Sebastian Stureborg

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: Disco 2 – Gröningen #105145

    Nu är det semester och första längre turen med Gröningen, den får agera bruksbil i turerna runt sommarstugan.

    Tyvärr läckte ACmedlet ut under ett par veckor, koll med uvlampa ger att det är kondensatorn i fronten som har en mängd små hål, så ny är beställd tillsammans med avfuktare.

    Den läcker från taket som ett såll, och det har regnat massor. Just nu klarar jag mig genom att jag har jäst en massa SUPar på taket, vi åker mest mellan stugan och olika sjöar där vi paddlar runt. Det funkar förvånansvärt bra som skydd. Det får bli nästa arbete att fixa när vi kommer hem. Tror inte det enbart är takluckan, bakre safarifönster ser också ut som om de limmats om vid något tillfälle.

    [attachment file=105146]

    Jag har fått göra ett redneck-takräcke i väntan på ett som jag beställt som fortfarande är på ingång.

    Förarfönstret fastnade igen, som tur var hade jag stoppat ner de nyköpta metallhjulen med i bilen så jag fick reparera den på riktigt. Hoppas det håller länge nu.

    som svar på: Programmera nya nycklar? Gamla slutar funka… #104534

    PiKAB kan göra en hel del!
    Det kostar på men nu ligger jag på topp igen!
    Det var lite bökigt att synka larmdosan med bilen efteråt, gissningsvis var det det som jag inte lyckats med hemma. Hawkeye ger INTE samma snygga info som LandRovers egna dator, som tydligt berättar vad som är nästa steg.

    som svar på: Programmera nya nycklar? Gamla slutar funka… #104526

    Ok, never mind 2! Jag kan ju inte följa skrivna instruktioner…
    Man ska låsa upp IGEN efter att ha matat in alla siffrorna. Jag bara väntade och efter 10 sekunder så hördes ett ensamt pip…

    Ok, nu får vi se vad PiKAB kan göra!

    som svar på: Programmera nya nycklar? Gamla slutar funka… #104524

    Never mind, larmet tystnade efter ett tag.

    Men tyvärr har jag inte rätt EKA-kod.

    Jag har två pärmar med instruktionsböcker i bilen, varav i en pärm sitter ett kort med EKA kod. nyckelnr etc.
    Den kanske hör till en annan bil 😀 Vad är oddsen på det 😀

    som svar på: Programmera nya nycklar? Gamla slutar funka… #104523

    PikAB vill gärna hjälpa till men har haft inbrott och alla deras datorer är stulna…
    De har en temporär handhållen enhet som de ska försöka med, inga löften för att det funkar tyvärr.

    Men jag måste ju testa, just nu så är det ju enbart ett par ton skrot som står på uppfarten 🙂

    En fråga: Med EKA-koden, funkar det att lägga in den under tiden som larmet går? Så fort jag lägger på ström så börjar ju hela bilen tjuta och skrika, har inte lust att tortera grannskapet med 5 minuter larm under tiden jag väntar på att EKA-koden ska gå igenom…

    som svar på: Programmera nya nycklar? Gamla slutar funka… #104511

    Ja, PikAB ligger som tur är ganska nära, men jag blir lite grinig eftersom jag har en stark ”kan själv” mentalitet när det kommer till hobbybilar.

    Men när det blir en ren gissningslek över varför det inte funkar så är det ju svårt att ordna själv.

    Vad kan vara strul:
    1: Jag har fått fel koder när jag köpte nycklarna
    2: Den Hawkeye jag har klarar inte av att koda in nya nycklar (men tydligen ta bort redan kodade nycklar…)
    3: Handhavandefel (instruktionerna på Hawkeye är rätt lätta att följa).

    PikAB kan hjälpa mig med punkt 2 och 3 🙂

    som svar på: Disco 2 – Gröningen #103696

    Hade en timme över i går och vände ut och in på passagerarstolen. Tyvärr var det inte alls samma enkla fix som med förarstolen.
    Motorn är kaputt helt enkelt. Den får ström men klarar inte av att vrida runt. Jag bytte kontakter med en av de andra motorerna under och kunde konstatera att den motorn gick glatt, så helt uppenbart så är det inte fel någonstans fram till själva motorn.

    En sak kom jag på nu att jag ska testa, jag ska mäta vridmomentet på gängstavarna och jämföra med förarstolen. Om de är rejält fastsatta (de var rejält tröga) så klarar kanske motorn inte att vrida, och det är mer ett smörjproblem än något annat. Det får bli om några dagar för nu kommer det bli mer jobb och mindre bil på ett par veckor tyvärr.

    Hittade inget roligare än lite kolapapper, en spelkula och en slangkoppling till något bevattningssystem under bilen. Alltid något.

    Jag fick dessutom monterat den plast-flärpen som sitter vid tårna på passageraren, under handskfacket där undersidan på kupéfläkten sitter. Det är viktigt att få det fint där frugan ska sitta!

    som svar på: Hjulinställning #103277

    Här är länken till den:

    Hjulinställning

    Väldigt simpelt och snart om det funkar.
    Måste testa ikväll.

    som svar på: Köpes: Discovery 2, V8 #103041

    Köpt och nöjd! 🙂

    som svar på: Plastlister bägge A-stolpar d2 #93587

    Var fick du rutan bytt? Jag bytte min på Carglass och A-stolparnas plast byttes samtidigt, det ingick i försäkringen. Tog 4 dagar extra att vänta på delar, men det var det värt?

    • Det här svaret redigerades för 3 år sedan av .
    som svar på: Problem med luftfjädring #90737

    Vad jag förstår så är Nanocom bäst. Dyr, framför allt om du har många olika bilar, de tar betalt per modell.
    Hawkeye funkar bra också men har tydligen inte klarat av att omprogrammera vissa saker som Nanocom klarar (mestadels Key-fobs som jag förstår det)
    Foxwell sägs vara bra och lite billigare: https://www.foxwelltool.co.uk/wholesale/nt530-multi-system-tool-one-free-software-nt520-updated.html?gclid=Cj0KCQjw1ouKBhC5ARIsAHXNMI_aVcoWXSAhUh7BjTNpYqrW1uG7GAtlTONSkI3v4naPs_jnTRuRjEoaAsfzEALw_wcB

    Men allt detta är bara vad jag läst, så om det finns några som har de olika modellerna får de gärna chippa in med erfarenhet.

    som svar på: Secondary Air Intake eller ECU? #90732

    Jag undrar så hur förra ägaren tänkte.
    Men så har jag känt med alla begagnade bilar jag ägt, och jag gissar att de som köpt dom efter mig tänkt likadant om mig 🙂

    som svar på: Secondary Air Intake eller ECU? #90673

    Så just nu blir det val C, köra vidare. Frågan är om jag ska stänga vacuumslangarna, har inte hittat info om det.
    Jag ska testa lite och se om det gör någon skillnad.

    som svar på: Secondary Air Intake eller ECU? #90630

    När jag kollar i motorhuset så är det ett par saker som inte känns rätt:
    1: Det finns uppenbart inga ”Diverter Valves” som syns här: https://www.roverlandparts.com/2ndair.aspx
    2: Däremot så finns det någon sorts luftpump (som inte har några slangar till sig) på samma plats där det ska finnas en SAI-pump.
    3: Om man tittar på den här filmen och pausar exakt vid 30 sekunder så ser man hur vacumslangarna sitter fast på ”Diverter valve”. Såna vacumslangar har jag som hänger löst i motorrummet. Kolla efter den tunna slangen som går ut på högersidan av Diverter Valve. https://www.youtube.com/watch?v=AZub7gxS9bE

    Jag börjar luta åt att den någon gång har haft SAI, och någon tidigare ägare har försökt ta bort det.
    Så frågorna är då:
    a) Ska jag försöka återmontera SAI? Känns som om det kan kosta och dessutom inte bli bra. Många försöker ju ta bort den.
    b) Mappa om ECU så att den struntar i SAI? Har läst att det är svårt, att enklast är att byta till en ECU från en bil utan SAI. Det blir till att leta då…
    c: Skita i det och fortsätta köra. Ska jag i sådana fall stänga vacuumslangarna, eller ska jag låta dom vara kvar.

    Nybliven Discovery ägare, så jag gissade att det skulle bli ett par såna här frågor! I like!

    Stort tack för svar, ett levande forum där vi hjälper varandra är guld värt!

    som svar på: Secondary Air Intake eller ECU? #90371

    Nope, Svensksåld och bara rullat inom Sverige enligt transportstyrelsen.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)