Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
En uppdatering:
För ett par dagar sen funkade fjärrkontrollen helt plötslig, den har inte funkat sen dagen då problemen kom. Inget annat kom igång dock, utan övriga problem var kvar (hade visst skrivit det ovanför☺)Idag tog jag bilen och körde, allt var som vanligt, alla problemen från tidigare kvar. Jag startade bilen med nyckeln mot rattstången som jag varit tvungen till. När jag kört en liten stund hoppade allt igång – jag märkte då inget som [i]inte[/i] funkade. Jag testade det mesta jag kom på speglar/minne/fönsterhissar… det höll i sig ca 5 minuter, sen försvann det igen och alla fel var tillbaka, undantaget att hastighets- & varvmätare visade rätt (förut har bara belysning i dem funkat men nålen har varit kvar i botten).
Funderade på – kan det vara nån enskild funktion som utlöser felet/kortslutningen – det sista jag satte på var max-läget på fläkten så att värme på rutan fram och bak gick igång, innan dess värme på passagerarstolen och innan dess testade jag stolsminne, speglar, fönster, värme på förarstol.mvh, Andreas
Hej,
Tack så mycket för utförliga och bra svar!?Thomas – Ja men då kan det nog varit det han pratade om ohm på CAN medium.
När det uppträdde var nog allt som nu, och då startade jag bilen med nyckeln mot rattstången och körde hem – efter det kunde jag dock låsa bilen med fjärrkontollen, vilket inte gick 10 minuter tidigare. På kvällen skulle jag köra, då funkade inte fjärrkontrollen på första försöket men strax efter och sen funkade allt som vanligt den turen. När jag kom hem kunde jag låsa med fjärrkontrollen. På morgonen efter vara alla problem tillbaka (om jag minns rätt). I förmiddags testade jag och då kunde jag låsa upp med fjärrkontrollen vilket inte funkat sen då för en vecka sen. Annars är det samma saker som fortfarande inte funkar.Måste bara börja med att kolla så jag förstått det grundläggandet rätt – så CAN bus är nätverk där moduler kommunicerar med varandra. Nätverket består av ledningar (2st?). Anslutet finns olika moduler. Nu är det stop i CAN bus medium (kortslutning) och därför funkar inte modulerna som är anslutna dit – och det märks i bilen genom att olika saker inte funkar som till exempel parkeringssensorn. Och här kommer själva frågan, kortslutningen kan antingen bero på ett fel i en specifik modul – och om det bara är det så kommer problemet lösa sig genom att byta den modulen? Eller så beror på det på brott/skada/kortslutning på ledningen och då måste man längs med leta upp detta genom att mäta (spänning) vilket kan vara tidsödande eftersom den löper över stor del av bilen och är svår att komma åt? Det åtgärdas genom att laga ledningen? Är det åtminstone ovanligt att det är fel på flera moduler och/eller flera skador på ledningen?
Jag googlade och hittade detta:[i]The medium speed bus connects the following control modules:
Integrated Head Unit (IHU) or low line head unit
Heating and ventilation control module
Fuel burning heater
Park distance control
Tyre pressure monitoring control module
Central junction box
[/i]Verkstan skrev ju att de kollat detta:
Ordagrant så skrev han detta:
”Bilen har ett utslaget can medium samt most nätverk.
Felsökning samt manuell uppmätning.
Änd terminator i cjb ok.
Kortslutning i can medium.
Urkoppling av följande moduler har inte fastställt orsak: värmare, key less go modul, pdc modul, minnes modul förarsida.
Kontaktstycke c2444 hade oxid.”Som du säger Niclas – han har inte skrivit att han kollat fläktstyrningsenheten – så det borde vara första att kolla då?
Jag har lite svårt att tolka allt – är det någon ytterligare modul som inte är kollad?
Fattar inte heller om han kopplat ur CJB – det borde väl också göras?Niclas skriver också att ”Regnsensor, minnesmodul för säten, backspeglar och takluckan ligger på en annan buss som pratar med CANbussen (medium) och påverkas om CAN medium ligger nere – det betyder alltså inte att det är fel på dessa utan troligare att det beror på CAN medium? Som det är nu så funkar regnsensor, styrning av speglar på förarsidan men inte passagerarsidan, takluckan funkar medan minnet för sätet sätter igång men slår av, däremot går det att styra stolarna.
Så MOST kan inte funka när inte CAN medium funkar – och antagligen är det inget fel på MOST? Vad gör MOST?Jag har varit på Caar tidigare, fick inte tag på dem nu men önskar lite att jag lugnat mig lite och vänt mig till dem istället.
Tack för erbjudandet – servicemanualen! Den är alltså digital – låter ju bra, får återkomma?//Andreas
.Hejsan, man önskar ju det 🙂 men nä tyvärr den har gått 25′ mil så den har passerat milgränsen.
Ordagrant så skrev han detta:
”Bilen har ett utslaget can medium samt most nätverk.
Felsökning samt manuell uppmätning.
Änd terminator i cjb ok.
Kortslutning i can medium.
Urkoppling av följande moduler har inte fastställt orsak: värmare, key less go modul, pdc modul, minnes modul förarsida.
Kontaktstycke c2444 hade oxid.”Så jag svarade fel tidigare – han har kollat CJB…
Han skriver ju att ”Änd terminator i cjb ok.” –
Men för mig är det oklart om han gjort det skrev – mäta så att CJB har korrekt ändmotstånd?
Kan det ha varit det han pratade om när han sa att nåt var 4 istället för ca 120?Jag har kontrollerat nu, det finns ingen fukt under någon golvmattorna fram.
Hej Niclas,
Tack för svar?
Det var var vad verkstan sa (c2444) efter felsökningen. Han nämnde det du sa att det är ett problem som förekommer – att fukt kommer från takluckan och problem med dräneringen. Men han sa att han inte hittat fukt någonstans. De hade lyft ur mattan på passagerarsidan så det borde de märkt (kan ju kolla själv också…). Om han specifikt kollat CBJ vet jag inte. Utöver det han skrev ned sa han nåt om att det måste vara kortslutning, och han sa nåt i stil med att han mätt och att man ska få ut typ 120 men att det istället var 4 eller nåt sånt (kan det stämma med ändmotstånd som du skriver om?).
Verkstan heter Brav, ligger på Artillerigatan. Verkar kunniga, men timpris 1495+moms tyckte jag kändes saftigt (utan att ha hunnit jämföra).Nästa gång jag testade att låsa upp med fjärrkontrollen funkade allt som vanligt, har använt bilen två gånger idag och har allt verkar fortsatt funka (ta i trä), så jag ber till gudarna att det håller i sig?Och i så fall verkar det ju som batterifelet/bytet har utlöst allt. Sven-Erik – tack för tipset! Verkstan sa att det var fullt av felkoder och jag tror inte brydde sig om att återställa dem men det kan ju vara nåt att ta till om det skulle dyka upp igen.
Mvh, Andreas- FörfattareInlägg