerna som har en Stockholms resa planerad och vill provtrycka dragfordonet med en rejäl last så betalar ägarna för transporten.
En Nordisk Folkbåt på kroken är ståndsmässigt så det förslår.
Totalvikt 2500kgJag kan förmedla kontakter
Anders Wendt
Vissefjärda
0706-668085- FörfattareInlägg